[e2fsck] klote?

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Na een lichte HD-schudding was het filesystem niet meer 100%, maar een ls in de root gaf nog wel de normale lay-out..
Kreeg alleen af en toe wat errors. Met bootdisk geboot, en
e2fsck /dev/hda3 -a
gedaan...
Kwartiertje later, is klaar.. Ik mount /dev/hda3 maar eens om te kijken... ALLES weg, behalve lost+found met daarin miljoenen entries. Oftewel, complete filesystem weg.
Had ie net 6 dagen voor staan te compileren, kan ie dus weer overnieuw.

En dat terwijl het grootste deel van de files het nog wel deed voor de e2fsck. Wat heeft dit te betekenen :(

Tja

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Zelfde probleem hier gehad. Mijn Gentoo bak reboote steeds spontaan en daardoor denk wat stuk gegaan (had wel ext3) en e2fsck maakt ook alles stuk op / mijn /home stond gelukkig op andere partitie.
Draai ook weer lekker debian.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Kreeg alleen af en toe wat errors. Met bootdisk geboot, en
e2fsck /dev/hda3 -a
gedaan...
Kwartiertje later, is klaar.. Ik mount /dev/hda3 maar eens om te kijken... ALLES weg, behalve lost+found met daarin miljoenen entries. Oftewel, complete filesystem weg.
Had ie net 6 dagen voor staan te compileren, kan ie dus weer overnieuw.

En dat terwijl het grootste deel van de files het nog wel deed voor de e2fsck. Wat heeft dit te betekenen :(
Dat betekend denken voordat je typt. de -a optie vraagt niks, en e2fsck is intelligent, maar niet in staat om alles op te lossen. NOOIT die -a optie gebruiken, alleen -y.

De reden waarom het voor de reboot nog werkte is dat je superblock in cache stond. Na de reboot (lees : unmount) schrijft ie dat ding weg. Dat ging schijnbaar niet helemaal goed.

Indien je -y had gebruikt had e2fsck ook geklaagd dat je maar eens een ander superblock had moeten proberen.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op woensdag 29 mei 2002 20:25 schreef igmar het volgende:

[..]

Dat betekend denken voordat je typt. de -a optie vraagt niks, en e2fsck is intelligent, maar niet in staat om alles op te lossen. NOOIT die -a optie gebruiken, alleen -y.

De reden waarom het voor de reboot nog werkte is dat je superblock in cache stond. Na de reboot (lees : unmount) schrijft ie dat ding weg. Dat ging schijnbaar niet helemaal goed.

Indien je -y had gebruikt had e2fsck ook geklaagd dat je maar eens een ander superblock had moeten proberen.
Geen vragen stellen maar automatisch repareren is toch hetzelfde als wel vragen stellen maar automatisch 'Ja' antwoorden aangezien de vraag toch altijd is of ik wil repareren of niet...

Tja