Toon posts:

HD ratelt en comp is ergt traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een P4 1.6 met 256 geheugen en een 40 gig hd met 2 partities win xp pro.
ik kan niet goed films kijken vanaf mijn hd en ook gta3 kan ik niet goed spelen, ik kan wel films kijken vanaf een cdrom!
mijn hd ratelt heel erg als ik iets aan het doen ben.
wat kan er mis zijn? :(

• MDA
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10-2023

MDA

Als eerste zou ik je recycle bin legen, en de harde schijf defragmenteren. Zorg ook dat liefst max. 60% van je hardeschijf met data is gevuld.

Verwijderd

Al gekeken naar Bad-Klusters?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn hd staat niet eens half vol en als ik windows xp er pas net op heb staan rateld ie ook al. Verder is mijn comp pas 3 maanden oud, dus defragmenteren lijkt me nog niet echt nodig of wel?

Verwijderd

Topicstarter
hoe controleer ik op bad-clusters?

• MDA

MDA

Rechter muisknop bij aanklikken van schijf in explorer, kies optie eigenschappen->extra->schijfcontrole

Dat je PC slechts drie maanden oud is zegt helemaal niets. Bij een beetje intensief gebruik kun je HD binnen een paar dagen goed fragmenteren

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
dma aan?

is er genoeg geheugen vrij? lopen er veel programma's?

specs

Verwijderd

meer geheugen lijkt me niet moeilijk hoeveel zit erin. voor xp mijn 128 en het liefst 256 of 512

• MDA

MDA

Wel even goed lezen, topic starter zegt duidelijk dat hij 256 MB geheugen heeft.
:Z

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus 256 mb, en draai echt niet veel bijzonders. Als ik kazaa, winamp, en een film kijk heeft ie het echt al wel moeilijk.
Nog even een vraagje, wat is dma? Heeft dat niet iets met geheugen te maken?

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 16:36 schreef MDA het volgende:
Als eerste zou ik je recycle bin legen, en de harde schijf defragmenteren. Zorg ook dat liefst max. 60% van je hardeschijf met data is gevuld.
Ja zeg; waarom heb je nou een 40 Gig HD?... om 40 GB op te slaan toch zeker :?
Ik wel althans. >> Je hebt wel gelijk hoor, als je die lekker vol zet, wordt je pc aanzíenlijk trager.

Ik heb 2 FAT32 partities voor winXP; op de één is nog 500mb vrij, op de ander {daar waar ook op wordt geswapped} is nog ca. 2 gig vrij.
Vanaf het moment dat ik nog ca. 5 gig in totaal vrij had, begon m'n HD abnormaal te ratelen en ook explorer was bijzonder traag. Het afspelen van een divX-je bijvoorbeeld liep ook niet meer soepel.
Overigens heb ik laatst bij 'n defragmentatie zo ff enkele gigjes vrij weten te maken >:) . dat scheelt dus al wel.

Je kunt natuurlijk altijd 'n HD'tje bijkopen :P.. kost tegenwoordig bijna niets meer
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Verwijderd

[b]Op dinsdag 28 mei 2002 17:16 schreef
Nog even een vraagje, wat is dma? Heeft dat niet iets met geheugen te maken?
DMA = Direct Memory Access.
De naam zegt het al. Je geeft (bijvoorbeeld je harde schijf) dirécte toegang tot het geheugen. Er is dan bij veel operaties geen tussenkomst meer van de processor.
De processor kan zich dan met andere taken bezighouden en je pc'tje draait vlugger :)
Voorbeeld: De installatie van van MSOffice wordt verkort van bijvoorbeeld 15 minuten naar 5!

DMA is gewoon aan te zetten vanuit windows:
-> Deze Computer --> Eigenschappen
--> "Hardware" ---> "Apparaatbeheer"
---> Bij de eigenschappen van 'IDE-kanaal' of je HD kijken.
----> Geavanceerde Instellingen: Overdrachtsmodus = DMA, indienbeschikbaar

*Have Fun* - Oude Harde schijven zouden misschien geen DMA ondersteunen, maar aangezien die van jouw slechts 3 maand oud is, zou dit geen probleem moeten vormen.

Verwijderd

Topicstarter
dma staat al aan zo te zien. Dus daar kan het ook niet aan liggen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
draai je programma's ernaast, die in het geheugen zitten of continu dingen doen?

specs

Verwijderd

Topicstarter
nee ik draai helemaal niets van dat soort programma's.

Verwijderd

draait er misschien niet wat op de achtergrond dat je niet door hebt?

Verwijderd

Topicstarter
nou het is zo. Als ik taakbeheer open werkt dat niet. Daar reageert ie gewoon niet op. Dus ik zou het eigenlijk niet weten. Kent hier iemand misschien de reden van?

Eerst was het ook zo dat mijn cpu opeens naar 99% knalde. Kan dit alleen nu dus niet meer zien :(

Verwijderd

probeer is het progje
process explorer te downen voor NT

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
lijkt op een probleem wat ik net opgelost heb
zie: virusjhuu
scan je schijfen ff voor de zekerhijt
free virus scanner

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver