Grote plannen met een printer .. zijn ze haalbaar?

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MyCom heeft komend weekend een HP Deskjet 845c in de aanbieding voor 45 Euro.
Ik vind het een leuk printertje, omdat er alle features op zitten die ik nodig heb, het ding bijna niks kost en het nog een gewone ouderwetse grijze bak is zonder al te veel design :)

Maar goed als ik investeer in een printer wil ik deze ook kunnen gebruiken. Ik wil dat de printer in ieder geval gaat werken onder Windows NT/2000, Linux, FreeBSD, Mac OS 8.6/9 en Mac OS X.

Het is een USB-printer. HP biedt drivers voor zowel Windows als Mac OS 8.6/9 en Mac OS X. Waarschijnlijk zal het niet zo moeilijk zijn de printer ook aan de gang te krijgen onder FreeBSD en Linux aangezien het een HP Deskjet is en een al wat ouder model.

Maar ik wil meer... kabeltjes verwisselen is niet mijn hobby, en daarom wil ik de printer aan mijn FreeBSD-server hangen.

De printer moet vanaf die server beschikbaar zijn voor:

- Mac OS 8.6/9 en Mac OS X, via Netatalk
- Windows 9x/NT/2000, via Samba
- Unix, via een manier waar ik nu nog geen weet van heb, misschien via Cups zelf?

Ik weet wel dat Cups een belangrijk hulpmiddel is, maar niet hoe ik het precies aan moet pakken, maar dat rtfm ik wel. Waar het mij meer om gaat: Is dat ik van plan ben reëel? Vind ik wel handig om te weten voordat ik zaterdag de trein naar Utrecht pak.

Nog een vraagje: Ik denk dat bij het sharen voor Unix systemen en Windows systemen via Samba, CUPS een grote rol gaat spelen.

Gaat het feit dat het hier om een USB printer gaat problemen geven?

De HP Deskjet 845c ondersteunt Apple Quickdraw. Werkt Netatalk via CUPS of rechtstreeks naar de printer? Komt dit niet in conflict met CUPS?

Ervaringen met printerdeling voor Mac OS via Netatalk is hier ook zeer welkom.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
CUPS slikt het liefst plain postscript, lijkt me een standaard die op alle platformen een groot aandeel heeft.

En ja: met CUPS kan je ook USB printers aansturen. Weet niet hoe, maar begin simpel: USB support in de kernel en USB printer support.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Koop er anders gewoon een paar, één voor elk van je systemen, dan los je het in gelijk goed op..... :{

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
1 woord: Inktpatronen.

Als die printer 45 euro kost, gaat het mij niet verbazen wanneer een inktpatroon bijna even duur is als de hele printer.

Maar goed, ga je gang :-)

Ik weet niet zeker of FreeBSD al USB support heeft, maar met Linux moet het wel lukken lijkt me...en als 'tie onder Linux eenmaal draait (of onder FreeBSD, als dat USB goed ondersteunt), dan moet het sharen verder wel gaan lukken denk ik!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07

MadEgg

Tux is lievvv

Op woensdag 29 mei 2002 00:26 schreef Wilke het volgende:

Als die printer 45 euro kost, gaat het mij niet verbazen wanneer een inktpatroon bijna even duur is als de hele printer.
Is het niet zo dat je tegenwoordig bij je inktpatronen gratis een nieuwe printer krijgt? >:)

Tja

• Infern0
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

De inktpatronen zijn ook niet helemaal gevuld >:)

Wat ik leer bij mij ** training:
Hoe goedkoper de printer: hoe meer inkt en kleinere cartridges (prijs per ml hog0.
Hoe duurder de printer: minder inkt gebruik en grotere cartridges (prijs per ml lager)

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:30
ok, maar de printer is zowiezo in de aanbieding, kijk maar in de pricewatch :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:41
http://www.goedkoperprinten.nl

Hoezo is inkt duur?

• SvMp
  • Niet online
Op woensdag 29 mei 2002 00:26 schreef Wilke het volgende:

Maar goed, ga je gang :-)
Ik denk niet dat je verhaal in dit geval geldt. Ten eerste is de printer flik afgeprijsd, kost normaal 75 Euro. Het is een al wat ouder model, dus vroeger toen het ding net op de markt kwam was het een veel prijziger printertje. Het is geen Apollo.
Ik weet niet zeker of FreeBSD al USB support heeft, maar met Linux moet het wel lukken lijkt me...en als 'tie onder Linux eenmaal draait (of onder FreeBSD, als dat USB goed ondersteunt), dan moet het sharen verder wel gaan lukken denk ik!
FreeBSD heeft USB support.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Ik heb ook nog zo'n ding thuis staan (nieuw in verpakking, is nog nooit gebruikt :P). Ook maar es een keertje mee gaan prutsen :)

Verwijderd

grrr... al dat USB tegenwoordig...dat slikt m'n printserver (hardware) niet :(

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:42

Verwijderd

ik heb hier ook een 845c draaien. perfecte printer, goede afdruk-kwaliteit, en wat betreft inktgebruik valt het zeker mee... goed beestje :Y) :P

• smukky
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08-2007
Bij www.123inkt.nl zijn ze ook betaalbaar.
Ze leveren trouwens ook snel en met acceptgiro.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Gaan we niet een beetje off-topic nu?

Is het al gelukt met het projectje?? (die aanbieding ging toch vandaag in? :P)
Pagina: 1