[HTML] File inputtype met bestandstype

Pagina: 1
Acties:

• kthijs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 09:31
Ellow,

Kan je een bij een HTML formulier het bestandstype opgeven van een file inputtype? Bijvoorbeeld zodat je alleen gif files kunt selecteren?

Mvg

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

nope

maar je kan wel achteraf kijken of de input voldoet aan jouw eis.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 16:09
Op woensdag 29 mei 2002 10:52 schreef Bosmonster het volgende:
nope

maar je kan wel achteraf kijken of de input voldoet aan jouw eis.
hoe wil je dat doen?
je kun wle de header opvragen zoals: "images/jpeg" maar niet .jpg ofzo naar mijn qweten..
[ik heb het over php]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Op woensdag 29 mei 2002 11:27 schreef TRiLoXiGeN het volgende:

[..]

hoe wil je dat doen?
regexp... javascript :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Precies.. Gewoon onsubmit ff kijken wat de extensie is van het bestand dat je ingevoerd hebt. Zo gebruik ik hetzelf ook.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:16
Snap nog niet helemaal hoe het werkt...en of het uberhaupt werkt maar dit zou volgens mij moeten doen wat jij wil;
http://www.w3.org/TR/html4/interact/forms.html#adef-accept

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 29 mei 2002 12:14 schreef McVirusS het volgende:
Snap nog niet helemaal hoe het werkt...en of het uberhaupt werkt maar dit zou volgens mij moeten doen wat jij wil;
http://www.w3.org/TR/html4/interact/forms.html#adef-accept
Daar heb ik eens mee zitten experimenteren, maar werkte voor geen meter.. Misschien dat recente Mozilla builds en IE6 het inmiddels wel goed doen... maar dan nog lijkt een custom JS-check me geen overbodige luxe..

Bovendien is de Windows file-venster zo gemaakt dat je altijd alle bestanden kunt selecteren, maar dat je er een aantal standaard extensies in kunt plakken. Een simpele *.* intypen laat je al de volledige structuur zien. Zefls al zou deze methode dus werken is het geen controle op de extensie.

• McVirusS
Echt veilig controlleren kan natuurlijk alleen serverside.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op woensdag 29 mei 2002 12:42 schreef McVirusS het volgende:
Echt veilig controlleren kan natuurlijk alleen serverside.
Hmm.. Tenzij je de exacte file-header ofzo wilt controleren is clientside imho 'veiliger' dan serverside. Je voorkomt immers dat het hele ding in de serverside molen terecht komt. En checken of een bestand voldoet aan de juiste extensie-eisen kun je net zo makkelijk clientside als serverside doen.

Mits je het via het onsubmit-event van een formulier doet en niet via een eigen javascript dat uiteindelijk form.submit() doet (wat ik helaas nogal eens zie). Das namelijk via de URL erg makkelijk te faken :)

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

* oh,when? snapt de antwoorden niet helemaal..

je kan toch gewoon:
code:
1
<input type=file name=image accept="image/gif">

doen? en dan serverside gaan we wel verder checken...

"You're only as good, as what you did last week."

• McVirusS
Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook Owen :). Maar ehm, het is op zich wel netjes om naar extensie te kijken van bestand dat je gaat uploaden omdat dat de enige manier is om een nette message terug te geven :). En ehm, beste methode is natuurlijk om zowel clientside (zodat je nette feedback kan geven voordat je wat doet) als serverside (veiliger...en ook mogelijk om feedback te geven...alleen later dan nodig) te checken :).
Pagina: 1