Toon posts:

[KAPOT] Zwarte dag... Versterker "klikte" :(

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mnja, 2 luttele minuutjes geleden heeft men stereoketen-versterker het begeven. ;( 3-4 jaar (of zelfs langer) trouwe dienst, dag in dag uit aangestaan, hij was m'n eerste liefde toen ik 12 jaar was!

Maar het heeft niet mogen zijn, de klik die er uitkwam was een dolksteek in men hart! :'(

Nu ja: Men SONY MHC-RX90 (3-cd wisselaar,dubbel cassettedeck,tuner + dj-mix => Kwas er onvoorstelbaar gelukkig me indertijd :'( ) geeft dus geen kik meer. Hij stond dus op 2/3 open en Shock Project! - Sweep knalde er net lustig uit, totdat ik opeens die dodelijke "KLIK" hoorde. Ik krijg geen leven meer in dat ding (geen greintje power), en ben radeloos (tis hier zo kerkhofachtig stil nu)

Kan iemand me helpen? Of kan ik er R.I.P. in krassen...?

Specs nodig? Vraag amar... Kvind er nergens een pic van op inet ofzo, en ook geen specs dus indien je ze nodig hebt, geef je amar een schreeuw!

;( Help!

Verwijderd

Met wat mazzel is het alleen een zekeringetje dat naar de goden is geholpen :?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Opgeblazen.... gecondoleerd :'(

Je kan het ding openschroeven... mogelijk kun je een gedeelte van de versterker repareren :?

owja.... het kan ok een zekeringetje zijn... HOI! er is hoop :)

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 12:40

BachW

Tweaker in Noorwegen

Breng hem effe ergens langs, laat er naar kijken en vraag wat het je gaat kosten om te laten fixen...

BOINC stats

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:09

-Stef-

Slainthe!

Klinkt als een doorgebrande zekering. En anders moet je het zien als iets moois: het geeft je de mogelijkheid om iets nieuws aan te schaffen. Moet je eens kijken hoe snel je die Sony bent vergeten. :)

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 23:04 schreef -Stef- het volgende:
Klinkt als een doorgebrande zekering. En anders moet je het zien als iets moois: het geeft je de mogelijkheid om iets nieuws aan te schaffen. Moet je eens kijken hoe snel je die Sony bent vergeten. :)
- Ja maar m'n studentenportefeuille zal dat helemaal niet snel vergeten :)

Hoe ziek ik of er een zekeringetje is gesprongen? Ik ken dus niks van een stereo-lichaam ;), maar ben wel redelijk handig... Any1?

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:04

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

wel erg theatraal hoor :)

maaruh, hoe gebeurde 't verder?
De klik die mijn Sony MHC-W55 wel eens heeft gegeven was de thermische beveiliging... was een warme zomerdag en hij stond vrij hard de hele dag... klik, niets meer.
Paar uur uit laten staan en jawel hoor: deed het weer.

Zou 'm dus niet meteen bij 't grofvuil zetten (indien wel: dan kom ik 'm wel ophalen :))

Haal ff alles er af (wat er extern aan hangt enzo, ook speakers, gebruik koptelefoon later), trek de stekker er uit en laat 'm een paar uurtjes staan.
Doe dan de stekker er weer in en zet 'm aan.
Als ie aan gaat dan kun je eens de koptelefoon er in doen en kijken of er wat uit komt.

Indien ie niets doet: mail naar Sony of vraag ff in een hifizaak of 't misschien een standaard probleem is.

Volgende stap is dan waarschijnlijk ter reparatie aanbieden.
Dat kost uiteraard wel wat als je 't bij Sony laat doen, maar persoonlijk vertrouw ik dat altijd wat meer dan een lokale beunhaas :)

Ik heb mijn set ook een keer opmoeten sturen.
Hij had het toen wel echt begeven, speakeraansturing lag er uit, dat hebben ze (a veel Florijnen, want uiteraard net 3 maanden buiten de 3 jaar garantie :() gerepareerd. Heb 'm via Dixons opgestuurd (was namelijk 250KM van de zaak waar ik 'm heb gekocht verhuisd :))
Over dat vertrouwen: toen ik 'm terugkreeg deed m'n linker minidisc in 't niet meer... weer teruggestuurd en dat was dus allemaal op hun kosten :7

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Verwijderd

Openschroeven en kijken of er ergens in de kast een (inmiddels) zwart glazen buisje zit, als je die hebt gevonden eruit rossen en rap naar de electronicaboer voor een nieuwe. Ik hoop dat het de zekering is :)
Op dinsdag 28 mei 2002 23:06 schreef eL-PieTRo het volgende:

[..]

