Toon posts:

Data van Apple Harddisk lezen in PC??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste piepels,

Bij een kennis van mij is er een glas vocht over zijn apple notebook heengegaan, zeer vervelend.
Laat die domme persoon nou nooit een backup hebben gemaakt van zijn scriptie spul dat erop staat.
Ik heb geen apple (goddank).
Maar ik wil wel voor hem proberen die data te redden.

Weet een van jullie misschien een methode om die data op een pc in te lezen zodat ik zijn scriptie kan redden ?

Voor de duidelijkheid, in apple notebooks zitten normale kleine ide-hdd'tjes, dus geen gek gedoe, gewoon een ide-converter ertussen van klein naar groot en aansluiten op de pc.
Misschien onder een MacOS emu of linux ?

Bij voorbaat dank :D

Verwijderd

Topicstarter
Schopje.

Heb een mac emu gedownload van emulators.com

Zou dit misschien werken (kan het nog niet testen)

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Als je nou eerst eens wat specs gaat posten van die apple.
Ouwe powerbooks hebben namelijk SCSI en de nieuwere gewoon IDE.
Windows kan idd geen apple filesystem lezen, andersom natuurlijk wel :P

Misschien is het makkelijker om ff die disk eruit te slopen volgens aanwijzingen op http://kbase.info.apple.com/
en em dan ff naar een apple dealer te brengen ofzo.

En hoezo godzijdank geen mac?
Zeker nog nooit met een iBook gespeelt ofzo?
Als je een glas zooi over je laptop flikkert en nooit backupt, maakt het toch geen fuck uit wat voor laptop het is?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

DDX

je zou disk in linux bak kunnen hangen
die kan volgens mij apple disken lezen

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Ibook van 3 jaar oud (ik heb geen specs sinds ik het app. nog niet heb).

Godzijdank geen Mac sinds ik zelf Mac repareer (sinds onze Mac monteur is vertrokken) en het geen fijn systeem vindt voor mijn doeleinden, als anderen er wel blij mee zijn, das mooi voor hun (met alle respect).

Wij zijn op de zaak een Apple authorised service center, dus daar zou ik verder kunnen kijken.

Ik zou hem onder linux kunnen mounten inderdaad (waarschijnlijk, die moet het HSS file systeem aankunnen) maar dat wil ik even nog niet proberen sinds ik zelf maar 2% ervaring heb met Linux.

Verwijderd

macopener 4

Opens Macintosh Files and Disks in Windows. Instantly.
Read, write and format Macintosh disks on your Windows PC.
Read Mac CD-ROMs on your Windows PC.
Supports Zip, Jaz, SyQuest and all other SCSI, IDE and Parallel Port devices.

Verwijderd

Topicstarter
Megafranz, je bent fantastisch ;)
Ik hoop dat het hiermee gaat lukken (ik zoek hem ff op)

Zodra ik alles geprobeerd heb (nog ff wachten op de notebook) laat ik het hier weten :)

Verwijderd

Op donderdag 30 mei 2002 20:13 schreef Killjoy_b het volgende:
Megafranz, je bent fantastisch ;)
Ik hoop dat het hiermee gaat lukken (ik zoek hem ff op)

Zodra ik alles geprobeerd heb (nog ff wachten op de notebook) laat ik het hier weten :)
Met macopener kan het inderdaad, werkt ook erg goed, maar het is niet gratis, bij de site van Emulators.net heb je ook een programma "gemur8", een soort van verkenner, daarmee kun je de schijven ook openen.

Verwijderd

Ik heb nog wel ergens een evaluatieversie, als je die wilt hebben, laat maar horen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, spreek ik die gast die mij om hulp had gevraagd, had de persoon (kennis van die gast, lekker vaag) hem al laten herstellen, compleet (kostte +/- 500 euro). Op zich wel goed natuurlijk, maar nu kan ik het niet proberen :(

Macopener gevonden en geinstalleerd trouwens, nu kan ik mijn hdd's op het MAC systeem formateren. Misschien wel leuk als beveiligingsmethode, nou alleen ff de performance testen :) Wie verwacht er nou dat in een pc een hdd met MAC-fat ingedeeld is hehehehe

In ieder geval bedankt, ik had dus niks te doen :(

Wat mij betreft einde verhaal voor deze topic (hoe sluit je zoiets af?)

[edit: tikvout]
Pagina: 1