Reactie Asus temperatuur afwijkingen

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:50

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Ik heb het volgende mailtje naar Asus Nederland gestuurd:
Hallo,

ik heb een Asus A7M266 moederbord gekocht met een Athlon XP 1800+.
Nu heb ik een flink aantal artikels en fora gelezen en bijna overal wordt gemeld dat de CPU temperatuur op deze bordjes onnauwkeurig wordt uitgelezen.
Mijn processor werd flink heet (stressed 75 graden). Ik heb dit met casefans en een goede CPU koeler weten terug te brengen naar 55 graden stressed.
Nu is mijn vraag of het onnauwkeurige aflezen een bekend probleem is bij Asus en of jullie mij een indicatie kunnen geven van wat de echte temperatuur van mijn CPU zou kunnen zijn.
Komt er misschien een BIOS update die dit probleem aan kan pakken ?

In afwachting van Uw antwoord verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Koen Keppel
Nu kreeg ik het volgende mailtje terug waaruit blijkt dat zelfs de mensen bij Asus niet weten waar ze het over hebben:
Hallo,

het klopt dat deze moederborden behoorlijk warm worden, echter 75 graden kan iets zijn om
je zorgen over te maken. Pc-probe die meegeleverd wordt is geen professionele
applicatie, veel nauwkeuriger is Sisoft Sandra.

Met vriendelijke groet,
Johan
Asus Holland B.V.
<font color=red>Even de layout verneukende factor weggepoetst</font>

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt beter [ quote ] [/ quote ] gebruiken ipv code..
Zo verneuk je de layout :{

Ontopic: idd beetje vage reactie van Asus :?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

:?

We maken onproffesionele software :D
Maar het maakt iig niks uit, want sisoft sandra geeft ook de verkeerde temp aan. De bios geeft zelfs de verkeerde temp aan.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Hehehe alsof Sisoft geen prut is :z

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

SCHRALE ASUS !!!!!!!

Ik koop nooit meer iets van ze !!!
Ik heb het gehad --> ik heb zelf nog steeds niets gehoord

ROTTEN, ik vind het maar schraal :( :(

De meeste mensen deugen!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Je zou verwachten dat de on-die sensor wordt uitgelezen bij een XP, maar er moet ook een temp worden weergegeven bij de classic T-bird, dus misschien leest de A7M266 BIOS alleen de sensor onder de socket uit, die inderdaad nogal onbetrouwbaar is.

Het Sandra verhaal is inderdaad bullshit, bij mijn (Asus) mobo geeft de SiSoft mainboard sensor 126 graden aan YEAH RIGHT :D

Beetje knullige reactie IDD, maar zij zijn IMO niet de schuldigen...

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Inderdaad, de sensor in de BIOS is wel naukeurig, die moet je dus uitlezen.
En dat Asus zelf toegeeft dat hun software niet perfect is, is alleen maar goed, beter dan het gewoon negeren en doen alsof je de beste bent, zoals veel andere mobo makers doen!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, maar als ze het zelf toegeven, waarom verbeteren ze hun eigen software dan niet :?

Qua hardware is Asus haast synoniem voor kwaliteit, dus ik zou het inderdaad ook erg raar vinden als dat niet voor hun software geldt :{

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Punt 1: Mijn excuses voor de verneukte lay-out en bedankt voor het fixen, :P

Punt 2: Zowel de BIOS als SiSoft als PC Probe geven dezelfde temperaturen aan mij door.
Ik heb afgelopen vrijdag een Asus bordje gekocht en schrok een beetje van de CPU temperatuur (75 graden stressed). Dit heb ik met veel casefans en een goede CPU cooler kunnen reduceren naar 49 graden stressed.
Toen ik hier een beetje aan het lezen was kwam ik
dit topic tegen.
Toen ben ik dus eens een beetje gaan rondkijken en ben tot de conclusie gekomen dat Asus bordjes de temperatuur nogal eens fout willen uitlezen.

