Digitale Coaxkabel crisis

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Voor mijn net aangeschafde Yamaha RX-V630 en Yamaha DVD-S520 ben ik opzoek naar een digitale coax kabel tbv digitale geluid.

De kabel had ik meebesteld maar was tijdelijk niet leverbaar, omdat ik géén zin heb om nog een paar weken te wachten tot de kabel arriveerd heb ik de restbestelling gecanceled en dacht ik leuk: ik loop de eerste de beste winkel binnen en naar buiten met zo'n kabel.

1e winkel: Hifi Team Breda
Verkoopt Monster kabels, maar helaas; niets was op voorraad.....

2e winkel: Technica Nova Breda
Verkoopt überhaupt geen kabels....

3e winkel: Camiel Dellaerts Breda
Die wou mij dus een standaard RCA kabel aansmeren. Die moest ik dan maar éénaderig aansluiten (dus bv alleen links oid). Ik vertrouw dit advies niet echt, kwam misschien door het gesprek:
Ik: Ik zie dat jullie Oehlbach verkopen, ik ben geintresseerd in de NF113.
Verkoper:Moet ik even navragen....
Verkoper:Vraagt aan chef naar de NF113 kabel
Chef:Is dat één of andere kabel van sony, uit het instructieboekje ofzo
Verkoper:Nee, het schijnt een kabel te zijn van Oehlbach
Chef:En waar is die kabel dan voor?
Verkoper:Schijnt een digitale coax kabel te zijn
Chef:Verkoop gewoon maar gewoon een dure RCA kabel, zal wel werken
Verkoper terug, en wil me weer richting een RCA kabel praten; en dat het er niet uitziet of wellicht niet werkt.....maakt niets uit.....Ik heb na vandaag géén vertrouwen meer in deze Denon/Oehlbach Dealer.

4e winkel: Expert Roosendaal
Verkoopt praktisch alles:
- v.d. Hull (videolink 75 voor 49 euro; triaxial 75 voor 69 euro)
- Profigold voor 40 euro
- Monster vanaf 60 euro
- Ixos.........

Vanwege de toch wel hoge prijzen heb ik nog géén kabel gekocht, ik zoek dus meer een kabel in de prijsklasse tot 30 euro (voor 0,5 meter of 1 meter). Ik weet dat de Oehlbach NF113 kabel in deze prijsklasse is. Maar die verkopen ze hier in de buurt dus niet (wel bij mediamarkt Rotterdam, maar daar kom ik voorlopig niet in de buurt).

Nu ben ik benieuwd naar het verschil tussen:
- digitale coax kabel
- rca kabel
- composiet videokabel

Winkel 3 beveelde de rca kabel aan, winkel 4 rade dit af omdat een rca kabel normaal 50kohm als weerstand heeft (en digitale coax 75kohm).
Bij mijn weten is een composiet videokabel ook 75kohm, bij de dvd speler is zo'n dergelijke kabel meegeleverd. Ik sluit de dvd speler met scart aan dus heb deze kabel niet nodig. Kan ik deze kabel gebruiken als digitale coax kabel?

Is v.d. Hull echt zo goed? Of is dit eigenlijk meer een kabel voor zulke high-end systemen (waar mijn Yamaha mi niet onder valt). Of weten jullie een digitale coax kabel die wel betaalbaar is (goede prijs/kwaliteit verhouding).

Graag jullie advies!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:07
Voor drie weken?

Waar maak je je druk om? gewoon ff een 75 ohms kabeltje ertussen hangen en als je die niet een een euro of 5 kan vinden, zo'n elcheapo rcatje gebruiken die bij je cdspeler enzo zit. Werkt heus wel (het verschil tussen 50 en 75 ohms kabels wordt pas interssant bij hogere bitsnelheden of een langere kabel, maar bij 50cm spdif maakt het niet zoveel uit)

Doe je over 3 weken gewoon je bestelde kabel ertussen

• Jivecar
Op woensdag 29 mei 2002 20:00 schreef Lampje het volgende:
Voor drie weken?

