Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Als je een P4T-E board met ICS -13 chipjes hebt, dan heb je in principe gewoon een P4T533 board.Op woensdag 29 mei 2002 10:25 schreef mOrPhie het volgende:
Hoe zit dat nou?
Zijn er al ervaringen met een P4 systeem op een mobo gebaseerd op de i850e chipset met PC1066 RDRAM?
Op de frontpage ( http://www.tweakers.net/nieuws/21929 ) is te lezen dat er getwijfeld wordt aan de ondersteuning van pc1066 rdram op een i850e chipset. Daarbij gaan ook de geruchten rond dat intel van Rambus RDRAM af wil. Ik wil dus graag een p4 systeem aanschaffen met pc1066 RDRAM ooit, maar als ik over een jaar geen RDRAM meer kan krijgen zou dat balen zijn.
Wie kent er wat feiten? Misschien wat links?
Als je hierbij ook nog eens de goeie SAMSUNG modules hebt, dan loopt ook je geheugen synchroon op PC1066 snelheid.
Momenteel draaid mijn systeem op 140MHz, dus 2800MHz processor speed en PC1120 voor het memory.
Dan merk je tenminste nog wat aan verschil.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB
De P4T533 (dus zonder -C) zal inclusief een PC1066-RIMM worden verkocht. Overigens is dit http://www.gigabyte.com.tw/products/8ihxp.htm ook een mooi bord.Op woensdag 29 mei 2002 21:11 schreef Rick2001 het volgende:
Als je een P4T-E board met ICS -13 chipjes hebt, dan heb je in principe gewoon een P4T533 board.
...
NB: beide zijn aangekondigd, dus nog niet daadwerkelijk door de betreffende fabrikant verscheept.
Klikken maar
Dan zie ik daar niks staan over compatibility van de RDRAM snelheden. Er staat alleen:
Dual RDRAM capability: Provides 3.2 GB/s memory bandwidth, balancing performance for the Intel® Pentium® 4 processor based platform.
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Zeker een interessant board (4 ide connectors, lekker ruimOp woensdag 29 mei 2002 21:32 schreef Jake Blues het volgende:
[..]
Overigens is dit http://www.gigabyte.com.tw/products/8ihxp.htm ook een mooi bord.
NB: beide zijn aangekondigd, dus nog niet daadwerkelijk door de betreffende fabrikant verscheept.
Hoe is de kwaliteit van Gigabyte de laatste tijd? (heb de ontwikkelingen niet gevolgd. alleen ervaring met Asus en MSI)
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Ja, kom maar onder die steen vandaanOp donderdag 30 mei 2002 15:29 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Zeker een interessant board (4 ide connectors, lekker ruim).
[..]
Die 2 extra connecters zijn niet gewoon IDE. Daar zit een RAID controller op. Dus of RAID0 of RAID1 of RAID0+1. Snappie?
Rick,Op woensdag 29 mei 2002 21:11 schreef Rick2001 het volgende:
[..]
Als je een P4T-E board met ICS -13 chipjes hebt, dan heb je in principe gewoon een P4T533 board.
Als je hierbij ook nog eens de goeie SAMSUNG modules hebt, dan loopt ook je geheugen synchroon op PC1066 snelheid.
Momenteel draaid mijn systeem op 140MHz, dus 2800MHz processor speed en PC1120 voor het memory.
Dan merk je tenminste nog wat aan verschil.
Jij was toch de trotse bezitter van een zwaar overgeklokte Athlon XP op 1,8 GHz of zo? Kun je ons vertellen wat je nou in de praktijk merkt van deze upgrade naar het nieuwste van het nieuwste op processor/chipset gebied? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil echt geen flamewar uitlokken, ik ben gewoon heel benieuwd hoe je deze superkloksnelheden ervaart als je aan het gamen, photoshoppen, rippen etc bent in vergelijking met die toch al niet kinderachtige AMD config...
Het 'voelt' zich allemaal toch net iets sneller aan.Op donderdag 30 mei 2002 20:42 schreef Garibaldi het volgende:
[..]
Rick,
Jij was toch de trotse bezitter van een zwaar overgeklokte Athlon XP op 1,8 GHz of zo? Kun je ons vertellen wat je nou in de praktijk merkt van deze upgrade naar het nieuwste van het nieuwste op processor/chipset gebied? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil echt geen flamewar uitlokken, ik ben gewoon heel benieuwd hoe je deze superkloksnelheden ervaart als je aan het gamen, photoshoppen, rippen etc bent in vergelijking met die toch al niet kinderachtige AMD config...
Ook is het een stuk gemakkelijker om een PIV te koelen, dus minder lawaai om het maar zo uit te drukken.
Verder is het best moeilijk om een PIV defect te laten geraken.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het verschil natuurlijk niet enorm groot is tussen een AMD op 1800MHz en een PIV op 2800MHz, maar toch merkbaar verschil biedt.
Ook maakt het verschil in mainboarden natuurlijk wat uit. Ik heb voor de ene dan ook de 'gok' gewaagd en een SIS chipset based mainboard gekozen. Dit blijkt dus gewoon echt een perfect board te zijn. Stabiel, snel en goedkoper dan INTEL chipset based boarden.