Daarom heb ik een mailtje naar die gasten gestuurd om wat duidelijkheid te krijgen, maar zoals jullie zien, :? |:( :?

Wat FreeRider zegt dat het naar zijn mening niet Asus' schuld is is niet correct. Er zijn een flink aantal mensen hier die ervaring met Asus bordjes en de meesten van hen zijn het er over eens dat de uitgelezen temperatuur niet overeenkomt met de werkelijke temperatuur.
Lees ook eens dit topic daarover. Dan kun je zelf zien dat het nogal verschilt...

• itsme
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 23:06 schreef BioWEB het volgende:
Punt 1: Mijn excuses voor de verneukte lay-out en bedankt voor het fixen, :P

Punt 2: Zowel de BIOS als SiSoft als PC Probe geven dezelfde temperaturen aan mij door.
Ik heb afgelopen vrijdag een Asus bordje gekocht en schrok een beetje van de CPU temperatuur (75 graden stressed). Dit heb ik met veel casefans en een goede CPU cooler kunnen reduceren naar 49 graden stressed.
Toen ik hier een beetje aan het lezen was kwam ik
dit topic tegen.
Toen ben ik dus eens een beetje gaan rondkijken en ben tot de conclusie gekomen dat Asus bordjes de temperatuur nogal eens fout willen uitlezen.

Daarom heb ik een mailtje naar die gasten gestuurd om wat duidelijkheid te krijgen, maar zoals jullie zien, :? |:( :?

Wat FreeRider zegt dat het naar zijn mening niet Asus' schuld is is niet correct. Er zijn een flink aantal mensen hier die ervaring met Asus bordjes en de meesten van hen zijn het er over eens dat de uitgelezen temperatuur niet overeenkomt met de werkelijke temperatuur.
Lees ook eens dit topic daarover. Dan kun je zelf zien dat het nogal verschilt...
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat de meetmethode van ASUS wellicht nauwkeuriger is?

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Ja, daar heb ik zeker bij stil gestaan, maar na heel veel onderzoek (oa. op dit forum) ben ik toch tot de conclusie gekomen dat het echt Asus' fout is.

Ik heb het volgende mailtje naar ze teruggestuurd, ik hoop dat ze mij nu een passend antwoord kunnen geven:
Hallo,

ik heb het niet over het moederbord dat zo warm wordt, maar de CPU die zo warm wordt.
De CPU wordt in werkelijkheid niet zo heet als de BIOS of PC Probe of SiSoft Sandra aangeeft. Dit heeft te maken met de moederborden die de temperatuur niet goed doorgeven, oftewel, de temperaturen in Sandra, PC Probe en de BIOS zijn te hoog.
Iemand op een forum waar ik regelmatig kom heeft een test uitgevoerd met dezelfde processor/koeling/hardware/kast:

1. Asus a7v266-e
2. MSi k7tpro2-ru

temperatuur: MB 1 40 idle / 56 full load
MB 2 25 idle / 39 full load

Nah dat is wel een verschilletje he?
Vreemd genoeg dat Asus hun temp zo hoog uitleest. Ik hoop dat hier een Biospatch voor komt of zo.
En ik heb al miljarden forums gelezen over temp issues met een ASUS A7V266E. Maar waarschijnlijk is dit iets waar we ons geen zorgen over hoeven te maken....wat denken jullie????

Hier heb ik het dus over. En nu wilde ik weten of dit probleem bekend is bij jullie, of jullie mij kunnen vertellen wat de afwijking in de afgelezen temperatuur kan zijn en of hier eventueel een BIOS update voor komt. Ikzelf heb dan niet de A7V266-E maar de A7M266, maar hierbij hetzelfde verhaal.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is en dat U mij een antwoord kan geven.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

BioWEB

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 20:25 schreef marzzman het volgende:
SCHRALE ASUS !!!!!!!

