Netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoi,

Voor het aanleggen van een netwerk straks ben ik op zoek naar juiste componenten.

Er moeten 4 computers aangesloten worden op het gebeuren, en een printer, scanner e.d.

Als netwerk-kit dacht ik aan het volgende:
Sitecom 8 poorts LAN hub 10/100 Mbps autoswitch ethernet hub, plug & play, dual speed

Wie kan advies geven of dit kan of niet en de ervaringen met Sitecom?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Verwijderd

weet niet of een scanner direct op het netwerk kan, lijkt me niet. Misschien met een jetdirect gebeuren ertussen...

Maar een beetje research zou mijn inziens geen kwaad kunnen. ff zoeken met google en krijgt tientallen workshops netwerk aanleggen.

Sitecom is trouwens wel een aardig merk hoor.

Verwijderd

Op zich wel aardig maar ik zou een switch adviseren ipv een hub. Met 4 pc's heb je anders maar 1 keer 10Mbit of 100Mbit ter beschikking. Met een Switch heeft iedere verbinding tussen pc's de 10Mit of 100Mbit ter beschikking. Verder heb ik alleen sitecom netwerkkaartjes en die zijn prima. Je moet alleen ff opletten wat de chipset van de kaartjes zijn. Realtek zijn zeer basic en ook lekker stabiel. Ieder OS ondersteund Realtek. Thuis heb ik alleen maar Realtek chipset en noproblems.

Suk6

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Op dinsdag 28 mei 2002 15:27 schreef Mick_bravo het volgende:
Op zich wel aardig maar ik zou een switch adviseren ipv een hub.
Suk6
heeft ie toch?

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Op dinsdag 28 mei 2002 15:29 schreef DaMorpheus het volgende:

[..]

heeft ie toch?
Nee hij heeft een hub
Op dinsdag 28 mei 2002 15:18 schreef -Sander_ het volgende:

Als netwerk-kit dacht ik aan het volgende:
Sitecom 8 poorts LAN hub 10/100 Mbps autoswitch ethernet hub, plug & play, dual speed

Money for nothin' and your chicks for free

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 09:28
Misschien is een router met ingebouwde switch en printserver wat? Ik weet dat US Robotics zo'n ding heeft.

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 15:27 schreef Mick_bravo het volgende:
Op zich wel aardig maar ik zou een switch adviseren ipv een hub. Met 4 pc's heb je anders maar 1 keer 10Mbit of 100Mbit ter beschikking. Met een Switch heeft iedere verbinding tussen pc's de 10Mit of 100Mbit ter beschikking.
Dit is niet waar. Een switch is gewoon een intelligente hub, dwz. elk pakketje wordt door de switch direct doorgestuurd naar de juiste ip, een hub scant alle ip's. Maw. een switch is efficienter, en daar zou je eventueel iets snelheidwinst mee kunnen boeken, 't schiet alleen niet op :P

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op dinsdag 28 mei 2002 15:39 schreef Oracle het volgende:

[..]

Dit is niet waar. Een switch is gewoon een intelligente hub, dwz. elk pakketje wordt door de switch direct doorgestuurd naar de juiste ip, een hub scant alle ip's. Maw. een switch is efficienter, en daar zou je eventueel iets snelheidwinst mee kunnen boeken, 't schiet alleen niet op :P
urrrrm je hebt er echt wel snelheidswinst mee hoor, bij 4 computers valt dat nog wel mee, maar bij meer is het bittere noodzaak

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Een switch kan ook zowel 10 als 100 tegelijk doen, een hub kan OF alleen op 10 werken OF alleen op 100.

dacht ik

• DeeJee

DeeJee

Dus...

[..]

Nou dat gaat dus niet op IP niveau hoor. Zit lager in je layers.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
als eerste deze
[topic=152460/1/100]

daarna

[topic=309398]

deze :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• SanderTje!
  • Niet online

[..]

Ok dat is duidelijk.

Dus Switch is efficiënter waardoor er misschien een snelheidswinst mee geboekt kan worden, maar als het een hub is, maakt dat naast die snelheid niks uit?

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Op dinsdag 28 mei 2002 15:42 schreef -Sander_ het volgende:

[..]

