Toon posts:

[DHZ] Plannen voor een subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik ben na morgen klaar met mijn examens en aangezien ik dan heel wat vrije tijd heb was ik van plan zelf een subwoofer te gaan bouwen. Mijn budget hiervoor is zo'n €350,-. (Kan nog veranderen als ik slaag, waarschijnlijk wel, en als mijn ouders nog wat meebetalen.)

Ik heb al veel rondgeneusd, hier op GoT en natuurlijk ook op de DIY subwoofer pagina alsmede ook op speakerenco.nl. Aangezien mijn budget niet zo heel veel toelaat was ik van plan de 80 watt Hypex versterker te halen die ze bij speakerenco.nl leveren. Ik denk dat dit sowieso wel vast staat.

Verder leek me de Peerless XLS-10 wel een mooie driver. Alleen is deze driver goed aan te sturen met de bovengenoemde versterker?

Nou heb ik ook al wat simulaties proberen te doen met deze driver maar ik kwam maar niet goed tot een mooie response lijn. De aanbevolen kast inhoud van deze driver is 89,7 liter. Is het dan verstandig om een closed-box te maken? Of kun je bij zo'n grote inhoud beter een ported-box maken?

Verder dacht ik aan 18mm MDF. Het lijkt me dik genoeg en aangezien deze sub toch nooit op zo'n heel erg hoog volume komt te staan zal het niet zo snel gaan resoneren denk ik. Daarnaast bespaart het met ook geld en gewicht wat natuurlijk ook mee speelt.

Ik hoop dat jullie me met een iig een paar van deze vragen kunnen helpen.

(Het grafiekje van de simulatie kan ik wel posten als dat nodig mocht blijken.)

Bedankt alvast!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36
Kijk ook eens bij speakerland (www.speakerland.nl) die verkopen hele mooie complete setjes. Dus houtpakket, driver en versterker. De meeste hebben ze luisterklaar opgesteld. Waarom het wiel voor de tweede keer uitvinden?

"If it ain't broke, don't fix it!"

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 18:01 schreef KlereBak het volgende:
Kijk ook eens bij speakerland (www.speakerland.nl) die verkopen hele mooie complete setjes. Dus houtpakket, driver en versterker. De meeste hebben ze luisterklaar opgesteld. Waarom het wiel voor de tweede keer uitvinden?
Ik wil graag zelf wat maken. En waarom al dat hout met de post laten komen?

Verwijderd

Je kan bij speaker&co ook gewoon ontwerp vragen dan bouw je alles zelf ze sturen niet eens hout op omdat het dan beschadigt (hoeken er af enzo).

Ik denk dat die versterker wel moet functioneren, maar je haalt dan niet alles uit de woofer. Als je alleen de driver koopt is volgens mij bass-reflex een beter optie dan geslotenkast zonder radiator.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na wat zoeken (en wat advies) besloten om een andere driver te gaan gebruiken omdat de peerless slecht schijnt te zijn werken zonder passive radiator (en met een passive was het nog matig). Daarom ga ik nu waarschijnlijk de Alcone AC10HE gebruiken. Die ziet er wel wat mooier uit, is wat goedkoper en zou ook beter presteren in een bass-reflex kast.

Owhja... hoe zit het met vulling e.d.? Komt het echt zo nauw met zoveel procent opvulling? Of klinkt het ook nagenoeg perfect als je de binnenkant beplakt met wat softboard en dan de achterplaat met van dat noppenschuim van de Gamma doet?

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Vulling van bassreflex is meestal niet zo kritisch. Noppenschuim tegen 50% van de wanden, vooral achter de speaker (poort vrij houden)

Even plagen met deze beauty:
Afbeeldingslocatie: http://www.seas.no/images/26-cm-Excel.opt.jpg

prijs nog niet bekend (komt in juni), maar waaschijnlijk en te groot deel van die 350 euro :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Topicstarter
Aijaiaja die ziet er wel lekker uit. Maar deze Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ac10.jpg
is ook zeker niet onaardig :9~

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het trouwens nog uit wat de verhoudingen van de maten van je kast zijn? Dus is er verschil tussen een kubus en een langwerpige balk vorm?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Nee, het gaat om het volume (inhoud). Wat wel belangrijk is dat je 'staande golven' moet zien te voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat wist ik allang, maar dat beantwoord mijn vraag niet echt.
Ik bedoel: Zijn er bepaalde verhoudingen van kastafmetingen waarbij het geluid anders klinkt, is er bij een kubus een andere klank dan bij een 3:2:1 verhouding? Ik heb daar namelijk nog niks over kunnen vinden.

• La_Pazz
Eventuele staande golven beïnvloeden het geluid, dus bij bepaalde afmetingen zal het geluid anders klinken vanwege de resonantie etc.
Voor subwoofers heb je vaak een bouwtekening nodig ivm de helmholzresonator-ruimtes (bandpass);vaak 1/3 achter de speaker en 2/3 voor de speaker met een pijp naar buiten.

• La_Pazz
ff doorsparen voor deze beauty: Hypex 200.
http://www.speakerland.nl/HS-200.htm
met de subwooferkast (tekening) die speakerland erbij levert, bouw je een subwoofer die ik nog nooit voluit heb durven draaien (fundering huis e.d.) >:)

En neem indien mogelijk altijd zo dik mogelijk MDF (beter HDF) (min 22 mm), bekleedt deze met loodbitumen en daarop de eierdoosschuim :9~

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, als jij die sub al nooit voluit hebt druven draaien dan heb ik dus waarschijnlijk geen 200 watt nodig. Tis natuurlijk wel leuk om em ff goed op te schroeven op een feestje, maar het grootste deel van de tijd is gewoon ter ondersteuning van (mijn nog te kopen) boekenplank luidsprekers.

Verder was ik van plan om 18mm MDF te gaan gebruiken. 22mm wordt én te duur én te zwaar. Natuurlijk wordt het verwerken ook weer een stuk lastiger.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 12:56

JT

VETAK y0

Op woensdag 29 mei 2002 20:57 schreef Duck-Twacy het volgende:
Vulling van bassreflex is meestal niet zo kritisch. Noppenschuim tegen 50% van de wanden, vooral achter de speaker (poort vrij houden)

[afbeelding]

prijs nog niet bekend (komt in juni), maar waaschijnlijk en te groot deel van die 350 euro :)
Ziet mijn oog een Seas ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zaterdag 01 juni 2002 15:22 schreef JT het volgende:

[..]

Ziet mijn oog een Seas ?
Yip

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Nou heb ik ook al wat simulaties proberen te doen met deze driver maar ik kwam maar niet goed tot een mooie response lijn. De aanbevolen kast inhoud van deze driver is 89,7 liter. Is het dan verstandig om een closed-box te maken? Of kun je bij zo'n grote inhoud beter een ported-box maken?
Een gesloten systeem is altijd mooier dan een bassreflex, maar het nadeel is de grote. Wil je een beetje laag zit je toch aan kist van 200 liter en een Focal woofer van 400 euro die je dan servo controlled moet maken.
Dus dat is niet welke kan je uit moet gaan.
Peerless is ook erg mooi, loopt wel vrij snel af. Ook moet je hem niet te hoog inzetten <80hz en is het meer geschikt voor HT.
Verder dacht ik aan 18mm MDF. Het lijkt me dik genoeg en aangezien deze sub toch nooit op zo'n heel erg hoog volume komt te staan zal het niet zo snel gaan resoneren denk ik. Daarnaast bespaart het met ook geld en gewicht wat natuurlijk ook mee speelt.
Toch zou ik minmaal 25mm aanhouden, of 2x 18mm op elkaar lijmen.
[afbeelding]
Je plaagt jezelf ermee als je die gebruikt, want die is ernorm moeilijk te filteren en moet je ook niet als sub-woofer gebruiken.
Maargoed, dan plaag ik even met de Strike Audio HE-15 die ik over 2 weken binnen krijg ;)