- Ja maar m'n studentenportefeuille zal dat helemaal niet snel vergeten :)

Hoe ziek ik of er een zekeringetje is gesprongen? Ik ken dus niks van een stereo-lichaam ;), maar ben wel redelijk handig... Any1?

Verwijderd

Topicstarter
Owk de kast is open en ik heb de zekering (vermoed ik):

Klein buisje van amper 2 cm, en het ziet er zwart en rood uit (donkerrood). ROOD-ZWART-ROOD-ZWART (op het glas dan) gestreept

Dit is goed toch? :)
Of niet? :(

Verwijderd

tijd voor een echte stereo!

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 22:19
Op dinsdag 28 mei 2002 23:20 schreef eL-PieTRo het volgende:
Owk de kast is open en ik heb de zekering (vermoed ik):

Klein buisje van amper 2 cm, en het ziet er zwart en rood uit (donkerrood). ROOD-ZWART-ROOD-ZWART (op het glas dan) gestreept

Dit is goed toch? :)
Of niet? :(
Een zekering hoort doorzichtig te zijn zonder kleurtjes, met door het midden een draad die niet onderbroken moet zijn. Lijkt erop alsof je er ff een andere zekering in kan zetten, ga anders ff met je stereo langs een electronikahanden, kunnen ze gelijk de goeie zekering voor je uitzoeken/plaatsen.

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

Verwijderd

Topicstarter
Nou had hier toevallig nog een pioneer versterker staan (van 4000 BC) en daar zat een intacte zekering, indentiek aan die van men Sonytje.

Ik steek zekering erin, stekker in tgaatje en... niks
geen klik, gewoon niks, geen power, gewoon NIKS.

Maar m'n tweede zekering is ook naar de tering nu!

Ja leuk... Heeft het zin voor een nieuwe zekering te kopen? Of waar kan dit aan liggen?

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 23:04 schreef -Stef- het volgende:
Moet je eens kijken hoe snel je die Sony bent vergeten. :)
Gewoon een lekkere slok whisky doet ook wonderen.
Ik neem liever een St Magdalene of als het ruig moet een Ardbeg Lord of the Isles(24yr):)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 23:48 schreef boss63 het volgende:

Gewoon een lekkere slok whisky doet ook wonderen.
Ik neem liever een St Magdalene of als het ruig moet een Ardbeg Lord of the Isles(24yr):)
Voor het geld wat je voor zo een 24 jarig Ardbeggie betaalt, kan ik al een hele nieuwe set kopen :)

BTW: 2de nieuwe zekering: Stereo gaf ff een kick maar zekering sprong weer...!

edit:

ff typo's en dubbele quote eruitgehaald

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:09
Kortsluiting in het voedings circuit misschien? (beestje wat misschien tussen de printplaat en het chasis is gekropen?) Of misschien is je 2e zekering niet even sterk als de originele..

Verwijderd

Topicstarter
Mnja, er verschilde één lettertje op de zekering. Morgen toch maar eens gaan kijken voor prcies dezelfde!

Btw: Nu weet ik ook ineens waarom men oude pioneer niet meer gaat, daar zat ook zo een kutzwart zekeringetje in :)

Kan de oorzaak nog ergens anders liggen?

Verwijderd

Hopen dat t goed gaat als je m naar sony opstuurt. Mijn cd speler van meer als 300 gulden deed t niet meer, maar was al meer als 1,5 jaar oud. Er zat 1 jaar garantie op, maar daar deden ze bij sony niet moeilijk over. Hij was die 1,5 jaar minimaal een uur per dag gebruikt, aangezien ik elke dag vrij lang op weg ben naar school. Enkele weken later kon ik hem ophalen en waren gratis (!) de nieuwe lens + alle bewegende delen vervangen! Toen mijn koptelefoon stukging kreeg ik ook meteen een nieuwe (veel betere). Gewoon slijtage vd snoertje, maarja. De cd speler had nog steeds dezelfde kwaal, maar de baterijaansluitingen bleken nogal los te zitten. Ff aandrukken en klaar. Nu (4 jaar later) gebruik ik m nog steed op weg naar mn stage.
Big TNX to sony ;)

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
Op woensdag 29 mei 2002 00:04 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Hopen dat t goed gaat als je m naar sony opstuurt. Mijn cd speler van meer als 300 gulden deed t niet meer, maar was al meer als 1,5 jaar oud. Er zat 1 jaar garantie op, maar daar deden ze bij sony niet moeilijk over. Hij was die 1,5 jaar minimaal een uur per dag gebruikt, aangezien ik elke dag vrij lang op weg ben naar school. Enkele weken later kon ik hem ophalen en waren gratis (!) de nieuwe lens + alle bewegende delen vervangen! Toen mijn koptelefoon stukging kreeg ik ook meteen een nieuwe (veel betere). Gewoon slijtage vd snoertje, maarja. De cd speler had nog steeds dezelfde kwaal, maar de baterijaansluitingen bleken nogal los te zitten. Ff aandrukken en klaar. Nu (4 jaar later) gebruik ik m nog steed op weg naar mn stage.
Big TNX to sony ;)
Als ze elke speler die na 1œ jaar stuk is moeten repareren, dan is het zo gedaan met sony, want ouder worden ze toch niet :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• NightOwlNL
  • Laatst online: 25-05 21:45
cdspeler?? liever een md, neemt stukken minder ruimte in en als t toch voor onderweg is...

