Toon posts:

Dos ziet primaire partitie niet, Windows wel.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het plaatsen van een Western Digital Caviar WD400AD als primaire slave doet zich het volgende fenomeen voor:

deze schijf heb ik m.b.v. een Windows98 opstartdiskette gepartitioneerd en geformatteerd (FAT32) waarvoor ik hem tijdelijk als single master aansloot.
Daarna dus als primaire slave aangesloten en onder Windows 2000 verschillende bestanden naar de primaire partitie (D:) gekopieerd.
Nu doet zich het merkwaardige fenomeen voor dat bij booten vanaf dezelfde eerder genoemde Windows98 opstartdiskette die primaire partitie ineens een ongeledige systeemdiskette genoemd word.
Onder Windows 2000 is dan weer niets aan de hand!

Iemand een idee waarom die partitie ineens niet meer DOS compatible is?

Verwijderd

SYS C:
?

fdisk is harddisk indelen in partities
formatteren is partitie leegmaken
sys is primaire partitie dos-bootable maken.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Krijg je wel een prompt (A:) :?
Anders is je diskette brakjes...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Op dinsdag 28 mei 2002 19:49 schreef 480 het volgende:
Na het plaatsen van een Western Digital Caviar WD400AD als primaire slave doet zich het volgende fenomeen voor:

deze schijf heb ik m.b.v. een Windows98 opstartdiskette gepartitioneerd en geformatteerd (FAT32) waarvoor ik hem tijdelijk als single master aansloot.
Daarna dus als primaire slave aangesloten en onder Windows 2000 verschillende bestanden naar de primaire partitie (D:) gekopieerd.
Nu doet zich het merkwaardige fenomeen voor dat bij booten vanaf dezelfde eerder genoemde Windows98 opstartdiskette die primaire partitie ineens een ongeledige systeemdiskette genoemd word.
Onder Windows 2000 is dan weer niets aan de hand!

Windows 2000 maakt inderdaad gebruik van een ander bestandsysteem

• vetmans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01-2022
Klinkt als NTFS inderdaad.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nou schrijf "deze schijf heb ik m.b.v. een Windows98 opstartdiskette gepartitioneerd en geformatteerd (FAT32)" dan kan het toch moeilijk NTFS zijn.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:35

mvds

Totally awesome!

Je vraagt twe verschillende dingen, dus vertel eerst eens wat je bedoelt.
primaire partitie ineens een ongeledige systeemdiskette genoemd word.
Klopt, win98 accepteerd niet dat de opstartbestanden op een andere schijf als C: staan. Windows 2000 en XP wel. (NT ook btw)
Fat 32 is geen door DOS ondersteunde schijfindeling.

Of bedoel je dat je de schijf niet meer kan lezen als je hem als primaire slave aangesloten hebt? Heb je dan wel een primaire master erin zitten? Want sommige PC's en OS-en hebben liever niet dat er een slave aanwezig is zonder dat er een master aanwezig is.

Je spreekt een beetje wartaal, want je zegt dat je nog steeds van de win98 bootdiskette opstart, en dan die melding krijgt, maar dat is niet mogelijk aangezien hij van de diskette boot en dus geen raid te maken heeft met de HD.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat ik het topic niet kan verwijderen want ik vind dat ik echt onzin-reacties heb gekregen.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:35

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 29 mei 2002 19:06 schreef 480 het volgende:
Jammer dat ik het topic niet kan verwijderen want ik vind dat ik echt onzin-reacties heb gekregen.
Stel de vraag dat wat duidelijker zodat we er wat mee kunnen doen man...

en ik gaf gewoon antwoord hoor.

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Twee primaire partities vindt DOS misschien niet zo leuk? Kan zijn dat de C: NTFS is? Dan zegt DOS dat deze primaire partitie ongeldig is ja.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op woensdag 29 mei 2002 19:06 schreef 480 het volgende:
Not maar wat extra "onzin" dan. Lees de handleiding van Win 2K eens door. Ik heb wel een vermoeden van wat je probeert te doen...
Windows 98 KAN NIET (!!!) van de D:\ booten. Dat moet van de C schijf. Op de C schijf (die dus FAT16 of 32 geformatteerd moet zijn) moeten in de root dir (C:\) de bestanden IO.SYS, MSDOS.SYS, en COMMAND.COM staan. Eventueel ook de Autoexec.bat en de Config.sys, maar da's optioneel.
Als deze bestanden niet in C:\ staan, of op een schijf staan die Win98 niet lezen kan, dan werkt 't niet.

Wat ik je aanraad is even te zoeken op "Dualboot: W98 op een W2K systeem" of iets dergelijks. Er zijn meer topics daarover.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op donderdag 30 mei 2002 11:44 schreef Fatamorgana het volgende:
Twee primaire partities vindt DOS misschien niet zo leuk? Kan zijn dat de C: NTFS is? Dan zegt DOS dat deze primaire partitie ongeldig is ja.
Elke aparte schijf mag een primaire DOS partitie hebben.

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1