Toon posts:

[EL] Molex verspreiding gelul?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik had net es even een kijkje in een voeding en zag dat alle gele en rode enzo allemaal op 1 punt vastgesoldeert zijn. (niet gele bij rode lol) Dus dat betekend toch dat het gewoon geen zak uit maakt of je alles aan 1 molex connector hangt met 50 splitters? ( overdreven voorbeeld )

Ik heb namelijk wel es gelezen dat je het zo verspreid mogelijk moet doen over de snoertjes.

Is dat dan gelul of niet?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:10

BaRF

bijna kerst

is idd in mijn voeding ook allemaal 1 pot nat :P (niet letterlijk, ik begin volgende week pas met watecoolen)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op dinsdag 28 mei 2002 20:54 schreef MasterOverdrive het volgende:
Hmm ik had net es even een kijkje in een voeding en zag dat alle gele en rode enzo allemaal op 1 punt vastgesoldeert zijn. (niet gele bij rode lol) Dus dat betekend toch dat het gewoon geen zak uit maakt of je alles aan 1 molex connector hangt met 50 splitters? ( overdreven voorbeeld )

Ik heb namelijk wel es gelezen dat je het zo verspreid mogelijk moet doen over de snoertjes.

Is dat dan gelul of niet?
Voor de voeding maakt het niets uit hoeveel dingen je aan 1 molexje hangt, omdat ze inderdaad allemaal aa nelkaar vast zitten. Maar die molex draadjes zijn ook niet al te dik, dus als je al het vermogen door 1 zo'n draadje perst kan het nog wel eens goed heet worden.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:11

PCR

Jawel, als je amperages op telt dan zou de stroom door de uit de voeding lopende draad heel groot worden.

edit: zoals mijn bovenbuurman ook zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ohh zo! tja, zit ook nogmaar in de 2e klas ;)

bedankt bovenbuurmannen :+

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

ja, maar natuurlijk niet meer dan die draadjes aankunnen! :+

Gregor van Egdom Krekr

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

nou je kan heeeeel veel aan zo'n draatje hangen, na berekening ongeveer 5 ampere! dus als jij in je pc 5 ampere uit alle dingen bij elkaar haalt, ben je knap! in mijn server zitten 4 schijven op 1 molex! en 3 dingen op andere kabels! en dar gaat al heeeeeel lang goed! DUS

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

nou dat die kabeltjes warm kunnen worden lijkt me heel erg stug, het maakt dus geen fuk uit waar je welke apparaat aanhangt omdat ze toch allemaal op 1 punt uitkomen.

ochja weer wat geleerd.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
door dat soort draadjes mag vaak geen 5A lopen. en je hebt veel meer nodig dan 5A. kijk eens naar een AT stekker: daar zitten 3 rode en 3 zwarte draden naast mekaar. puur omdat 12 draadje het vermogen niet aan zou kunnen: het zou warm worden, en het voltage over de componenten zakt.

natuurlijk kan je zelf best splitten als je maar weet wat je doet, er zit best rek in de specs. maar meer kabels is best met een goede reden gedaan.

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 22:01 schreef jorentref het volgende:
nou dat die kabeltjes warm kunnen worden lijkt me heel erg stug, het maakt dus geen fuk uit waar je welke apparaat aanhangt omdat ze toch allemaal op 1 punt uitkomen.

ochja weer wat geleerd.
Nu moet je even niet lullen over dingen waar je geen verstand van hebt. Hoe meer vermogen je door een kabel perst, hoe warmer hij wordt. Als je veel vermogen door een kabel wilt krijgen, dan zal deze dikker moeten zijn omdat een dunnen kabel meer weerstand levert en dus warm wordt.

Een extreem voorbeeld.
Op mijn stage worden compressor installaties gebouwd voor raffinaderijen. Nu worden deze compressoren aangedreven door een elektromotor. Omdat er altijd een backup compressor moet zijn, staan er 2 compressors op 1 installatie, dus ook twee elektromotoren.

Voordat die dingen opgestuurd worden moeten ze eerst proefdraaien. Nu zijn het geen kleine jongens (installatie van 25 ton) dus 1 elektromotor trekt ongeveer 400 Amperes. Buiten stond een generator vrolijk te pruttelen om de stroom te leveren (als ze aangesloten werden op het lichtnet had buurt niets meer :)) Maar goed. 1 compressor was aan het draaien en dat ging allemaal goed. Omdat de tweede ook moest proefdraaien en ze achter liepen op schema, hadden ze bedacht dat nr 2 tegelijk met nr 1 moest draaien. Wat ze wel waren vergeten was dat daarmee 800 Amperes over de zelfde kabel moest vanaf de generator. De kabel werd te warm, de beschermlaag smolt *kortsluiting* en voordat iemand wist wat er gebeurde kwam er een steekvlam van een meter of 4 a 5 uit de schakelkast van de compressor vliegen.

Wat ik dus wil zeggen is dat het wel degelijk uitmaakt hoe je de apparaten verdeelt over de kabels. Nu zal het in je pc niet zo veel uitmaken omdat er relatief weinig stroom doorheen gaat, maar kom aub niet met een lulverhaal dat ze toch allemaal samen komen in 1 punt dus dat het geen ruk uit maakt of je alles aan 1 kabel hangt of niet want dat doet het wel. Verdelen over meer kabels is beter omdat dan de weerstand lager is , dus theoretisch gezien zal de temp in ej case een fractie van een graad lager liggen omdat de kabels minder warm worden.

Moraal van dit verhaal....
De extreme overklokker houdt zelfs rekening met het warm worden van z'n elektrische bedrading.

[edit]
typo's |:(

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:31
Op woensdag 29 mei 2002 03:21 schreef nitraat een heel verhaal over ploffende motorkabels en vlammetjes :)
[zwaar-offtopic]
Lekker bedrijf dan als ze de shit hoger zekeren dan de bekabeling kan hebben :)
[/zwaar-offtopic]

Maar goed, idee is idd duidelijk. Meer aders = groter koperoppervlakte = minder weerstand = minder verlies = minder warmte.

En aangezien 5x een klein kabeltje een stuk makkelijker door je pjoeter te leiden is dan een hele dikke koperkern hebben ze gewoon een zooi parallel :)

Verwijderd

Zat niet eens een zekering tussen, die zitten in de schakelkasten :)

Het is normaal niet de bedoeling dat er 800 Amps op die kabel komt, maar ze waren zo stom om 2 compressors tegelijk te laten draaien, iets wat nog nooit eerder was gedaan. Tja de kabel kreeg het een "beetje"warm :P
Pagina: 1