Ook biedt dit board meer overclock mogelijkheden dan bijv. het P4B266 wat dus een INTEL chipset bezit.
Echt veel benchmarks heb ik nog niet gedraaid omdat ik nog aan het zoeken ben naar de maximale overclock. De testen die ik gedraaid heb zijn wel echt snel te noemen, vind ikzelf dan.
Met RDRAM heb je natuurlijk de meest grote boost voor de PIV aangezien de PIV intern een bandbreedte heeft van 3.2GB/s en je dit met DDR-SDRAM dus (nog) niet haalt officieel. Natuurlijk krijg ik mijn SAMSUNG PC2700 geheugen op deze snelheid aan de praat, en heb ik ook een mooie bandbreedte van zo'n 2950/2950MB/s met SISOFTSANDRA, en toch heeft RDRAM natuurlijk een voorsprong.
Met RDRAM op PC1066 snelheid heb je een memory bandwith van ca. 3300/3300MB/s. Natuurlijk is dit verschil niet grandioos, maar ik heb mijn RDRAM dan ook op PC1120 snelheid lopen zonder problemen. Hiermee kom ik op ca. 3550/3550MB/s uit, wat eigenlijk onhaalbaar is op dit moment met DDR-SDRAM. Hiervoor loopt de FSB maar op 140MHz, dus 140x4=560x2=1120MHz terwijl mijn DDR-SDRAM op 200MHz (200x2=400MHz) memory clock moet hebben om richting de 3000MB/s te komen. Dit vraagt dus weer een A-SYNCHRONE memory bus wat de latencies absoluut niet ten goede komt waardoor de score wat lager uitkomt.
Ik zal nog eens wat testen uitvoeren in het weekend en mijn bevindingen posten tussen beide systemen.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB
Ja lekker warmOp donderdag 30 mei 2002 20:34 schreef mOrPhie het volgende:
[..]
Ja, kom maar onder die steen vandaanGeintje
Die 2 extra connecters zijn niet gewoon IDE. Daar zit een RAID controller op. Dus of RAID0 of RAID1 of RAID0+1. Snappie?
Mijn huidige MSI BX Master heeft een extra Promise controller met 2 ATA66 aansluitingen (naast de normale IDE aansluitingen), die gebruik is gewoon als extra IDE (zitten 5 ide apparaten in, natuurlijk ook met ATA66 disks). Kan dat hier niet mee?
ed. Laat maar ik heb t al gelezen in de PDF:
Ik ga weer terug onder mijn steenWith Promise 20276 chip, the IDE RAID of GA-8IHXP not only provides RAIS 0 or RAID 1 function, through unique BIOS and drivers, also support IDE ATA133 protocol thus support to additional four IDE devices.
Dank voor je leuke, technische onderbouwing. Ik ben heel benieuwd naar je eigen ervaringen tussen beide systemen.Op vrijdag 31 mei 2002 00:04 schreef Rick2001 het volgende:
[..]
Een goed onderbouwd, technisch verhaal om van te smullen.
Verwijderd
mijn gigabyte kt266a met xp 1700 gaat er uit en we gaan 'peevieren'
ik zit te denken aan:
antec 300W
asus P4T533-C
leadtek 4400
512 1066 rdram
2.26 p4 onder een heatpipe coolermaster van 25 db
(hier http://phamcomputer.safeshopper.com/index.htm te halen voor 40$)alleen ik weet niet waar tussen ik moet kiezen, 1066 kingston on samsung rdram? samsung zal moeten importeren, die kan ik hier nergens vinden...
/typo
Dat is ongeveer ook mijn "geplande setup" voor eind juni (zit alleen te twijfelen over die gigabyte en heel misschien een 2400@533 Mhz P4, is mooier getalOp zaterdag 01 juni 2002 15:45 schreef bwe het volgende:
ik ga ook over...
mijn gigabyte kt266a met xp 1700 gaat er uit en we gaan 'peevieren'. maar zo'n gokker als Rick ben ik niet, ik ga 100% intel draaien op rambus. Dit is al een tijdje een wens, en nu die 2.26 p4 zo ronde de 250$ is staat en 1066 rdram te krijgen is gaan we ervoor.
ik zit te denken aan:
antec 300W
asus P4T533-C
leadtek 4400
512 1066 rdram
2.26 p4 onder een heatpipe coolermaster van 25 db
[afbeelding](hier http://phamcomputer.safeshopper.com/index.htm te halen voor 40$)
alleen ik weet niet waar tussen ik moet kiezen, 1066 kingston on samsung rdram? samsung zal moeten importeren, die kan ik hier nergens vinden...
btw bij deze
staat 25 dB,Bij die Everest staat 35 dB?
Verwijderd
ik denk dat die everest tot 3,5 gaat...
maar das puur de fan.
De IHC-L71 is uit de 'Low Noise Series'. Op de website van van Coolermaster staat: "If you have been annoyed by the noise pollution". En de IHC-H71 is "the best fit for a professional overclocker".Op zaterdag 01 juni 2002 16:05 schreef bwe het volgende:
ja, die fujijama (ofzo) gaat al tot 2.8 GHz p4!
ik denk dat die everest tot 3,5 gaat...
maar das puur de fan.
Zie http://www.coolermaster.com.hk/en/products/cooler/main.html