Toon posts:

[Plex 4012A] Probleem: Max 16-24x branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik DACHT dat dit probleem was opgelost, maar nu is het 'opeens' weer terug! :'( (Het was ook 'opeens' opgelost, zonder dat ik wist waarom en hoe.)

Op de site staat dat, wanneer de brander 24x speed brand, er begonnen wordt met 20x en dan wordt overgestapt naar 24x. Maar als ik met CDSPEED van Nero test, begint de brander bij 16x, en springt dan naar 24x... en gaat daar niet overheen, welk merk cd's ik ook gebruik. Ik heb geprobeerd: Platinum 40x, TDK 24x, Verbatim 24x, Philips 32x. Pasgeleden kon ik de 24x CD's op 32x branden; de Philips gingen ook op 32x, en de platinum op 24x. De brander begon steeds bij 20x (zoals het hoort), maar nu begint hij steeds weer bij 16x. :'( :(

Ik heb de ASPI laag gechecked, Adaptec 4.60.1021, die is OK. Ik heb Nero van zijn eigen wnaspi.dll gebruik laten maken: verandert niks. Daarna heb ik die 'uitgezet': wnaspi.dll.bak, zodat de Adaptec driver wordt gebruikt: helpt niet.

Dat ik 40x niet haal, is niet zo'n probleem. Maar dat de drive 16x-24x doet terwijl het eigenlijk 20x-24x is volgens de specs, vind ik niet goed. Het branden van een cd kost 3:45 minuten. Brandspeed dus ca. 22x gemiddeld.

Onder CloneCD (raw) en tijdens het branden van audio komt de Plex toch al niet boven 24x: beperking door Plextor ingebouwd om de kwaliteit van de cd's te garanderen. Ik had voor 10 euro minder de 24/10 moeten nemen. 12x RW heb ik toch nog nergens gezien, en dan had ik geen koppijn gehad. :( Wat heb je zo aan een 40x fikker?! Dit begint me te ergeren. :( Of zou Plextor niet meer zijn wat ze ooit waren? :o

De nieuwe 1.02 firmware zit er al in. Deze is het probleem niet; ik heb teruggeflashed naar 1.01, en het probleem blijft. De 1.02 lost het niet op, maar veroorzaakt het ook niet. Nero 5.5.7.8; 5.5.8.0 en 5.5.8.2 hebben problemen met SCSI cdrom spelers. Deze herkennen onder die Nero versies de TOC niet goed, en lezen elke cd ca. 400 mb te groot in. Dit is een probleem dat door Ahead bevestigd is, en zal worden opgelost in de volgende Nero release.

De Plextor zit op de eerste IDE poort, als Master. UDMA2 staat aan en werkt. De harde schijven zitten in RAID-0 aan de Promise. CDROM: SCSI-2 aan een DC2964

HEEEEEEEEEELP! ;(

(PS: is het ook mogelijk dat CDSPEED 0.85C-beta, die bij Nero zit, gewoon zuigt?)

Verwijderd

Topicstarter
Laat maar hangen. Ik weet de oorzaak. Eindelijk.

Ik heb een image teruggezet naar mijn harde schijf. Die bevatte Nero 5.5.7.8, en cdspeed 0.85c. Deze CDspeed kan niet met mijn brander overweg. Ik heb op de website de laatste gehaald: 0.85e. Nu is alles in orde.

Slotje maar !! (please? Ik heb dat altijd willen roepen *D)