Toon posts:

[php/mysql] knop voor volgende 10 rows....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik besef me echt dat dit al honderd keer voorbij is gekomen, maar ik zou niet weten op welke trefwoorden ik zou moeten zoeken.....

het volgende:

Ik heb een database met daarin (bijv.) 34 rijen.

Nou wil ik dat de pagina die deze rijen laat zien er maar 10 laat zien, en vervolgens een knop maakt waarop staat 'de volgende 10'. Maar het probleem is dus dat de pagina zelf moet zien of er meer rijen zijn dan tien!

Dus ik tel nu de rijen en doe iets als
code:
1
2
3
if ($rijen > 10) {
echo "hier een linkje met de volgende tien";
}

Het probleem is nu dat als deze statement TRUE is hij de volgende tien wel laat zien (met een LIMIT 10,10), maar hoe kan je nu tellen of er nog 10 zijn?

Ik kan de logica niet vinden in het schema wat ik nodig heb. Ik heb nu wel wat ik bereiken wil, maar deze is zeer omslachtig....... Het moet volgens mij heel simpel kunnen met iets als:

'als er nog tien rijen over zijn echo dan een linkje met 'de volgende 10' zo niet laat dan geen linkje zien of een linkje met het aantal wat wel over is'

Ik tel dus wel de rijen maar snap niet zo goed hoe ik dat gegeven kan verwerken in mijn schema.

Kan iemand mij een schema vertellen, of een linkje naar een topic over dit probleem, wat er zeker weten al is...

Verwijderd

Je zou bijvoorbeel 11 records op kunnen vragen en er maar 10 tonen. Als er wel 11 records gereturned zijn, toon je het linkje.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 12:09 schreef MrX het volgende:
Je zou bijvoorbeel 11 records op kunnen vragen en er maar 10 tonen. Als er wel 11 records gereturned zijn, toon je het linkje.
Heb ik ook aan gedacht! Maar volgens mij is er een schema voor deze situatie, en die wil ik graag hebben. Want wat ik hier vraag gebeurt zo vaak op websites, kijk naar deze site, er worden 25 items per topic geshowed, en als er meer zijn komt er een knopje met pagina 2 erop, en als er nog meer zijn pagina 3 enz enz.

Kijk maar eens op marktplaats.nl, hier hebben ze het ook heel vernuftig gedaan, want daar zeggen ze precies hoeveel items er nog komen en wat er voor zit.

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 14:28

thomaske

» » » » » »

Het makkelijkste is, om ook een count() te doen van het totaal aantal records. Aan de hand daarvan kan je dus al dan niet een "Verder" of "Terug" knopje wegzetten..

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

select 1 from <table> where <WHERE CLAUSE>

en dan de num_rows uit lezen.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

totaal aan records opvragen is een grote tip,
dat kun je volgens mij ook heel simpel doen zonder dat je ook echt data terug krijgt en met die gegevens ga je dan aan de slag, lijkt mij niet bijster moeilijk, getal delen als alle pagina nummers wilt, getal aftrekken als je wil weten hoeveel records er voor je zijn, en optellen als je de achterliggende records wilt weten . (oid)

naja have fun.

openkat.nl al gezien?

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017

RSD

Je haalt er 10 uit je database met limit $start*aantal,$aantal. Als eerste geef je $start=0 op. Vervolgens bereken je het aantal pagina's dat je hebt door het aantal records te delen door het aantal dat je af wilt drukken($aantal). Vervolgens maak je zoveel links als pagina's die je hebt. en geeft met die links de waarde van start mee..

beetje onduidelijk misschien, maar ik zal vanavond ff kijken of ik nog wat code voor je heb!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op woensdag 29 mei 2002 12:34 schreef LuCarD het volgende:
select 1 from <table> where <WHERE CLAUSE>

en dan de num_rows uit lezen.
oei, niet zo doen. Een count is in dit geval eigenlijk de enige juiste keuze. Je hebt alleen het aantal nodig, dus een resultset met slechts 1 resultaat (de uitkomst van die count) is meer dan genoeg. Zelfs al zou je SELECT 1 doen, dan heb je nog een behoorlijk grote resultset met daarin allemaal 1-en.

edit:
hmm .. html rechten heeft ook nadelen

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1