Ok dat is duidelijk.

Dus Switch is efficiënter waardoor er misschien een snelheidswinst mee geboekt kan worden, maar als het een hub is, maakt dat naast die snelheid niks uit?
Het verschil in prijs tussen een hub en switch is ook niet zo extreem, ik zou als ik jou was een switch nemen.

Heb ik hier ook en werkt prima.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Op dinsdag 28 mei 2002 15:42 schreef -Sander_ het volgende:

[..]

Ok dat is duidelijk.

Nee joh. Voor die 4 pc's maakt het echt niet uit. Ga je zwaar netwerkverkeer krijgen op je netwerkje?

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 15:43 schreef Pizzaman het volgende:

[..]

Het verschil in prijs tussen een hub en switch is ook niet zo extreem, ik zou als ik jou was een switch nemen.

Heb ik hier ook en werkt prima.
i agree :Y)

wat betreft die snelheid winst, ik heb er weinig van gemerkt hier, LAN van 7 pc's, toen ik switchte van hub naar switch, ksnap wel dat bij grote netwerken wel degelijk winst is :)

• SanderTje!
  • Niet online
Ok, ik ben weer een stukje wijzer.

Thanks for the info :)

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Op dinsdag 28 mei 2002 15:46 schreef -Sander_ het volgende:
Ok, ik ben weer een stukje wijzer.

Thanks for the info :)
Komen die scanner en printer trouwens rechtstreeks aan de switch te hangen of via een server/pc ?

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 15:41 schreef DeeJee het volgende:

[..]

twas ook simpel uitgelegd, hoe het nou helemaal precies zit .... :7

• SanderTje!
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 15:45 schreef DeeJee het volgende:

[..]

Nee joh. Voor die 4 pc's maakt het echt niet uit. Ga je zwaar netwerkverkeer krijgen op je netwerkje?
Nee, dat valt wel erg mee. Er wordt denk ik geen CS (of iets anders) op gespeeld enzo.. en das wel jammer :7

Verwijderd

offtopic:
je zit zeker ICT Academy te utrecht :P

Het = precies een opdracht bij ons op school :7

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 13:45
zuigage, die hubs zijn kut. Koop een edimax switch, die zijn veel beter. Mijn sitecom hub ging al snel kapot en werkte ineens de ene helft van de porten niet meer. Edimax heb ik nu up-gelinkt met mijn vigor2200e router en werkt perfect :D

• SanderTje!
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 15:47 schreef Pizzaman het volgende:

[..]

Komen die scanner en printer trouwens rechtstreeks aan de switch te hangen of via een server/pc ?
Dat moet ik nog zien, maar 1 computer gaat enkel als fileserver dienen en daar zou eventueel die printer/scanner aangehangen kunnen worden.

• SanderTje!
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 15:50 schreef JusticeFriends het volgende:
offtopic:
je zit zeker ICT Academy te utrecht :P

Het = precies een opdracht bij ons op school :7
Nee, dat zit ik niet.
Maar voor iedereen die er wel op zit, tja.. die zullen vast wel zoveel weten dat deze info niet echt belangrijk is??

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 15:54 schreef -Sander_ het volgende:

[..]

Nee, dat zit ik niet.
Maar voor iedereen die er wel op zit, tja.. die zullen vast wel zoveel weten dat deze info niet echt belangrijk is??
dat hopen we maar :7

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Op dinsdag 28 mei 2002 15:41 schreef DeeJee het volgende:

[..]

Klopt, maar wat hij bedoeld is ook waar, een hub broadcast elk pakketje naar iedere aansluiting.
Elke pc kijkt zelf of het pakketje voor hem/haar is.
Daarom kan je met een sniffer ook alle dataverkeer van een hub aflezen, en met een switch niet.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier is heel wat leesvoer voor uitgevonden:Succes met het aanleggen van je netwerk :)

Mocht je nog tegen problemen terecht kun je eens een kijkje nemen in [forum=19], daar horen netwerk-vraagstukken thuis.

Lees voor je een topic opent wel even de [topic=152460] door, want daar zijn de meeste veelgestelde vragen al beantwoord :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.