Alcone is lekker cheap, maar je moet er echt niets van verwachten. Ik vind het iig niks..
Kijk, als jij die sub al nooit voluit hebt druven draaien dan heb ik dus waarschijnlijk geen 200 watt nodig. Tis natuurlijk wel leuk om em ff goed op te schroeven op een feestje, maar het grootste deel van de tijd is gewoon ter ondersteuning van (mijn nog te kopen) boekenplank luidsprekers.
Watts zeggen niets over hoe hard het nou eigelijk kan, je moet alleen voorop stellen dat hoe grotere eindtrap, des te makkelijker de controle wordt over de woofer.

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 22:43
Op zaterdag 01 juni 2002 16:07 schreef Xanandu het volgende:
Maargoed, dan plaag ik even met de Strike Audio HE-15 die ik over 2 weken binnen krijg ;)
met of zonder de 2x 18" PR's :?

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 16:07 schreef Xanandu het volgende:
Alcone is lekker cheap, maar je moet er echt niets van verwachten. Ik vind het iig niks..
Nou hoor ik tegenstrijdige dingen. Sommige mensen vinden Peerless helemaal niks (alleen leuk voor in de auto), en die vinden dan Alcone een veel beter en goedkoper alternatief, en jij vindt het dan weer andersom. Kun je me een beargumenteerd verhaaltje geven waarom ik niet met de Alcone zou moeten gaan werken? (En ohwja...denk wel ff aan mijn budget :))

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:02

Jag

Op woensdag 29 mei 2002 19:03 schreef Tweakert het volgende:
Ik heb na wat zoeken (en wat advies) besloten om een andere driver te gaan gebruiken omdat de peerless slecht schijnt te zijn werken zonder passive radiator (en met een passive was het nog matig). Daarom ga ik nu waarschijnlijk de Alcone AC10HE gebruiken. Die ziet er wel wat mooier uit, is wat goedkoper en zou ook beter presteren in een bass-reflex kast.
In de laatste Klang + Ton staat een ontwerp op basis van die Alcone driver. Zijn hadden er een klasse D 200 Watt versterker bij, wat het geheel wat duurder maakte, maar als je er een andere versterker unit in zet blijf je wel aan je budget.
Ook een lekker klein kastje met een netto volume van 40 liter.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 17:58 schreef Jag het volgende:

[..]

In de laatste Klang + Ton staat een ontwerp op basis van die Alcone driver. Zijn hadden er een klasse D 200 Watt versterker bij, wat het geheel wat duurder maakte, maar als je er een andere versterker unit in zet blijf je wel aan je budget.
Ook een lekker klein kastje met een netto volume van 40 liter.
Waar vind ik die Klang + Ton's? Ik heb er wel eens van gehoord, het is toch een Duits tijdschrift?
Was dat een bassreflex of een gesloten kast? Ik kwam met 110 liter (errug groot) op het volgende uit:
Relative
Freq Gain
[Hz] [dB]
20,00 -14,66
25,00 -6,92
30,00 -2,08
35,00 -0,31
40,00 0,02
45,00 0,01
50,00 -0,05
55,00 -0,09
60,00 -0,12
65,00 -0,13
70,00 -0,13
75,00 -0,13
80,00 -0,13
85,00 -0,12
90,00 -0,11
95,00 -0,11
100,00 -0,10
Met een 80 Liter kast was het ietsie minder maar ook nog wel "lekker" volgens mij.
Relative
Freq Gain
[Hz] [dB]
20,00 -14,96
25,00 -8,25
30,00 -4,12
35,00 -1,97
40,00 -0,93
45,00 -0,43
50,00 -0,18
55,00 -0,05
60,00 0,02
65,00 0,06
70,00 0,08
75,00 0,09
80,00 0,09
85,00 0,09
90,00 0,09
95,00 0,08
100,00 0,08
Bij allebei heb ik de tuning freq. op 30,50 Hz.
Pagina: 1