VPN+NT4+3xLan+ADSL

Pagina: 1
Acties:

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Hoi, ik heb hier een wel leuke uitdaging leek mij.De situatie is als volgt:
er zijn 4 locaties.Op elke locatie is ADSL met een getweakte Speedtouch Home. Hierachter draait bij iedereen een LAN met 2 of meer clients.
Er moet nu 1 centrale server komen, waar elke client op inlogt via een VPN-verbinding. Iedere user heeft dus zn eigen profiel hierop staan (roaming profiles) en heeft zijn eigen home-dir.Deze server moet op een zo licht mogelijke pc komen te draaien, dus ik zat zelf te denken aan een NT4-bak (linux is nog beter, maar het moet nog wel enigzins makkelijk te configureren zijn) op een oude 486 (komen toch niet zo veel users op en de traffic is minimaal. Lage stroomkosten hiervan)Nu zijn er nog wat punten waar ik tegenaan loop vrees ik.

1) Moet voor de uitgaande VPN de poorten zijn doorgeNAT? en zo ja, hoe ga ik dit dan oplossen met meerdere users vanuit 1 lan die tegelijkertijd willen aanloggen op externe server?

2) NT4 en VPN....hoe ga ik dat oplossen?

3) Hoe ondervang ik het probleem dat clients problemen ondervinden als de server uit de lucht is? (bijv. voor onderhoud)dat ze hun profiel niet krijgen of niet bij hun homedrive kunnen is niet het ergste, maar ze moeten wel gewoon op hun eigen lan kunnen aanmelden voor hun interpret e.d.

4)Zijn er nog andere punten waar ik tegenaan kan gaan lopen?

ALLE SUGGESTIES ZIJN WELKOM!

iRacing Profiel

• kroegtijger
-Schop-

Iemand????

iRacing Profiel

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 28 mei 2002 23:10 schreef kroegtijger het volgende:
1) Moet voor de uitgaande VPN de poorten zijn doorgeNAT?
en zo ja, hoe ga ik dit dan oplossen met meerdere users vanuit 1 lan die tegelijkertijd willen aanloggen op externe server?
nee maar misschien wel voor je VPN server (als die achter NAT zit)
2) NT4 en VPN....hoe ga ik dat oplossen?
:?
NT4 server installen & RAS gebruiken
3) Hoe ondervang ik het probleem dat clients problemen ondervinden als de server uit de lucht is? (bijv. voor onderhoud)dat ze hun profiel niet krijgen of niet bij hun homedrive kunnen is niet het ergste, maar ze moeten wel gewoon op hun eigen lan kunnen aanmelden voor hun interpret e.d.
Meer dan 1 domeincontroller gebruiken.

Of ze in dat geval lokaal laten inloggen als administrator
4)Zijn er nog andere punten waar ik tegenaan kan gaan lopen?

ALLE SUGGESTIES ZIJN WELKOM!
slome uplink ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
het grootste probleem waar je tegenaan gaat lopen is (zoals predator al zei) een trage uplink,

als je over deze lijn ook je profielen/homedirs wilt gaan benaderen kun je het wel vergeten (profiledir kan heeeeel groot worden!!)

werder moet het geen probleem zijn, kheb zelf op het werk 2 draytekjes aan elkaar gesloten (middels VPN naar elkaar toe) ook via adsl, werkt prima heb nu 2 vestigingen (we zijn een klein bedrijfje) aan elkaar geknoopt op die manier, gebruikers maken gebruik van terminal server (homedir/profile staat dus op 1 plaats en gaat niet via de lijn naar de gebruiker toe..

trage uplink heb ik geen last van (er werken 3 man via die lijn)

A wise man's life is based around fuck you

• kroegtijger
ok, dus dat zou allemaal wel moeten gaan werken. Poort doornatten voor alleen de server is geen enkel probleem...ik zat meer met het idee dat als je voor ELKE vpn-aansluiting poorten open had moeten staan dat het niet op de modem kon....wel dus :) da's boffen....ok....profielen niet roaming maken dus, ok dat lijkt me allemaal nog wel te doen dan. Slome upstream is idd iets waar we nog mee zitten, maar dat is nu eenmaal niet anders...gelukkig heeft KPN nog niet zolang geleden de upstream verdubbeld, dus dat valt nog enigzins mee.....

Maar nog even terugkomend op VPN op NT4...ik dacht dat NT4 standaard geen VPN ondersteunde....vanaf welk servicepack wel???

iRacing Profiel