Automatisch overschakelen kabel / ISDN

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
De situatie is als volgt: in een klein bedrijfsnetwerkje delen 5 computers (Windows 2000 en 98) @home kabel via een Zyxel kabelrouter. Bij downtime van de kabel wordt via een ISDN-router internet gedeeld. Hoe kan ik automatisch laten overschakelen op ISDN en bij online komen van de kabel weer terug?

De clients hebben allemaal een vast IP-adres.

Het liefst moet het overschakelen dus automatisch gaan, maar volgens mij is dit erg moeilijk te doen. Het handmatig veranderen van de default gateway lijkt me nog de eenvoudigste optie, maar dat moet dan op 5 computers gebeuren - en dat is dus niet automatisch. Ik heb geen ervaring met twee internetverbindingen op één netwerk, kan ik anders twee gateways toevoegen en de ISDN-router uitzetten op het moment dat er weer kabelverbinding is?

Het opzetten van een softwarematige router (Freesco e.d.) lijkt me om redenen van eenvoud en stabiliteit niet verstandig. (Juist vanwege simpelheid en uiterste betrouwbaarheid is er voor hardware-routers gekozen.)

... En die zijn al aangeschaft c.q. besteld. Dus a.u.b. geen tips geven als 'koop deze of gene (dure) hardware' want er staan al genoeg van die kastjes ;)

(... of hoort dit in Advanced Networking?)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Jah het kan opzich wel met een cisco 26xx, maar ik weet niet of jullie daar het budget voor hebben.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:05

Arno

PF5A

Op woensdag 29 mei 2002 07:01 schreef pinockio het volgende:
(... of hoort dit in Advanced Networking?)
Neuh ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• pinockio
Blijkbaar kan het niet, behalve met een andere router (Linux of hardware).

Dacht ik al. :7 :'(

• pinockio
Kan Freesco dit eigenlijk, met 3 netwerkkaarten, waarbij op 1 en 2 het kabelmodem en de ISDN-router zitten, en op 3 het interne netwerk?

Heeft niemand hier ooit mee geëxperimenteerd? Ik zou het best allemaal zelf willen uitproberen, maar de tijd ontbreekt me (we moeten maandag 'live' en ik ben vandaag, morgen en het weekend bezet), en verder heb ik op de testlocatie geen ISDN (alleen kabel).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 16:45
www.draytek.nl

Die hebben een vigor router in de serie, met ISDN backup

Moet je alleen dus ff router vervangen, maar dat is wel de makkelijkste oplossing.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
In windows 2000 en xp kan je volgens mij gewoon meerdere gateways opgeven als de ene dan niet goed werkt gebruikt hij de 2e in de lijst denk ik. Je zou het even uit kunnen proberen. Als dat werkt geef je gewoon de gateway van de kabel router op als eerste gateway en die van de isdn als tweede. Dan moet je ook nog even zorgen dat er voor allebei een dns entry is want ik kan me voorstellen dat als de kabel het niet doet dat je dan via isdn die dns server ook niet kan benaderen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• pinockio
Ik heb nu begrepen dat het gebruik van netswitcher (www.netswitcher.com) het ook oplost.

Dat moet dan wel op elke client gebeuren.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-02 09:38

PnD

like in Pinda ^_^

rwb schreef op donderdag 30 mei 2002 @ 15:44:
In windows 2000 en xp kan je volgens mij gewoon meerdere gateways opgeven als de ene dan niet goed werkt gebruikt hij de 2e in de lijst denk ik. Je zou het even uit kunnen proberen. Als dat werkt geef je gewoon de gateway van de kabel router op als eerste gateway en die van de isdn als tweede. Dan moet je ook nog even zorgen dat er voor allebei een dns entry is want ik kan me voorstellen dat als de kabel het niet doet dat je dan via isdn die dns server ook niet kan benaderen
Ik zit in een vergelijkbare situatie:

We hebben hier adsl en kabel, als de kabel eruit ligt moet willen we dat ie automatisch overschakelt naar de adsl verbinding.

Heb twee gateways ingesteld, en dns-en. De verbindingen werken allebei via de juiste gateway, maar als ik @home eruit trek, gaat hij niet automatisch over op de kabel verbinding.

Hoe kan dit opgelost worden?
Pagina: 1