Toon posts:

Stille harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een harde schijf die je helemaal niet / praktisch niet hoort en die schokbestendig is (voor in de auto).

Is dan de oplossing een laptop harde schijf? En moet ik dan een Laptop -> IDE converter erbij kopen? En welk merk+type harde schijf adviseer je?

Bedankt *D

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03 14:20
Stille schijf voor in je auto lijk me nogal irrelevant :? Of je heb natuurlijk een ruisvrije car dat je de heads van je disk zou kunnen horen.

In principe is geen enkele harddisk tijdens het actieve gebruik schokbestendig. Gewoon rij-gedrag kan al (vibrerende) G-krachtjes opleveren van 100-300G (5mS). De waarden die fabrikanten opgeven zijn die bij geparkeerde koppen.

Er was bijv. (d8 ik) in het verleden wel 's een Maxtor disk die claimde dat ie tot 1000G kon overleven (duur 5mS). Kan je 'm tenminste altijd nog als kanonnenvoer gebruiken :)

Belangrijk is dat je iig een langzaamdraaiende disk neemt met kleine platters en de vibraties tot een minimum beperkt. Inzake G-krachten is het dus zaak de Harddisk schokvrij op te hangen. Ophangen in eleastiek bijv.
Een laptop disk is wellicht wat bestendiger tegen G-krachten o.a. vanwege de kleinere platters.

Voort moet je er van uit gaan dat een disk het uiteindelijk toch zal begeven o.a. vanwege klimaat condities (-30C - 60C, vochtigheid etc.) in een auto.
Ooit zelf wel 's gehad, FF een laptop mollen :'( door 'm aan te zetten na een overnachting (-15C) in de kofferbak.

Alternatief is een memory-stick of penstick.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Topicstarter
Tja, een geruisloze harddisk in de auto is niet echt relevant nee, maar dit is de verklaring:

Ik wil deze harddisk eerst in mijn huis-pc bouwen en daarvoor wil ik dat 'ie stil is. In een later stadium wil ik em in de auto bouwen en dan is het geluid minder belangrijk, maar dan is de schokbestendigheid belangrijk en ik heb geen zin om 2 hardschijven aan te schaffen.

Maar als ik het goed begrijp is een laptop hdd stiller én kan beter tegen schokken? Dus dan is dat wat ik zoek.

Maakt het merk dan nog uit?

Verwijderd

Seagate schijven zijn stil, maar inderdaad lang niet even schokbestendig als de laptop equivalenten. Om schade aan de platters to voorkomen door de schrijfkoppen moet je wel de schijf dwars op de auto monteren... De koppen ketsen dan niet op de schrijfplaten, maar worden gewoon een beetje opzij geslagen.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:35

mvds

Totally awesome!

Je zou ook een constructie kunnen maken die de schokken absorbeerd. Zo doet het leger dat ook, die hebben ook notebooks en die kunnen ook gewoon tijdens transport gebruikt worden, maar die gebruiken daar een soort van gel ofzo voor geloof ik. Alle onderdelen die gevoelig zijn voor schokken worden omgeven door die gel (of zoiets) die de schokken absorbeerd.

Zover is weet zijn zelfs notebook schijven niet bestand tegen de schokken die je hebt tijdens het autorijden. Of je moet een auto hebben met supervering (luchtvering ofzo) en alleen maar op asfalt rijden zonder drempels, kuilen en andere obstakels tegen te komen.