Waar maak je je druk om? gewoon ff een 75 ohms kabeltje ertussen hangen en als je die niet een een euro of 5 kan vinden, zo'n elcheapo rcatje gebruiken die bij je cdspeler enzo zit. Werkt heus wel (het verschil tussen 50 en 75 ohms kabels wordt pas interssant bij hogere bitsnelheden of een langere kabel, maar bij 50cm spdif maakt het niet zoveel uit)

Doe je over 3 weken gewoon je bestelde kabel ertussen
Bestelde kabel is al geannuleerd; ik weet misschien niet slim, maar goed dat is achteraf :'(

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:07
Op woensdag 29 mei 2002 20:05 schreef Jivecar het volgende:

[..]

Bestelde kabel is al geannuleerd; ik weet misschien niet slim, maar goed dat is achteraf :'(
tsja, dan moet je zelf maar ff kijken :P

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, ik snap deze crisis zowiezo niet echt.. Koop gewoon de goedkoopste 75Ohm kabel als je perse dat wil...

Je had ook zelf kunnen testen met je bijgeleverde RCA kabeltjes.. :{

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jivecar
Op woensdag 29 mei 2002 20:06 schreef JvS het volgende:
mjah, ik snap deze crisis zowiezo niet echt.. Koop gewoon de goedkoopste 75Ohm kabel als je perse dat wil...

Je had ook zelf kunnen testen met je bijgeleverde RCA kabeltjes.. :{
Ik wil gerust testen met bv een RCA kabel of composiet video kabel. Maar: kan het géén kwaad ? En hoe merk ik het als het NIET goed gaat (dat hij bv geen digitaal geluid pakt, of dat het niet klinkt?)

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 29 mei 2002 20:14 schreef Jivecar het volgende:

[..]

Ik wil gerust testen met bv een RCA kabel of composiet video kabel. Maar: kan het géén kwaad ? En hoe merk ik het als het NIET goed gaat (dat hij bv geen digitaal geluid pakt, of dat het niet klinkt?)
Niets gaat roken oid :P , het kan dus géén kwaad.

Niet werken merk je aan het ontbrekende geluid :+

Maarre, dit gaat gewoon werken, en gewoon zoals het hoort..

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik heb een 2 meter Vivanco achter mijn Yamaha 620 hangen, geen topkwaliteit, maar ziet er best redelijk uit.
Kostte iets van 25 piek bij MediaMarkt. Oelbach is wel beter. vdHul is andere klasse.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Oke, nu komt echt de n00b vraag van de eeuw... hoe ziet zo'n kabel eruit dan...

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Afbeeldingslocatie: http://www.oehlbach.de/oehlbach/img/produktbilder/2064.jpg

ook in pink :)

Verwijderd

Haha, Sorry hoor... dankje Duck !

Maar nu weet ik weer ff waar we het over hebben ..kheb er namelijk ook nog 1 nodig :)

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04
Ik heb laatst bij de mediamarkt een Vivanco 75 ohm coaxiaale kabel met een lengte va 1 meter gekocht voor zo'n 29 gulden. Werkt prima, geeft geen problemen en doet het goed.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-12 21:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ja ja...
Een digitale coax kabel van EUR 20,-
of een willekeurige RCA kabel van EUR 1,95...
(je weet wel, zo'n stereo tulp kabeltje die je "vroeger" aan je CD speler moest prikken) ;)

Prik in je digitale in- en uitgangen en er komt (meestal) geluid uit.
Niemand die kwaliteitsverschillen in het geluid kan horen/meten omdat er een andere kabel tussen hangt.
Logisch, want er is gewoon geen verschil.
Zodra er iets niet goed gaat hoor je het geluid meteen hikken of je hoort helemaal niets.
Dus gewoon eerst met een goedkoop kabeltje proberen. Als dat werkt: lekker laten zitten. Er gaat niets aan defect.
Het zou ook niet kunnen werken, dan moet je een duurdere kabel kopen.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Je kan ook ff naar een goede elektronica winkel lopen en een setje WTB cinch-jes halen een een stukje kwaliteits 75 Ohms coax (rg 58 werkt perfect en is ook goede kwaliteit) en je bent voor nog geen 20 euro klaar...