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Op woensdag 29 mei 2002 00:22 schreef Zeepoog het volgende:

[..]

Als ze elke speler die na 1œ jaar stuk is moeten repareren, dan is het zo gedaan met sony, want ouder worden ze toch niet :)
Alleen als je ze in het water gooit ja, maar ik heb nog nooit vervelende verhalen gehoord/meegemaakt over Sony (in het algemeen!).

JA, MD is beter, kleiner, etc. Maar is wel weer een investering!

Succes is een keuze

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
Hier staat trouwens een plaatje van zo'n zekering
Afbeeldingslocatie: http://www.letsstudy.co.uk/images/dandt/safety/dt5_2.gif

zo ziet ie er waarschijnlijk uit

Je hebt net als in huiszekeringen (stoppenkast etc) verschillende waardes, 1A, 2A enz.. kijk ff of die overeenkomen

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 10:48 schreef Maxster4th het volgende:

[..]

Alleen als je ze in het water gooit ja, maar ik heb nog nooit vervelende verhalen gehoord/meegemaakt over Sony (in het algemeen!).

JA, MD is beter, kleiner, etc. Maar is wel weer een investering!
MD word nog veel leuker, kijk maar: http://www.nikkeibp.asiabiztech.com/wcs/leaf?CID=onair/asabt/news/186536

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
(jarig!)
Op dinsdag 28 mei 2002 22:57 schreef eL-PieTRo het volgende:
Mnja, 2 luttele minuutjes geleden heeft men stereoketen-versterker het begeven. ;( 3-4 jaar (of zelfs langer) trouwe dienst, dag in dag uit aangestaan, hij was m'n eerste liefde toen ik 12 jaar was!

Maar het heeft niet mogen zijn, de klik die er uitkwam was een dolksteek in men hart! :'(

Nu ja: Men SONY MHC-RX90 (3-cd wisselaar,dubbel cassettedeck,tuner + dj-mix => Kwas er onvoorstelbaar gelukkig me indertijd :'( ) geeft dus geen kik meer. Hij stond dus op 2/3 open en Shock Project! - Sweep knalde er net lustig uit, totdat ik opeens die dodelijke "KLIK" hoorde. Ik krijg geen leven meer in dat ding (geen greintje power), en ben radeloos (tis hier zo kerkhofachtig stil nu)

Kan iemand me helpen? Of kan ik er R.I.P. in krassen...?

Specs nodig? Vraag amar... Kvind er nergens een pic van op inet ofzo, en ook geen specs dus indien je ze nodig hebt, geef je amar een schreeuw!

;( Help!
Klinkt als het beveiligingsrelais wat erop gaat. Dat betekent dus ws. of kortsluiting of oververhitting. Zet het hele spul eens uit.. en kijk of het over een paar uurtjes weer werkt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

ehhm.. je hoort nu geen klik meer?!? Ken versterkers van tegenwoordig niet, maar mijn oude versterker heeft nog een relais :? . In elk geval iets dat DC en AC converteert. Die heb ik vaak genoeg kapot horen gaan. De versterker maakt dan geen klik geluid meer als je hem aanzet. Die dingen kunnen heel goedkoop maar ook heel duur zijn. Ik heb er ooit 1 gerepareerd voor een tientje, maar ook 1 voor bijna 200 piek. Het is meestal een klein blokje van ongeveer 1x1 of 2x2 zoiets. Soms zijn ze ook nog eens doorzichtig.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ga zo dadelijk eventjes naar de elektronicaboer hier 2 straten verder om identiek dezelfde zekering proberen vast te krijgen, en om wat info te vragen. Hopelijk werkt het dan!

En dan kan ik ineens men Pioneer-Amp herstellen misschien, kan ik beide versterkers utiliseren :)

Ik hou jullie op de hoogte!

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 12:04 schreef Jamez_Joint het volgende:
[..]
maar mijn oude versterker heeft nog een relais :? . In elk geval iets dat DC en AC converteert.
Een relais dat AC omzet in DC?? Nog nooooit van gehoord. Een relais kan een stroomkring onderbreken of juist niet als er een stroompje door het andere deel loopt.

