2 servers clusteren zonder externe disk-array

Pagina: 1
Acties:

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022
Ik wil 2 identieke pc's gaan installeren als Windows 2000 cluster. Echter, Micrsoft gaat er bij clustering default van uit dat er een extern schijvencabinet aanwezig is. Ik wil eigenlijk wat met Novell altijd al heeft gekund nu met W2000 gaan doen: gewoon 2 servers die elkaar mirrorren zonder externe disk array.

Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is en zo ja, wat moet ik daarvoor doen? (misschien software van een externe partij ofzow?)

Please advise :)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11-2025

jaspernl

de tijd vliegt

Kijk eens naar Legato Co-standby server.

http://www.legato.com/products/costandbyserver

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Verwijderd

Probeer het pakketje Survive-IT. Die is redelijk goedkoop en kan dus een 'fail-over' uitvoeren. Dus je gebruikers merken er helemaal niks van als een server plat gaat.

Tip:
Persoonlijk vind ik diskmirroring onoverzichtelijk. Op mijn werk hebben we 2x exact dezelfde server besteld. We wilden ons beschermen tegen software crashes en hardware crashes.

Server 1:

2x 73GB scsi HD met doodgewone interne disk-mirroring. Als de server gecrashed is, dan zetten we de HD's snel over in de andere server (Server 2). De gebruikers hebben hier ongeveer een kwartiertje last van. Of als iets anders het begeven heeft, zetten we Server 2 gewoon neer. Als de server vanwege blauwe schermen niet meer opstart, dan zetten wij een 3e SCSI HD erin die al een tijdje geleden heeft mee mogen draaien binnenin het systeem (even een dagje laten mee-mirroren en weer in de kast). Met verouderde data, maar wel een opstartmogelijkheid met toegang tot je backup.

Server 2:

Die gebruik ik domweg als werkstation! Zo min mogelijk kosten en tegen alles beschermt. Voor iets wat maar 1x in de 3 jaar voorkomt, een half uurtje kloten en alles is weer online.