Toon posts:

caraudio kleine speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 957 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
waddup'

ik ben sinds kort eigenaar van een toyota starlet uit 94 (ep-81) en ben bezig een audio installatie in te bouwen. Voor achterin ga ik voor pioneer/kenwood of jbl van +- 70 euro. Hier moet de bass vandaan komen.

Ik weet alleen niet wat de beste keus is voor voorin ; die starlet heeft ruimte voor 2 kleine speakers onder het dashboard (ik schat 10cm), ik zit eraan te denken om hier andere speakers in te zetten gezien ik liever niet in de deuren zaag.

nu is mijn vraag : schiet ik met 10cm speakers wel wat op ? maw. kan er goed geluid uit 10cm speakers komen of ben ik genoodzaakt een andere oplossing te zoeken ?

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36
Met 10 cm luidsprekers kun je in een auto geen "goed" geluid produceren. Als je toch 10cm luisprekers wil gebruiken, zet er dan een klein filtertje tussen zodat de lage tonen er uit gefilterd worden, scheelt een hoop in de vervorming en kun je de speakers gebruiken als mid/hoog.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Verwijderd

Topicstarter
kun je zon filter kopen ? en wat kost het ongeveer ?

Verwijderd

kan je gewoon bij de hallfords bestellen en is echt niet zo duur.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Als je echt wat bas wil hebben, moet je toch wat achterin gaan doen met een hoedenplank of speakers achterin.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

je zou de boston rx4 kunnen overwegen, gaan tot 90Hz en das erg laag voor een 10cm speakertje...

maarja de prijs is wel behoorlijk; rond de 80 euro

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Wij hebben in de auto voorin Caliber tweeters met filter. Ze zijn echt super klein en kunnen gewoon op het dashboard worden gemaakt. Er zat al een filter bij die het laag eruit haalt. Er zit een goed geluid en ik denk dat ze ongeveer €60 kosten.

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

tweeters zonder verdere speakers voorin?? zullen we dat maar niet doen ? met 10 cm wordt het al lastig een fatsoenlijk geluid te creeren laat staan met alleen tweeters

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op dinsdag 28 mei 2002 16:54 schreef hortical_don het volgende:
waddup'

ik ben sinds kort eigenaar van een toyota starlet uit 94 (ep-81) en ben bezig een audio installatie in te bouwen. Voor achterin ga ik voor pioneer/kenwood of jbl van +- 70 euro. Hier moet de bass vandaan komen.

Ik weet alleen niet wat de beste keus is voor voorin ; die starlet heeft ruimte voor 2 kleine speakers onder het dashboard (ik schat 10cm), ik zit eraan te denken om hier andere speakers in te zetten gezien ik liever niet in de deuren zaag.

nu is mijn vraag : schiet ik met 10cm speakers wel wat op ? maw. kan er goed geluid uit 10cm speakers komen of ben ik genoodzaakt een andere oplossing te zoeken ?
Als 13cm's passen heb ik nog een leuke set van JBL te koop. Ik heb ze zelf niet meer nodig en liggen hier maar te verstoffen. Het zijn de GTO502's, goede staat in doos....

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Als je de boel qua bas echt nog wil redden met speakers voor, kan je kickpanels overwegen. Wel wat werk om in orde te maken, maar prima resultaat.. :P

Verwijderd

Topicstarter
ik wil mijn geluid gewoon hard kunnen zetten zonder dat de speakers gaan vervormen (radio 4*45W). De voorspeakers hoeven dus geen zware bassen weer te kunnen geven, maar wel 'goed' (niet vervormd) geluid kunnen weergeven.

Een vriend van me heeft namelijk gewoon de standaard speakers erin gelaten en hij moet de fader aanpassen bij wat harder geluid met als gevolg dat er achterin 'meer' geluid is voorin. Dat wil ik dus voorkomen.

Na het lezen van de reacties lijkt het gebruik van 'duurdere' 10cm speakers mogelijk. Alles is beter dan ik de deur zagen .. maar moet ik er (zelfs bij de duurdere speakers) nog een filter tussen zetten of is 90hz voldoende ? (ik heb geen verstand van frequenties)

Verwijderd

Bij de duurdere setjes zit meestal al een filter. En 10cm gaat echt k*t klinken. Als je dat wel doet raad ik je aan een hoedenplank te maken + een paar 6x9 speakers erin. Anders heb je helemaal geen laag. Persoonlijk vind ik 13cm al op het randje.

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 08:08

Flarrestein

Superworm Jim

Ik heb zelf 2 JBL 10cm 2-weg speakertjes voorin mijn auto. Deze zitten ook nog eens aangesloten op een Magnat 2x40W cont. versterker. Niet kapot te krijgen. Achterin heb ik MTX 6x9" 150W max. opgeblazen met een 2x50W cont. versterker. Die JBL's zit wel goed dus.

Maar idd, geen bass, alleen midden en hoog.

HIER !!! PAK AAN

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 22:16 schreef Fewture het volgende:
... Als je dat wel doet raad ik je aan een hoedenplank te maken + een paar 6x9 speakers erin. Anders heb je helemaal geen laag. Persoonlijk vind ik 13cm al op het randje.
Dat wilt hij al doen hoor ..
Op dinsdag 28 mei 2002 16:54 schreef hortical_don het volgende:
... Voor achterin ga ik voor pioneer/kenwood of jbl van +- 70 euro. Hier moet de bass vandaan komen.
Hij weet niet wat voorin te plaatsen, omdat hij maar +/- 10 cm speakers kwijt kan.

Ik denk zelf ook dat je moet kijken of naar 10 cm speakers + een filter voor bestaande plek in je auto of anders evt zelf een speakerkast bouwen die je voorin tegen je deur of in de hoek bij je voeten kwijt kan.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Op woensdag 29 mei 2002 09:38 schreef TReBLA het volgende:
......of anders evt zelf een speakerkast bouwen die je voorin tegen je deur of in de hoek bij je voeten kwijt kan.
Juistem.. Kickpanels :P
Pagina: 1