Toon posts:

Highpoint RAID controller boot niet met HD's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus van de week 2 WD 80 Gb schijven gekocht (met 8 Mb cache :) ) en ook een highpoint PCI raid controller (HPT370A chip). Het probleem is nu dat het systeem gewoon opstart als er geen hd's aanhangen maar hij komt niet voorbij z'n eigen BIOS als er wel hd's aan hangen.

Ik heb al geprobeerd om allebei de schijven op cable select te zetten, en op dezelfde kabel te hangen. Niets helpt. Een heel oud Seagate HD'tje op 1 van de aansluitingen van de controller werkt ook niet. Het systeem komt dan NIET voorbij de detectie fase van de highpoint controller (deze detectie ziet de schijf wel)

Ik wil het BIOS niet gaan flashen aangezien ik er nog garantie op heb..

heeft er iemand een idee ?

Verwijderd

Heb je een geforce4?
Dat was bij mij het probleem.
USB Legacy mode stond aan in de bios en toen zag hij de schijven niet meer na het plaatsen van de geforce.
de oplossing was het uitzetten van de USB Legacy mode.
Ik geef toe een vreemde fout maar hetzelfde als bij jou.
Wie weet heb je er wat aan.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm nee het is voor in m'n server dus er zit een of ander diamond Video 64 kaartje in met 4 Mb ofzo

PS Het systeem is een Athlon 500 overgeclocked op 650 (niet via FSB) op een MSI 6167 MB

Verder 486 MB (ongeveer) SDRAM geheugen en 2 3COM 905B TX kaarten

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Je moet gewoon die bios flashen man.
Je garantie vervalt heus niet.

Je kan ook naar de winkel gaan en vragen of ze 'm daar willen flashen.

Verwijderd

Topicstarter
Lost dat flashen het probleem dan ook op ?

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02-2023
Ok ik heb ongeveer t zelfde probllem. Ik boot vanaf IDE0, maar heb op de onboard Highpoint en RAID config hangen. Maar als de schijven eraan zitten hangt ie tijdens windows opstartscherm. Koppel ik ze los dan gaat t prima. (In windows zijn de drivers netjes geinstalleerd en detecteert ie de controller ook). Anybody

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

Verwijderd

Ik had gisteren identiek hetzelfde probleem, ook WD 80 Gb met 8Mb cache. alles was opgelost als ik mijn cdwriter achter mijn schijf plaatste. Dus HDD als master en cdriter als slave. Vanaf dan geen problemen meer (vraag me niet waarom).

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 09:04
heb er hier ook problemen mee gehad.
later ergens gelezen dat je geen apparaten op je normale ide poorten mag hebben.

en zie nu Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ferdie/sisoftscore.bmp

met 2 x wd600BB in raid 0

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

dat flashen van die 370 chip zou ik niet te snel doen!!, kijk maar ff op de highpoint site. Daar staat aangevenen dat bij de nieuwere versie bijv. niet meer van cdrom geboot kan worden als deze ook aan de raid kaart hangt....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Apothor
OK gaan we:

1) Mijn cd-rom en writer zijn respectievelijk secondary slave en master en mijn HDD is primary master. Dus daar kan het dan niet aan liggen.
2) Geen apparatuur op de andere IDE kanalen!? Het is niet wijselijk om cd-rom spelers of writers op een RAID kanaal aan te sluiten, dus dat ga ik ook maar miet doen. Maar bedankt voor de suggestie.

Ik denk dat ik een dezer dagen Windows op de RAID installeer en kijk of ik r dan van kan booten...

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Gompy58 schreef op 10 september 2002 @ 23:23:
dat flashen van die 370 chip zou ik niet te snel doen!!, kijk maar ff op de highpoint site. Daar staat aangevenen dat bij de nieuwere versie bijv. niet meer van cdrom geboot kan worden als deze ook aan de raid kaart hangt....
maar je hebt toch zeker de cdroms.. op de normale ide kanalen hangen.. en niet op de HPT controller? Lijkt me niet verstandig hoor...

• Gompy58

Gompy58

henkleerssen schreef op 11 september 2002 @ 10:29:
[...]

maar je hebt toch zeker de cdroms.. op de normale ide kanalen hangen.. en niet op de HPT controller? Lijkt me niet verstandig hoor...
of het verstandig is is een tweede, maar het gaat om de mogelijkheid ervan....

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

maar goed.. als je het toch niet doet (wat me dus toch al niet verstandig leek), dan mag kruger toch flashen wat die wil?

Verwijderd

Ik wil alleen even zeggen dat ik zelf een Highpoint 366 heb en die heb ik geflashed, voor die tijd V1.22 geen cdrom/dvd ondersteuning met v1.25 wel ;)
Misschien is flashen dus wel de oplossing :)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ik heb nergens kunnen lezen dat je na een flash updat NIET meer je cd rom op je HPT controller kan aansluiten.. maw gompy58 waar heb je het over??

• Apothor
Nee ik heb idd geen cdrom speler aan me RAID controller hangen. (Ben ik ook niet van plan! Dus wat dat betreft heeft flashen weinig nut.)

Verwijderd

Welk OS draai je ?

ik heb iets dergelijks gehad met WinME..

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 09:04
men neme de windows 98 cd

men formatere de c schijf (de raidschijf dus)

men kopieerd de installatiebestanden naar de harde schijf

men ontkoppeld de cdrom/dvd, en andere rotzooi die je aan je idepoorten hebt hangen.

men starte op men een bootdisk en installeerd het besturings-systeem naar keuze.

naa de installatie sluit men de cdrom en andere gevallen weder aan.

druk anders de kaart in een ander pci slot
als ie onboard zit dan :X
succes

• Gompy58

Gompy58

henkleerssen schreef op 11 september 2002 @ 16:33:
Ik heb nergens kunnen lezen dat je na een flash updat NIET meer je cd rom op je HPT controller kan aansluiten.. maw gompy58 waar heb je het over??
wara ik het over heb ???? lees dan maar ff de release opmerkingen door die bij de verschillende biosupdates horen.

Verwijderd

Met oudere BIOSes kon je inderdaad CDrom-spelers aansluiten op de HPT370, dan kan met de moderne BIOS niet meer.
Ik zou het systeem maar eerst eens un-overclocken.

• Apothor
Keelding dat is wat ik al van plan was om te proberen, hoewel dat natuurlijk niet het eigenlijke probleem verhelpt. Welke is: booten vanaf IDEO met een RAID config ernaast!

Pagina: 1