[RAID] 2e schijf erbij, raid0 maken, data-loss?

Pagina: 1
Acties:

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-04 08:37
Misschien een simpele vraag maar ik kan het antwoord niet vinden. Ik heb UTFS gedaan en kwam alleen bij Raid array maken dit topic uit waar hetzelfde gevraagd werd.

Ik heb nu zelf een IBM Deskstar 60GXP en er komt binnenkort een 120GXP (beide 40GB) bij. Die komen in een volledig nieuwe omgeving. Mobo, CPU, Video, alles nieuw... M.a.w. ik kan dus niet de WinXP gebruiken waarmee ik dit nu intik. Kan misschien wel, maar dat wordt zulke crap dat ik dat in ieder geval wel opnieuw install.

Mijn vraag: kan ik RAID0 instellen zonder dataverlies van de 2e partitie? Daar staat dus veel boeiend shit op, die is 30Gb. (Die kan ik overigens vrij leeg krijgen, maar niet onder 15GB).
Als simpel niet kan, kan ik dan niet eerst RAID aanmaken van 2x 10GB (elke schijf 10GB) en dan alles kopieeren ofzo en dan die 2e partitie verwijderen en dan de RAID0 optrekken naar 2x 40GB ???

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 13:19
nee, dat kan niet. :) (oftewel, haal het maar uit je sig)
Voor zover ik weet moet je 2 lege schijven hebben om een raid0 array te maken, zijn ze niet leeg, dan worden ze leeg.

• Dennis van der Stelt
Op dinsdag 28 mei 2002 23:12 schreef Toewan het volgende:
nee, dat kan niet. :) (oftewel, haal het maar uit je sig)
hahahaha... maakt niet uit, RAID0 zál ik draaien... Wordt alleen probleem met backuppen! :)

• generation
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
als partition magic of iets dergelijks gebruikt kun je dus wel je partities groter/kleiner maken.
maar als je je raid array weg haalt en later weer terug plaatst alleen dan groter ben je volgens mij niet je gegevens kwijt zolang er verder geen data bij wordt geschreven.
Want RAID is alleen een techniek van schijven verdelen. je maakt daar geen partities mee.

dus volgens mij moet jou "probleem" geen probleem opleveren.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 13:19
Op dinsdag 28 mei 2002 23:13 schreef dvdstelt het volgende:

[..]

hahahaha... maakt niet uit, RAID0 zál ik draaien... Wordt alleen probleem met backuppen! :)
ok dan.. ;) Hehehe, ik zag het al in je sig staan. Maar, even over raid0, gaat er 1 schijf kapot, ben je al je data kwijt. Ik heb zelf 3 x 40 GB en een Abit KT7-RAID. Maar 2 van de HD's hangen aan de raid controller, maar niet in raid0. Gaat er 1 hd kapot, dan ben ik 40 GB kwijt, anders 80 GB.

Just my opinion.

• Dennis van der Stelt
Ja, maar welke 40GB wil je absoluut NIET kwijt? Misschien precies die 40 die je wel kwijt gaat raken.

Ik maak in de toekomst gewoon regelmatig backups van belangrijke zaken zoals alles wat ik programmeer en mail enzo. Maar ik zit nu nog even met 6GB aan Friends episodes die ik wil branden en nog wat zaken... ;)

Maar ik ga toch maar proberen alles te verwijderen en schoon te beginnen. Altijd lekkerder. Alleen ff wat Friends episodes branden! :)

Pagina: 1