Verwijderd

Topicstarter
Hoe wel ik Atheist ben, ben ik een paar dagen geleden toch in de bijbel gaan lezen. De bijbel is namelijk een prachtig geschiedenisboek. Je moet alleen wel door de metersdikke laag van godsdienstige onzin kunnen kijken.
Neem bijvoorbeeld het verhaal van Noach en zijn boot. Het is natuurlijk belachelijk te geloven dat hij van elk diersoort er 2 heeft meegenomen. Maar die overstroming kan wel echt bestaan hebben: het einde van de ijstijd. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Een heel interessant boek die bijbel..

Verwijderd

Zeker! Ik heb heel vaak het hooglied gelezen toen ik een jaar of 12 was >:)

In de bijbel staan ook nog veel levenslessen die je nu ook nog gelden...
Officieel ben ik ook atheistisch maar dat betekent niet dat de bijbel een slecht iets is... het is meer hoe de mensen er mee omgaan...

Verwijderd

Ik heb de bijbel helemaal uitgelezen. Ben er wel een tijdje mee bezig geweest.
Ik vind het een fantastisch mooi boek!

Verwijderd

De Bijbel (noooit gelezen overigens) is trouwens onlangs uitgebracht in stripvorm.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 oktober 2000 13:58 schreef Apoc2 het volgende:
De Bijbel (noooit gelezen overigens) is trouwens onlangs uitgebracht in stripvorm.[/quote]Ik zag het bij de bruna ofzo ja!

Verwijderd

Veel gelezen en tot de conclusie gekomen:

God maakt geen mensen, mensen maken god.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 oktober 2000 14:08 schreef onda het volgende:

God maakt geen mensen, mensen maken god.[/quote]precies, mensen moeten iets hebben om in te geloven terwijl hetgeen dichterbij huis ligt dan je denk: jezelf (dit is wat ik denk ik zeg niet dat ik gelijk heb)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:33

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 oktober 2000 14:08 schreef onda het volgende:

God maakt geen mensen, mensen maken god.[/quote]juist, ik las gister nog een ontzettend mooi verhaal over het beeld dat mensen van god hebben, ik zoek 't ff op :)

--edit-
snel gevonden:
members.aol.com/howiecombs/whosimag.htm

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Jag
  • Laatst online: 09:01

Jag

Nou zeg, wat een mooi boek zeg! Ik ben van mening dat heel veel mensen de bijbel heel wat minder mooi zouden vinden als ze hem een keer (onbevooroordeeld) goed zouden lezen. Check <a href="www.skepticsannotatedbible.com">deze</a> site maar eens.

Jag

• Aaargh!
  • Laatst online: 07:33

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

goeie link, tnx jag.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Jag

Jag

Ze hebben overigens ook een gedeelte met good stuff, dus het is niet alleen maar ellende die in de bijbel staat, maar wel teveel.

Jag

Verwijderd

Volgens mij is het ook best wel een nuttig boek. Al heb er alleen stukjes van gelezen tijdens levensbeschouwing op school en weet ik daar niet veel meer van. Ik moet wel even kwijt dat ik het jammer vind dat mensen dat boek veel te serieus nemen. Dan krijg je van die streng gelovige personen die alles volgens de bijbel doen. Ze vergeten daarbij zeker dat het al 2000 jaar oud is. Dat kan leiden tot mensen met zeer antieke gedachten. De bijbel blijft namelijk vooral in z'n eigen tijd (Al zitten er vast nog wel dingen tussen die voor vandaag de dag kunnen gelden).

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zeker! Ik heb heel vaak het hooglied gelezen toen ik een jaar of 12 was[/quote]:) :) :)

Jaja, beter het Hooglied dan Joshua zeg ik altijd maar.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Nee, ik hang geen geloof aan. Maar de bijbel is wel nuttig ja, alleen dat moslims en christenen vind ik maar nix. De koran en de bijbel zijn de eigenlijke dezelfde soort boeken, maar in een andere vorm. De bedoeling ervan is dezelfde,het komt eigenlijk op hetzelfde neer. En dat ze er dan om vechten... dat getuigt ervan dat de mensen hun bijbel en koran niet goed genoeg begrijpen.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 oktober 2000 13:58 schreef Apoc2 het volgende:
De Bijbel (noooit gelezen overigens) is trouwens onlangs uitgebracht in stripvorm.[/quote]"onlangs" ?

uh, toen ik 4 was (16 jaar geleden) hadden wij er thuis al een in stripvorm.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-10-2025

PaulX

Beyond your imagination...

Reply--->De Bijbel is trouwens uitgebracht in stripvorm.
Ja dat is zo ja en er is ook een
gebonden editie (de 5 stripdelen in 1 boek)
en kost FL. 54,90 en kun je bestellen bij
de betere boekhandel!
Maar in zo'n stripboek staat nooit alles
wat er in de echte bijbel staat.
(Mogelijk zelfs verdraaide en/of samengevatte verhalen die afwijken van het origineel.)