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 18:22

JeroenT

hoi!

Op donderdag 30 mei 2002 14:41 schreef hajee het volgende:
Je kan ook ff naar een goede elektronica winkel lopen en een setje WTB cinch-jes halen een een stukje kwaliteits 75 Ohms coax (rg 58 werkt perfect en is ook goede kwaliteit) en je bent voor nog geen 20 euro klaar...
rg58 is dus 50 Ohm :Z

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12 22:49
Zelf gebruik ik ordinair RCA/Tulp voor m'n digi-sound.
Zowel bij 32kHz, 44.1 of 48kHz heb ik geen enkel probleem. Er zit nu zo'n 8 meter tussen. Kortom zoals eerder gezegd, als het werkt dan werkt het en heb je geen probleem.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 16:30 schreef Klubbheads het volgende:

[..]

rg58 is dus 50 Ohm :Z
rg58 is 58 Ohm, maar door de hoge kwaliteit van dit type (netwerk) bekabeling is dit een zeer goed alternatief! |:( Ik meen ook niet gepretendeerd te hebben dat dit 75 Ohm betreft.

RG58 wordt ook veel gebruikt voor analoge interconnects door de goede isolatie en eigenschappen van de kabel.

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Gewoon bij de electronicaboer een stukje 75 ohm coax halen (z.g. tv kabel) en twee tulp plugjes (of RCA, net hoe je het noemen wilt).

Als je niet kunt solderen kun je het ook wat smeriger doen:
Koop een complete tv-kabel (inclusief stekers) en twee tv-naar-tulp-verloopplugjes (let op, de tv-pluggen zijn verschillend). Het ziet er niet uit maar het werkt wel

An 11 is a 10 that swallows

Verwijderd

Ik heb ook gewoon een composite-kabeltje tussen me dvd-speler en me Audigy hangen. Dat werkt perfect. En dan ook nog 1 van mijn cd-speler naar me Audigy. Dus ik kan je verzekeren dat een composite-kabeltje goed werkt aangezien het bij mij al 4 maanden zo zit.

• Jivecar
Op donderdag 30 mei 2002 19:06 schreef TeslaMaster het volgende:
Ik heb ook gewoon een composite-kabeltje tussen me dvd-speler en me Audigy hangen. Dat werkt perfect. En dan ook nog 1 van mijn cd-speler naar me Audigy. Dus ik kan je verzekeren dat een composite-kabeltje goed werkt aangezien het bij mij al 4 maanden zo zit.
Ik probeer idd eerst de composiet videokabel wel (voor digitale audio) en werkt dit niet dan zie ik weer wel.

Ik begrijp dat het OF werkt OF niet werkt; dat is helder!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-12 21:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op donderdag 30 mei 2002 17:10 schreef hajee het volgende:

[..]

rg58 is 58 Ohm, maar door de hoge kwaliteit van dit type (netwerk) bekabeling is dit een zeer goed alternatief! |:( Ik meen ook niet gepretendeerd te hebben dat dit 75 Ohm betreft.

RG58 wordt ook veel gebruikt voor analoge interconnects door de goede isolatie en eigenschappen van de kabel.
:Z
Hallo? waar leven we? :?
RG58 is 50 Ohm... Wel een beetje bij de les blijven!
RG59 is toch ook geen 59 Ohm, da's 75 Ohm
en H100 is geen 100 Ohm, is 50 Ohm
en RG213 is geen 213 Ohm, is 50 Ohm
... moet ik nog ff doorgaan ...? heb er nog genoeg hoor!
Een audio A4 kan toch ook harder dan 4km per uur? toch? of nie? :) Nou begin ik te twijfelen. :?

Alles kan stuk.

• Jivecar
Op donderdag 30 mei 2002 19:17 schreef Jivecar het volgende:

[..]

Ik probeer idd eerst de composiet videokabel wel (voor digitale audio) en werkt dit niet dan zie ik weer wel.

Ik begrijp dat het OF werkt OF niet werkt; dat is helder!
Die videokabel werkt !

Pagina: 1