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:12

Alphafox

wat zeggie!

ik denk inderdaad dat het tijd is om hem openteschroeven, mischien is het een zekering,maar mischien heb je je speaker poort opgeblazen. Ik hoop het eerste voor je,want een speaker poort(aansluit "stukje") is niet te vervangen

wisdom is rarely common

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nou, ondertussen al wat wijzer geworden? Ik leef met je mee en ben tamelijk benieuwd hoe dit gaat aflopen.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
je kunt ook die-hard die zekering weglaten en de 2 punten met elkaar verbinden.... ooit hier eens zoiets gefixt nadat ook telkens de zekering sprong

https://wren.co/join/Devian

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op woensdag 29 mei 2002 19:58 schreef Devian het volgende:
je kunt ook die-hard die zekering weglaten en de 2 punten met elkaar verbinden.... ooit hier eens zoiets gefixt nadat ook telkens de zekering sprong
lekker is dat... en de volgende keer als ie overbelast wordt, fikt gewoon je hele versterker af....

Verwijderd

Vervang de zekering door een schroefje!

Heb ik ook gedaan met mijn de zekering in mijn dimmer voor de lamp in mijn woonkamer. Werkt al meer als anderhalf jaar probleemloos *D

• Raymond
  • Laatst online: 14:56
Hey, er gaan hier geen tips als "vervang de zekering door iets metaals" gegeven worden!!

Als je dood wilt, prima, maar ga dat niet op GoT lopen blaten!

Bij de eerstvolgende keer dat ik dat weer zie, gaat deze op slot!

Verwijderd

Topicstarter
Nou verdomme, heb geen zekering kunnen vastkrijgen, had geen setjes meer!
Maar had hier nog een ander zekeringetje gevonden... IDENTIEK hetzelfde, niks verschil, en toch springt die ook weer!

'k begin het niet meer fijn te vinden...

Binnenbrengen? (zal ik met heel veel tegenzin doen!)

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Een zekering springt niet voor niks. Ik raad je nu toch echt aan om 'm even naar een gekwalificeerd persoon te brengen.

Verwijderd

koop dan ook een fatsoenlijke versterker met beveileging ;)

Verwijderd

Topicstarter
Winkel waar ik hem gekocht heb is hier weg! (failliet zelfs denk ik...)
probleem zeker?

Scheisse

Verwijderd

Euhm is een zekering (smeltveiligheid) niet een beveiliging :? Anyways NOOIT een zekering vervangen door een willekeurig stuk ijzer, zo een zekering springt er om een reden (kortsluiting?) uit! Niet leuk, wel veilig >:)
Op woensdag 29 mei 2002 22:43 schreef laserguy het volgende:
koop dan ook een fatsoenlijke versterker met beveileging ;)

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Op woensdag 29 mei 2002 22:51 schreef nOOb2002 het volgende:
Euhm is een zekering (smeltveiligheid) niet een beveiliging :? Anyways NOOIT een zekering vervangen door een willekeurig stuk ijzer, zo een zekering springt er om een reden (kortsluiting?) uit! Niet leuk, wel veilig >:)
[..]
Hij bedoelt denk zo'n andere beveiliging. Dat gewoon de muziek uitschakelt:

Should the temperature of the output stages rise to 90 degrees C or 120 degrees C in the power supply, the stabilized supply voltages become de-activated and there will be no longer any signal appearing at the outputs.

If the temperature continues to rise to 120 degrees C on the output transistor heat sinks, or to 150 degrees C in the power supply, the .... main fuse blows.

Ken je wel een eitje bakken ;)

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:01

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Alvast sorry dat ik dit topic naar boven kick, maar iig beter dan een nieuw topic.

Mijn versterker heeft het ook juist begeven, ik wou even een woofer aansluiten, maar de 2 box kabeltjes kwamen tegen elkaar en de versterker sprong af.

Ok, mss een beveiliging, dus ik wacht even, en zette hem terug op, niks.
Daarna heb ik hem opengevezen, en zag dat 1 van de 4 zekeringen gesprongen was, dus ik vervang die zekering.

Nu springt de versterker wel terug op, maar hij geeft die "klik" niet.
Normaal als je hem opzet moet je even wachten en daarna zegt hij klik. Dat doet hij dus niet meer.

Ik ga hem van de week waarschijnlijk binnen doen, of is het eenvoudig te maken, het is btw al een vrij oude versterker van Philips.

De Nederbelg !

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
jellabie: lijkt me dat de eindtrap die je kortgesloten hebt doorgebrand is. Er staat nu DC op de uitgang van die eindtrap, waardoor het relais (beveiliging!) niet opkomt en je dus ook geen "klik" hoort.

Is normaalgezien niet zo moeilijk te fixen, kwestie van nieuwe eindtransistor(ren) of nieuw eindtrap-IC. Breng'm eens binnen bij een vakman.
Pagina: 1