Hardeschijf stuk (aan het gaan)???

Pagina: 1
Acties:

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-04 21:33
moet ik maar vast beginnen met backuppen?

ik heb een IBM 60GB 7200rpm. (ja klopt, die blijken snel stuk te gaan, wist ik toen nog niet :( )

vanavond starte ik nix vermoedend mijn bak op (winXPpro) en tot mijn grote schik verscheen de volgende tekst een aantal malen in mijn scherm:
code:
1
2
Windows heeft beschadigde clusters in bestand
[locatie+naam bestand] met naam (null) vervangen.

direct met "cmd" gekeken en ja hoor 32kB in beschadigde sectoren.

Iets dat mij ook altijd verbaast heeft:

In de POST screen staat hij bescheven als "IC35l060AVER07-0" dit heb ik altijd een beetje vreemd gevonden, mijn anderen hdd word nl gewoon netjes als "QUANTUM FIREBALLP LM20.5" aan gegeven.

Het liefst zou ik van al mijn bestanden direct een backup maken maar dat lukt natuurlijk niet op een 20GB schijf.
branden zie ik ook niet als optie.

En ik heb natuurlijk geen zin op te wachten tot dat hij helemaal stuk is en dat ik zowiezo een nieuwe schijf moet krijgen maar dus al mijn bestanden kwijt ben.

wat kan ik nu het beste doen???

edit:

topic wat minder breed gemaakt

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04 14:55
Ligt eraan. Heb je de HD gekocht via internet of bij "de computerboer op de hoek?"

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

ff de downen: http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/DFT32-V301.EXE

die laten lopen et voila, dan weet je of je hd inderdaad niet meer zo lekker is.
daarna maar ff naar http://www.storage.ibm.com/hdd/support/index.htm

En btw, die type aanduiding in jouw bios is normaal hoor vanaf de 60GXP serie

My software never has bugs, it just develops random features...

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-03 22:29
Wat ik bij maxtor 2 keer heb gedaan is een advanced rma aangevraagd. Eerst met maxblast een test gedraait over de schijf waarna een errorcode verscheen. Bij het aanvragen van de rma dit nummer opgegeven.
Ik kreeg eerst een schijf thuisgestuurd. Dan had ik mooi ff de tijd om de data te backuppen. Daana de defecte schijf weer teruggestuurd. Perfect dus.

misschien heeft ibm dus ook wel zo'n soort service...

Verwijderd

Gaat denk om de data :)
Zoek even wel op of je garantie hebt; en regel dan een nieuwe schijf; dan data kopiëren en dan andere terugbrengen.
Wat je eerst nog kan doen is scandisken met oppervlaktecontrole, of heb je dat niet meer in XP? Vast wel toch...

• WhiteAss
sorry had ik er natuulijk meteen bij moeten vermelden
heb hem gekocht op de HCC dagen maar die winkel is ook "de computerboer op de hoek?" :P

Het gaat hier om "Computerland" en mij is nog nix over hun klachten/probleem afhandeling bekendt.

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Gewoon ff testen met boven genoemde programma en dan fout afdrukken en op papiertje mee geven naar computer boer.. en dan gooit die em wel in de RMA procedure en met een beetje mazzel krijg je een vervanger..
Je kunt em ook zelf opsturen maar dan krijg je zeker weten geen vervanger... en ben je em 2 maandjes kwijt.. :(

• WhiteAss
Ze werken bij IBM dus wel wat minder klant vriendelijk als bij Maxtor :(

het liefst koop ik natuurlijk een andere HDD.
Mij vertrouwen was al niet zo groot in deze HDD door alle negatieve berichten, en mijn vertrouwen is zeker niet gegroeit naar dit voorval.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
scandisk :?
hoe oud is die schijf eigenlijk? Anders natuurlijk garantie claimen als die echt kaduk blijkt te zijn.
Anders kan je nog wel eens (een soort van) low-level format doen.

• WhiteAss
dat laatste is natuurlijk GEEN optie daarvoor staan er (voor mij) veel teveel waardevole gegevens op die schijf.

schijf is iets meer dat een half jaar oud (25-11-'01) dus ik wil garantie gaan claimen aan de hand van de uitslag van dat prog.

• WhiteAss
uitslag test:
One or more corrupted sectors found.
eerst werd de vraag gesteld of ik de beschadigde sectoren wilde repareren (hierbij konden gegevens verloren gaan) of dat ik de HDD wilde formateren (hierij gaan gegevens verloren :P :'( )
Ik kies voor de optie "niet rotzooien met mijn HDD" :P (return)
vervolgens krijg ik de volgende text in het scherm
techical result code

drive information
serial number TZT9G147

failure code : 0x70 - Defective Device

test date : 29-05-2002

technical result code (TRC)
7000B883
edit:

Met die 3e regel van de technical result code kan ik denk ik wel wat bij de winkel :7
daar dan maar morgen langs gaan.
Pagina: 1