Toon posts:

[Notes5.7 --> Exchange2k] Migratie van mail system

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

we gaan hier ergens dit jaar een migratie van ons mail systeem doen, hoe stom het ook klinkt willen ze hier toch van Notes af en over op Exchange. Op zich zien we geen problemen met die migratie, iemand misschie al eens een soortgelijke migratie gedaan en toch slechte ervaringen er bij gehad?
Laat me maar ff wat horen als je dit al eens hebt gedaan.

<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Graag niet meer je naam (+ greetz oid) onderaan elke post zetten.
Zie hier waarom niet.</font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Krijgt je mailserver rechtstreeks mail vanaf het internet, of komt dat via nog wat andere servers??? En indien het laatste het geval is, wat voor mailservers zijn dat??

Even stukje simpel ascii art:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Is de situatie zo:

Internet
         |
     (evt firewall)
         |
     Je Mailserver

Of:

Internet
         |
     (evt firewall)
         |
     Andere Mailserver
         |
  (evt nog meer mailserver)
         |
    Je Mailserver

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

Die eerste situatie lijkt me het meest logische :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:21

Croga

The Unreasonable Man

Even onafhankelijk van de vraag.....

ZIJN JULLIE NOU HELEMAAL GEK GEWORDEN! 8-)

is de 2e geschetste situatie helemaal zo gek nog niet..... Bij 1 van mijn vorige werkgevers werd gebruik gemaakt van een dergelijke situatie. Aan de internet kant stond, achter een firewall, een inkomende mailserver die via TCP/IP zijn EMail ophaalde. Aan de binnenkant stond een mailserver waar de gebruikers via TCP/IP hun mail konden bekijken. Deze 2 servers repliceerden via IPX/SPX. Op deze manier heb je dus een extra beveiligingsslag.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Op woensdag 29 mei 2002 06:38 schreef Croga het volgende:
Even onafhankelijk van de vraag.....

ZIJN JULLIE NOU HELEMAAL GEK GEWORDEN! 8-)
Mee eens...
is de 2e geschetste situatie helemaal zo gek nog niet..... Bij 1 van mijn vorige werkgevers werd gebruik gemaakt van een dergelijke situatie. Aan de internet kant stond, achter een firewall, een inkomende mailserver die via TCP/IP zijn EMail ophaalde. Aan de binnenkant stond een mailserver waar de gebruikers via TCP/IP hun mail konden bekijken. Deze 2 servers repliceerden via IPX/SPX. Op deze manier heb je dus een extra beveiligingsslag.
En wanneer je meer dan 5000 email accounts hebt door heel de wereld heen met maar 3 mailservers aan het internet, dan krijg je zo'n oplossing ook wel... Gemiddeld bij ons 3 hops tussen de SMTP buiten en de mailserver waar de gebruiker zijn mail vanaf haalt... Dus zo stom is dat helemaal niet hoor, daarom dat ik het ook vraag...

Het probleem is alleen dat je een heeeeeeeele hoop gezeik gaat krijgen als jij exchange gaat draaien en de mailserver boven je (in de onderste situatie) is een Notes server...

Je krijgt problemen met disclaimers, HTML mail, etc. etc. etc... De Notes-Exchange connector van Microsoft is namelijk zo rot als het maar zijn kan...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment is het zoals situatie 1, maar situatie 2 staat in de planning, die 1ste server wordt dan een unix/linux bak die dan alleen maar mail mag praten en voor de rest potdicht staat.

M'n vraag dus nog steeds, iemand die zo'n migratie van notes naar exchange al eens heeft gedaan en dus nu een opmerking heeft " HE Let ff hier en daar op ", want op zich zie ik niet echt problemen om dit te migreren, behalve dan het beheer qua virus protectie ed. wat er ineens bij komt, maar gelukkig doe ik niet het beheer maar alleen projecten :)
Pagina: 1