Glazen muismat + optische muis, gaat dat werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Mijn oog viel op Renault Glazen muismat (als cadeautje voor iemand).

Wat denken jullie; gaat dit werken met een optische muis (Logitech Cordless MouseMan Optical).

Bij mijn eigen LCMMO valt mij op dat 'ie moeite heeft met de nerven op mijn bureaublad (overigens wel glad, geen niveauverschillen), dus elk oppervlak zoals je wel eens leest gaat dus blijkbaar niet helemaal op...

Verwijderd

Glas gaat zeker niet werken... Ik heb een glazen bureau en een optical doet daar helemaal niks op. Misschien als die glazen muismat bedrukt is dat ie het dan wel doet, maar op doorzichtige plekken gaat het niet werken.

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat moet wel kunnen, als het licht van de muis maar voldoende wordt terug gekaatst

k heb ff gekeken, der zit een afbeelding onder toch?

anders werkt het niet

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 11:49 schreef Korakal het volgende:
Mijn oog viel op Renault Glazen muismat (als cadeautje voor iemand).

Wat denken jullie; gaat dit werken met een optische muis (Logitech Cordless MouseMan Optical).

Bij mijn eigen LCMMO valt mij op dat 'ie moeite heeft met de nerven op mijn bureaublad (overigens wel glad, geen niveauverschillen), dus elk oppervlak zoals je wel eens leest gaat dus blijkbaar niet helemaal op...
nee, als je een optical hebt met 1 sensor kan ie veel oppervlakten niet aan, Duals hebben daar geen last van...

alleen glas, tja, dat gaat bijna nooit werken met de meeste optische muizen, en al helemaal niet met 1tje met 1 lichtje...het licht wordt gewoonweg niet teruggekaatst..

Verwijderd

Maar onder het glas ligt toch een bodem?

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:03

Geckoo

Good news, everyone!

is het inderdaad niet zo dat de optice mouse er dan door heen kijkt dus de ondergrond leest wat dus het bureau is?
dat hij het niet doet bij een glazen bureau is logisch want de niet doorzichtige ondergrond (lees vloer) is te ver weg :D

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 11:59 schreef timotee het volgende:
Maar onder het glas ligt toch een bodem?
ja maar ondertussen is het licht dan (door het glas) als zo van richting veranderd en vervormd, dat je sensor er weinig logisch meer van kan maken..

t is misschien wel mogelijk, maar dan moet t glas neit erg hoog boven de tafel uitsteken, anders gaat je cursor op avontuur..

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:03

Geckoo

Good news, everyone!

Op woensdag 29 mei 2002 12:05 schreef Tw^st3D het volgende:

[..]

ja maar ondertussen is het licht dan (door het glas) als zo van richting veranderd en vervormd, dat je sensor er weinig logisch meer van kan maken..
als de hoek van inval 90graden is dan veranderd hij toch niet?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 12:04 schreef Geckoo het volgende:
is het inderdaad niet zo dat de optice mouse er dan door heen kijkt dus de ondergrond leest wat dus het bureau is?
dat hij het niet doet bij een glazen bureau is logisch want de niet doorzichtige ondergrond (lees vloer) is te ver weg :D
zo had ik het ook ongeveer bedacht...

misschien heeft iemand iets vergelijkbaars, of uitgeprobeerd?

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 12:06 schreef Geckoo het volgende:

[..]

als de hoek van inval 90graden is dan veranderd hij toch niet?
de hoek van inval is geen 90 graden..

Verwijderd

pfoe...brekingsindex van lucht naar glas en weer terug...uh..waar heb ik die binas gelaten ;)

het zou kunnen dat het mooi terugkaatst, maar misschien ook net niet. Kzou het niet weten, maar het is wle te berekenen volgens mij.

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 12:07 schreef Korakal het volgende:

[..]

zo had ik het ook ongeveer bedacht...

misschien heeft iemand iets vergelijkbaars, of uitgeprobeerd?
ja ik had een soort doorzichtige bureau-bescherm iets van plastic, als ik daar op ga muizen met een optische muis met 1 lichie dan flipt ie helemaal..