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:55
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 oktober 2000 16:40 schreef ZRULZ het volgende:
Nee, ik hang geen geloof aan. Maar de bijbel is wel nuttig ja, alleen dat moslims en christenen vind ik maar nix. De koran en de bijbel zijn de eigenlijke dezelfde soort boeken, maar in een andere vorm. De bedoeling ervan is dezelfde,het komt eigenlijk op hetzelfde neer. En dat ze er dan om vechten... dat getuigt ervan dat de mensen hun bijbel en koran niet goed genoeg begrijpen.[/quote]Ik vindt de bijbel anders een heel nuttig en goed boek! Er staan levenslessen in waar je wat aan kan hebben. Ook al klinkt het moeilijk, als je op zondag naar de kerk gaat, wordt het uitgelegt. ook zijn er genoeg boekjes te vinden die ook de bijbel in stappen behandelen, elke avond ofzo..
i'm a christen and i like it, i love Jezus very much and i trust him!!!!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik vindt de bijbel anders een heel nuttig en goed boek! Er staan levenslessen in waar je wat aan kan hebben.[/quote]Mee eens... Zolang je er geen geloof aan hecht. De levenslessen en leefregels die erin staan zijn meestal nog steeds nuttig, en hebben over het algemeen een goede invloed gehad op de mensheid. Maar de godsdienstige onzin ertussen heeft de mensheid meer kwaad dan goed gedaan.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ook al klinkt het moeilijk, als je op zondag naar de kerk gaat, wordt het uitgelegt. ook zijn er genoeg boekjes te vinden die ook de bijbel in stappen behandelen, elke avond ofzo..[/quote]Tja... de belangrijke en goede dingen uit de bijbel, zoals de leefregels enzo, zijn over het algemeen wel duidelijk. Je hebt de kerk echt niet nodig om de bijbel te snappen. Tenminste niet zolang je de bijbel als een levens- en een geschiedenisles opvat en niet als een verklaring (van bijvoorbeeld het ontstaan van de mens of de aarde). Dan kan je hem prima lezen en de lessen erin snappen. En wat voor de kerk geldt, geldt ook voor boekjes die de bijbel uitleggen.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>i'm a christen and i like it, i love Jezus very much and i trust him!!!![/quote]I'm an atheist and I like it.

Of Ik van Jezus hou, tja, ik geloof niet in de Jezus van de bijbel, tenminste niet meer dan in die van "Jesus Christ Superstar". Hoe kan ik dan van hem houden... De Jezus uit de bijbel is ook niet echt een man om van te houden, meer een man om te vrezen en om te eerbiedigen. En de Jezus uit JCS is meer een man om medelijden mee te hebben.

• Jag

Jag

Ben benieuwd hoe ze dit stukje getekend hebben in de strip-bijbel:
31:14
And Moses was wroth with the officers of the host, with the captains over thousands, and captains over hundreds, which came from the battle.
31:15
And Moses said unto them, Have ye saved all the women alive?
31:16
Behold, these caused the children of Israel, through the counsel of Balaam, to commit trespass against the LORD in the matter of Peor, and there was a plague among the congregation of the LORD.
31:17
Now therefore kill every male among the little ones, and kill every woman that hath known man by lying with him.
31:18
But all the women children, that have not known a man by lying with him, keep alive for yourselves.

Ja, echt een mooi boek hoor, ook erg leerzaam voor kinderen. Weten ze de volgende keer dat ze mensen gaan slachten dat ze maagden zelf moeten houden.

Jag

Verwijderd

bijbel en geloof zijn twee totaal verschillende dingen. (al is het christendom wel op de bijbel gebaseerd, maar daar gaat het nu even niet om) ze hebben allebei hun goede kanten. zoals de basale leefregels uit de bijbel en de enorme steun die het geloof aan sommige mensen biedt. dat je er zelf niet in geloofd hoeft nog niet te betekenen dat het meteen slecht is.
en natuurlijk zitten er ook nadelen aan (en die worden ook wel vrij uitgebreid opgenoemd hier/binnenkort hier)

Verwijderd

?????????????????????????

Tja fijn dat je mededeelt dat je de bijbel hebt gelezen nog iets van geleerd.

Turks fruit is ook leuk boek
(nog niet in strip vorm)
rooie oortjes ook leuk boek
(wel in stripvorm)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 08 oktober 2000 19:22 schreef Goofyduck het volgende:
Ik vindt de bijbel anders een heel nuttig en goed boek! Er staan levenslessen in waar je wat aan kan hebben. Ook al klinkt het moeilijk, als je op zondag naar de kerk gaat, wordt het uitgelegt. ook zijn er genoeg boekjes te vinden die ook de bijbel in stappen behandelen, elke avond ofzo..
i'm a christen and i like it, i love Jezus very much and i trust him!!!![/quote]Als ik zou geloven (doe ik niet) hoef ik daar zondag niet voor naar de kerk, dat kan ik mezelf dan wel uitleggen, ik vin dat iedereen zelf zn bijbel moet kunnen begrijpen als ie dat wil, daar heb je geen kerk voor nodig!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als ik zou geloven (doe ik niet) hoef ik daar zondag niet voor naar de kerk, dat kan ik mezelf dan wel uitleggen, ik vin dat iedereen zelf zn bijbel moet kunnen begrijpen als ie dat wil, daar heb je geen kerk voor nodig[/quote]In princype wel, al kan het soms zeer interessant zijn om te weten hoe andere mensen van je kerk over sommige stukken in de bijbel denken.

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>In princype wel, al kan het soms zeer interessant zijn om te weten hoe andere mensen van je kerk over sommige stukken in de bijbel denken.[/quote]Daar hebben we tweakers toch voor ;)?

Jag

Verwijderd

Nee, tweakers heb je voor poeters, maar tweakers heb je weer niet voor diep liggende theologische vragen, net zomin als je tweakers heb voor warez ;) >:)

Verwijderd

Er zijn op 't internet ook hele interssante uiteenzettingen te vinden over de symboliek vd ruiters vd apocalypse (apokalieps?).

Verwijderd

En bytheway Azrael, het kan zijn dat je de kat van Gargamel bedoelt, maar je nick leent zich ook voor kabbalistische analyse, het is namelijk ook de naam van een engel.

Dus je kunt de Hebreeuwse letters omzetten in getallen en kijken welke woorden er nog zijn met dezelfde getalswaarden, of de eerste letters van de woorden in een zin, etc. enz.
Pagina: 1