Ik koop nooit meer iets van ze !!!
Ik heb het gehad --> ik heb zelf nog steeds niets gehoord

ROTTEN, ik vind het maar schraal :( :(
Je moest eens weten... heb ook al zowat oorlog met die jongens van asus gevoerd in het krijgen van een antwoord. Maar niets hoor, niet bij .nl, .com en .com.tw. En echt een keer of 10 naar elk adres gemaild. Asus levert goed spul zolang het werkt, maar support hoef je ECHT NIET op te rekenen. Het is ook voor mij de laatste keer geweest dat ik asus heb gekocht. Nu werkt het, maar een simpele vraag kunnen ze niet eens beantwoorden. Wat nu als er echt een keer een probleem is? Nee, voor mijn zus heb ik een veel goedkoper MSI boardje gekocht en ik heb er achteraf spijt van dat ik dat zelf niet heb gekocht. Prima ding EN goede support van MSI. Asus zuigt...

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Op woensdag 29 mei 2002 19:36 schreef LinuxAap het volgende:
idd !!!
Asus produkten = top, echt alleen goede ervaringen mee (videokaarten en mobo's)

Asus klantenservice = DE BRAKSTE DIE IK KEN, al zou ik ze vragen hij lang ze al bestaan of iets SUPER simpels zouden ze nog geen antwoord geven, ik heb nu 4 mailtjes in totaal gestuurd over dat temeperatuur probleem en geen een ( !!!!!!!!!!!! :( ) goede terug, wordt je toch ziek van !!!

:( Serieus, het spijt me, maar voortaan geen dure Asus meer zonder klantensupport. Leadtek, MSI, ECS, EpoX HERE I COME :P

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

misschien een idee om hun de url van dit topic te sturen, dan weten ze dat heir iets gedaan aan moet worden

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Op woensdag 29 mei 2002 19:47 schreef johndope het volgende:
misschien een idee om hun de url van dit topic te sturen, dan weten ze dat heir iets gedaan aan moet worden
Heb ze alletwee bij mijn mail gedaan :P

Die van mij en BioWeb

De meeste mensen deugen!

• FreeRider
  • Laatst online: 06-07 22:45
Op dinsdag 28 mei 2002 23:06 schreef BioWEB het volgende:Wat FreeRider zegt dat het naar zijn mening niet Asus' schuld is is niet correct. Er zijn een flink aantal mensen hier die ervaring met Asus bordjes en de meesten van hen zijn het er over eens dat de uitgelezen temperatuur niet overeenkomt met de werkelijke temperatuur.
Noem eens een paar merken waarbij ook een losse temperatuurdiode wordt gebruikt die wel precieze waardes geven ? Juist, ze hebben er allemaal last van.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 19:51 schreef FreeRider het volgende:

[..]

Noem eens een paar merken waarbij ook een losse temperatuurdiode wordt gebruikt die wel precieze waardes geven ? Juist, ze hebben er allemaal last van.
Die discussie meng ik me niet in. Het boeit me ook niet zolang mijn proc maar niet richting de 90 graden gaat. En of ie nou 70 of 50 is volgens de sensor op mijn board maakt me echt niet uit. Ik mailde asus voor een heel ander probleem, namelijk het niet werken van de probe software. En ook daar heb ik geen enkel antwoord op gekregen. Belachelijk bedrijf. Ze moeten vooral zo doorgaan, dan zal de consument nog wel eens 2x achter zijn oren krabben voordat ze asus kopen, zeker voor die bedragen.

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Op woensdag 29 mei 2002 20:02 schreef LinuxAap het volgende:
EN ZO IS HET MAAR NET :(

>:)

De meeste mensen deugen!

• Alphafox
  • Laatst online: 03:33

Alphafox

wat zeggie!

mischien dat de sensors op je moderboard niet helemaal lekker zijn?! want als andere software ook zulke gekke temps. aangeven moet het hieraan liggen.

