Toon posts:

website er gaat iets fout -> foutafhandelings hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers ik ben bezig met een site maar nu wil ik zeg maar als er een fout is dat hij dan een zelfgemaakte (door mij) een foutmelding laten geven nu heb ik me laten vertellen dat het ook makkelijk is om een foutafhandelings bestand te maken waar alle fouten instaan nu is mijn vraag hoe gaat het in zijn werk moet ik gewoon include doen dan op elke pagina en dan gewoon:
PHP:
1
<?if ($blaat == 'blaat') { echo "hoi goed gedaan";}else {echo "$iets_gaat_fout";}?>

hoe kan ik het het beste doen wat tips graag
thanks

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Als er een fout is... Wat bedoel je daarmee?

Een 404? Een dode mysql? Een query die over z'n nek gaat?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 23:06 schreef Glimi het volgende:
Als er een fout is... Wat bedoel je daarmee?

Een 404? Een dode mysql? Een query die over z'n nek gaat?
onderanderen kijk ik wil alles dan in 1 bestand hebben ik weet dat het met .htaccess kan die 404 maar dat soort fouten.. snap je een beetje wat ik bedoel hoe kan ik dat het beste doen?

Verwijderd

Je maakt een functie die het script stopt, en redirect naar een nieuwe pagina met de errorcode via GET meegegeven.

In die pagina wordt een php pagina ge-include, met een array met allerlei meldingen, dus je hoeft alleen maar $error[$_GET["error"]] te printen (als die bestaat).

Het voordeel is dat het in een nette layout kan, zodat je geen 'ranzige' tekst krijgt halverwege een scriptpagina. Dat is denk ik ongeveer hetzelfde als hier op GoT.

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 18:17

Skinny

DIRECT!

het makkelijkste is gewoon een algemene funktie schrijven, zoiets als hieronder.
Je kunt dan gewoon bij elke fout die je tegenkomt in je code, die 'writeLog' funktie aanroepen.

404 enzo kunnen ook andere oorzaken hebben die je op deze manier niet afvangt.
PHP:
1
<?functions.php (oid) :function writeLog($message = "onbekende fout"){        $file = fopen("error.log", "a");    if ($file)    {        $time = date ("d-m-Y / H:i");        $message = "[$time] $message";            fwrite($file, $message);        fclose($file);    }}?>

PHP:
1
<?jouwpagina.php:include("functions.php");if ($naam &amp;&amp; $wachtwoord)  // pseudo{    print "log maar in";} else {    print "hey, niet goed zo";    writelog("Foute login door $naam");}?>

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op dinsdag 28 mei 2002 23:13 schreef Cheatah het volgende:
Je maakt een functie die het script stopt, en redirect naar een nieuwe pagina met de errorcode via GET meegegeven.

In die pagina wordt een php pagina ge-include, met een array met allerlei meldingen, dus je hoeft alleen maar $error[$_GET["error"]] te printen (als die bestaat).

Het voordeel is dat het in een nette layout kan, zodat je geen 'ranzige' tekst krijgt halverwege een scriptpagina. Dat is denk ik ongeveer hetzelfde als hier op GoT.
Hier komt alleen bij dat je dan wel output buffering moet gebruiken, anders kan je je headers niet meer senden als jij al wat output gedaan hebt :)

Verwijderd

Of je kunt gebruik maken van nog zo'n geweldige feature van PHP: error handling!

Zie:
- http://www.php.net/manual/en/features.error-handling.php
- http://www.php.net/manual/en/ref.errorfunc.php

Enjoy :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09
Het kan nog simpeler als je het netjes met OO doet. Gewoon een continue-controle of er dingen fout gaan en dan via een bepaald object foutmeldingen weergeven :).
Pagina: 1