[LINUX] Opschonen Linux (Redhat 7.0)

Pagina: 1
Acties:

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:05
Hoi allemaal,

ik heb een server ingericht op Linux (Redhat 7.0). De server heeft op zich nu alles lopen wat 'ie nodig heeft, maar zit zo verdomd krap in z'n schijfruimte. Ik ben geen Linux-held (sterker nog: Ik doe alles met howto's ed.) maar alles werkt nu.

Nu heb ik de volgende dingen niet meer nodig (dingen die ik tijdens de install. nog wel gekozen had en veel ruimte innamen)

* Kernel Development (ik heb een nieuwe kernel gecompileerd, die draait, klaar)

* X-Window (wou ik gebruiken om wat dingen handiger te configgen, bleek net zo makkelijk/moeilijk om met de hand te doen, dus...)

* Gnome (ook geinstalleerd tijdens install, dacht dat het noodzakelijk was voor X-Window)

Ik wil wél de gewone development tools behouden (dus de GCC compiler etc.etc.)

Hoe kan ik het beste te werk gaan ?

Ik heb géén CD-ROM meer in de server en ook zeer moeilijk fysieke toegang tot het geval, wel een functionele SSH-toegang.

Het hoeft niet allemaal even elegant te zijn, ik heb gewoon de schijfruimte nodig (ik heb nog maar 55 Mb. over)

Verwijderd

Je kunt een lijst van de rpms opvragen:
rpm -qa |sort |less
En de rpms die je niet wilt erasen:
rpm -e blah

• joker1977
Op woensdag 29 mei 2002 12:16 schreef MarcelP het volgende:
Je kunt een lijst van de rpms opvragen:
rpm -qa |sort |less
En de rpms die je niet wilt erasen:
rpm -e blah
Dank je wel, ik neem aan dat je in je 1 na laatste regel bedoelt 'en de rpms die je wel wilt erasen..

Als ik X wis, wist ie dan automatisch ook de X-programmatuur (die het dan toch niet meer doet) - of moet ik dat anders doen ?

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 12:22 schreef joker1977 het volgende:
Als ik X wis, wist ie dan automatisch ook de X-programmatuur (die het dan toch niet meer doet) - of moet ik dat anders doen ?
Hij zegt vanzelf dat er iets niet klopt met de dependencies. Dan kun je de programma's die van X afhangen daarmee achterhalen en ook verwijderen. :Y).

• joker1977
Prima !

11:39am up 22:18, 4 users, load average: 0.61, 0.68, 0.44

Filesystem 1k-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/hda1 908760 592152 270444 69% /

Kijk, nu kan ik tenminste nog wat kwijt :)