Idd wel gek dat asus toegeeft onproffesionele software te maken(zegt gelijk wat over het moederboard(geen flame plz))

wisdom is rarely common

Verwijderd

De temperatuuruitlezing van de a7v...serie is correct. Ik heb wel eens metingen verricht en asus geeft de proc temp ongeveer 8 graden hoger aan dan wat je aan de buitenkant van de core meet. Die correctie heeft asus gemaakt omdat je nooit met een temp sensor tot in het hart van de core kan komen. De asus temperatuur benadert dus de temperatuur in het hart van de core, en dat wil je toch weten? Een gemiddelde athlon proc wordt zo'n 55 a 60 graden stressed met een goede koeler. Kom je daar ver boven, bv 70 graden, dan is er iets met je koeler of airflow aan de hand. Blijf je onder de 50 graden stressed, dan heb je waarschijnlijk een straaljager geluid in je kamer of je woont op de zuidpool. Ik heb nog nooit een asus bordje gehad dat onder de 50 graden stressed bleef, terwijl je dat bij andere merken wel hoort. Dat zit em dus in die extra 8 graden compensatie.

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Op woensdag 29 mei 2002 21:15 schreef BoZ het volgende:
dat zou tof zijn
Maar dan nog zou Asus dat in hun mails kunnen zeggen !!!!!
Zou wel rlx zijn, daar niet van, want mij XP1600+ wordt op 1900+ stressed op de A7V266 58 graden, dussss :9 :9~

Maar ik geloof niks totdat ik keiharde bewijzen heb of iets van Asus hoor :(

De meeste mensen deugen!

• Alphafox
  • Laatst online: 03:33

Alphafox

wat zeggie!

ja idd wel een beetje vreemd dat asus daar niets over heeft gezegd,was een mooi excuse geweest anyway!

wisdom is rarely common

Verwijderd

Ik heb mijn kennis opgedaan door zelf te onderzoeken en te lezen op de asus website, ik weet niet meer welke. Daar stond ooit een uitleg over de temp meting. Zou toch zo simpel zijn om in een mailtje even te linken naar die uitleg. Tja... je moet er maar opkomen he als je bij Asus werkt :)

Verwijderd

De temperatuuruitlezing van de a7v...serie is correct. Ik heb wel eens metingen verricht en asus geeft de proc temp ongeveer 8 graden hoger aan dan wat je aan de buitenkant van de core meet. Die correctie heeft asus gemaakt omdat je nooit met een temp sensor tot in het hart van de core kan komen. De asus temperatuur benadert dus de temperatuur in het hart van de core, en dat wil je toch weten? Een gemiddelde athlon proc wordt zo'n 55 a 60 graden stressed met een goede koeler. Kom je daar ver boven, bv 70 graden, dan is er iets met je koeler of airflow aan de hand. Blijf je onder de 50 graden stressed, dan heb je waarschijnlijk een straaljager geluid in je kamer of je woont op de zuidpool. Ik heb nog nooit een asus bordje gehad dat onder de 50 graden stressed bleef, terwijl je dat bij andere merken wel hoort. Dat zit em dus in die extra 8 graden compensatie.
Het is me wat met de Asus temps. Ben blij dat ik hier(boven) een bericht lees waar ik me voor 100% in kan vinden. Slechter koeler levert bij full load hoge temperaturen op en met een A7V333 shutdowns en met een goede koeler en goede airflow temperaturen tussen 52 en 58 graden.

En inderdaad: ASUS SERVICE SUCKS! Vraag me inderdaad af waar het prijsverschil inzit, niet in service. Neem het verschil tussen Gigabyte KT333 board heeft standaard raid, dubbel bios en meer voor zo'n 40 euro goedkoper! En dat terwijl betreffende gigabyte moederboard in diverse reviews beter uit de bus komt dan arrogantje Asus.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44

Valkyre

Kitesurf FTW!

waarschijnlijk ben ik zo'n beetje de enigste die wel goede ervaring heeft met ASUS service.

ik had ander driver voor mijn videokaart nodig (specs onder)
en ik een mailtje gestuurd en volgens mij 1 of 2 dagen daar na had ik 3links van Ftp's van hun binnen met waar ik de goede drivers kon downen.