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 12:09 schreef Tw^st3D het volgende:

[..]

ja ik had een soort doorzichtige bureau-bescherm iets van plastic, als ik daar op ga muizen met een optische muis met 1 lichie dan flipt ie helemaal..
zou 't nog verschil maken tussen glad (glas) oppervlakte en 'geribbeld' (plastic) oppervlakte?

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 11:57 schreef Tw^st3D het volgende:

[..]

nee, als je een optical hebt met 1 sensor kan ie veel oppervlakten niet aan, Duals hebben daar geen last van...

[...]
Hoeveel verschillende dual optical muizen zijn er dan? Ik ken alleen de dualoptical van Logitech...
Ik vraag dit namelijk omdat ik er over zit na te denken om ee dualoptical muises te gaan kopen... Dus als julloe een dualoptical muizen roundup ergen weten zeg het hier ff of mail me...

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 12:08 schreef smeets_marc het volgende:
pfoe...brekingsindex van lucht naar glas en weer terug...uh..waar heb ik die binas gelaten ;)

het zou kunnen dat het mooi terugkaatst, maar misschien ook net niet. Kzou het niet weten, maar het is wle te berekenen volgens mij.
Het licht breekt bij intrede in de glasplaat, komt op de oneffen ondergrond en wordt weerkaats in alle richtingen. Een gedeelte van het licht gaat over de invalrichting terug, breekt omgekeerd bij uittreden uit het glas tov het invallende licht en komt precies weer bij het lampje uit. Nou, de sensor zit er ietsie naast, maar daar komt dus ook licht aan, omdat op het oppervlak het licht in alle richtingen wordt weerkaatst. Het grote probleem hierbij is of er genoeg licht terugkomt bij de sensor.

Overigens werkt geen enkele optical (ook geen dual) op een teveel spiegelende ondergrond. Zo werkt mijn dual optical niet op de leuning van een wit plastieken tuinstoel... spiegelt teveel.

• Morre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2025
Men neemt een stuk glas en een muis:

TESTEN!

Je weet het...

Is dit nou echt zo moeilijk om hier achter te komen. 8-)

• westkust
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-10-2021
Ga gewoon ff bij je raam staan en test idd ff of die het doet :) Eens kijkene wat de overburen zeggen :)

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 13:12

HENNEP

Just Someone

Gebruik anders een spiegel en laat daar en Renault logo in graferen ;)

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Goed proef op de som.
Men neme 1 logitech Wheel Mouse Special Edition Optical(die rode).
En een aantal willekeurige test oppervlakten:

Resultaat:
Glazen snijplank van geribbeld mat glas
-> Muis beweegt wel maar niet netjes met de beweging mee.
Lasagna oven schaal van doorzichtig glas
-> Muis werkt niet
Spiegel
-> Muis werkt niet
Glazen balkon deur van doorzichtig glas
Zonder iets er achter te houden-> Muis doet niets
Met witte achtergond -> Muis doet niets
Met zwarte achtergrond -> Muis doet niets
Witte gamma multiplexplank glad oppervlak (moet nog keukenblad worden)
-> Muis werkt normaal zo te zien

Glas lijkt me dus niet echt iets voor een optical muis, vraag me niet waarom het niet werkt, maar imho gewoon een conclusie na een klein praktijk experiment . Dit is niet gedaan met een dual optical maar met een gewone logitech optical muis, kweet niet of een dual anders zou reageren, dus als iemand dat nog ff test.

Zelf gebruik ik een zwart oppervlak voor mijn muis omdat ik bij een muismat met een tekening soms last had van het verspringen/refreshen van de muis. En op GoT stond ergens dat een zwarte muismat het beste was voor een optical.

• westkust
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-10-2021
Jij moet bij de consumentenbond of bij TNO gaan werken.. :)

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 18:46 schreef Haldo een geweldige doe-het-zelf test
ey mate well done :)
thx!
Pagina: 1