Op dinsdag 28 mei 2002 22:01 schreef jorentref het volgende:
nou dat die kabeltjes warm kunnen worden lijkt me heel erg stug, het maakt dus geen fuk uit waar je welke apparaat aanhangt omdat ze toch allemaal op 1 punt uitkomen.
ochja weer wat geleerd.
Nu moet je even niet lullen over dingen waar je geen verstand van hebt. Hoe meer vermogen je door een kabel perst, hoe warmer hij wordt. Als je veel vermogen door een kabel wilt krijgen, dan zal deze dikker moeten zijn omdat een dunnen kabel meer weerstand levert en dus warm wordt.
Een extreem voorbeeld.
Op mijn stage worden compressor installaties gebouwd voor raffinaderijen. Nu worden deze compressoren aangedreven door een elektromotor. Omdat er altijd een backup compressor moet zijn, staan er 2 compressors op 1 installatie, dus ook twee elektromotoren.
Voordat die dingen opgestuurd worden moeten ze eerst proefdraaien. Nu zijn het geen kleine jongens (installatie van 25 ton) dus 1 elektromotor trekt ongeveer 400 Amperes. Buiten stond een generator vrolijk te pruttelen om de stroom te leveren (als ze aangesloten werden op het lichtnet had buurt niets meer

) Maar goed. 1 compressor was aan het draaien en dat ging allemaal goed. Omdat de tweede ook moest proefdraaien en ze achter liepen op schema, hadden ze bedacht dat nr 2 tegelijk met nr 1 moest draaien. Wat ze wel waren vergeten was dat daarmee 800 Amperes over de zelfde kabel moest vanaf de generator. De kabel werd te warm, de beschermlaag smolt *kortsluiting* en voordat iemand wist wat er gebeurde kwam er een steekvlam van een meter of 4 a 5 uit de schakelkast van de compressor vliegen.
Wat ik dus wil zeggen is dat het wel degelijk uitmaakt hoe je de apparaten verdeelt over de kabels. Nu zal het in je pc niet zo veel uitmaken omdat er relatief weinig stroom doorheen gaat, maar kom aub niet met een lulverhaal dat ze toch allemaal samen komen in 1 punt dus dat het geen ruk uit maakt of je alles aan 1 kabel hangt of niet want dat doet het wel. Verdelen over meer kabels is beter omdat dan de weerstand lager is , dus theoretisch gezien zal de temp in ej case een fractie van een graad lager liggen omdat de kabels minder warm worden.
Moraal van dit verhaal....
De extreme overklokker houdt zelfs rekening met het warm worden van z'n elektrische bedrading.
[edit]
typo's