(weet alleen niet of die nou mijn eerste of mijn 2de mailtje was, ik geloof wel dat ik bij de 2de pas gehoor kreeg)

Maar met dir drivers werkt alles nu wel vlekkenloos, :9

iRacing Profiel

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Magoed, die thermometers op zich zijn al niet zo betrouwbaar omdat de plek soms in, soms onder, soms naast de socket is. Als ze allemaal de interne sensor gebruiken gaat het altijd goed.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• itsme
  • Niet online
Op woensdag 29 mei 2002 23:35 schreef _CRONOS_ het volgende:

[..]

Het is me wat met de Asus temps. Ben blij dat ik hier(boven) een bericht lees waar ik me voor 100% in kan vinden. Slechter koeler levert bij full load hoge temperaturen op en met een A7V333 shutdowns en met een goede koeler en goede airflow temperaturen tussen 52 en 58 graden.

En inderdaad: ASUS SERVICE SUCKS! Vraag me inderdaad af waar het prijsverschil inzit, niet in service. Neem het verschil tussen Gigabyte KT333 board heeft standaard raid, dubbel bios en meer voor zo'n 40 euro goedkoper! En dat terwijl betreffende gigabyte moederboard in diverse reviews beter uit de bus komt dan arrogantje Asus.
Nooit GB support nodig gehad zeker |:( die zijn dus echt nog moeilijker te bereiken dan ASUS :'(

dubbele bios sucked trouwens ook bigtime, veel grotere boot tijd, en de bios is nog steeds te slopen ;)

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
De temperatuuruitlezing van de a7v...serie is correct. Ik heb wel eens metingen verricht en asus geeft de proc temp...
Dat klopt, bij mij worden de temps wel goed aangegeven.
Waarom dat bij de anderen zo is weet ik niet.
Ik denk dat er een fout zit in hun IC. Dat is z'n kreng die de voltage en meet bij houd.
Pc-probe die meegeleverd wordt is geen professionele
applicatie, veel nauwkeuriger is Sisoft Sandra.
Sisoft Sandra en PCProbe lezen bij mij percies de zelfde waarde uit.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Wat een herrie om het feit dat die temp. sensors te hoge waarden geven. Iedereen weet het, dus kan je er toch gewoon rekening mee houden?

Er zijn trouwens 2 redenen voor.

1. Asus moederborden geven de temp. te hoog weer, dit doen zij deels om extreem overklokken te ontmoedigen.

2. Heel veel ANDERE fabrikanten geven hun temp. te laag weer. Als je dan Asus met andere gaat vergelijken kom je dus i.d.d op grote verschillen uit.

Ik heb zelf een Asus A7V266E, geeft ook wel eens 65 graden stressed weer, maar ik koel hem goed en hij is retestabiel dus wat valt er dan te zeuren?

Ok, de websites van Asus (en vooral de inconsistentie tussen deze websites) is een behoorlijk drama. Ook komen er niet iedere dag nieuwe drivers uit zoals veel mensen zouden willen. Maar dat hoeft ook niet omdat hun drivers gewoon heel snel een final version zijn.

Dit is gewoon even mijn mening op de situatie :)

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Oke, het lijkt mij duidelijk dat we bij Asus dus niet verder komen.
Misschien eens makkelijk om dit topic dan te gebruiken voor Asus Support klachten ???

Dus post hier AL je klachten mbt. support van Asus, dan verzamel ik die over een aantal dagen en stuur ik deze weer door naar Asus. Misschien dat ze eens een keer luisteren dan...

• b_buster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:32

b_buster

Ojajoh?

Als het goed is ga ik deze vakantie weer bij ze werken, dus dan zou ik wel een stapel klachten kunnen droppen bij de luitjes van de helpdesk :).
Pagina: 1