[speakers]Ombouwen tot bass-reflex

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12 14:08

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Hey dudes en dudesses

Ik heb een vraagje: ik heb op dit moment deze speakers:

Afbeeldingslocatie: http://www.w-dasc.com/~jscheppers/pics/zooi/technics12.JPG

Dit zijn speakers van 15 jaar oud, en toen maakten ze die dingen nog wat geperste houtvezel. Dat spul begint een beetje oud te worden, dus wil ik met MDF een nieuwe behuizing gaan maken.
Maar nu dacht ik bij mezelf: is het niet mogelijk om een gat in de voorkant te maken, en met een constructie van deze speaker een speaker met bass-reflex te maken.

Zoals jullie zien ben ik een totale n00b op dit gebied, maar toch wil ik het proberen. Dat ombouwen is niet zo heel moeilijk, ik hou gewoon de binnenmaten gelijk, zodat het volume binnen gelijk is aan de oude situatie. Maar dat van die bass-reflex weet ik niet zeker.

Is er iemand die meer licht kan schijnen op deze situatie?

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
als je even met google gaat rondkijken kun je complete bouwtekeningen downloaden, misschien dat je daar wat mee kunt :? :)

http://www.footlight.nl/speakers.htm bijvoorbeeld ziet er erg goed uit :)

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 12:52 schreef veldmuis het volgende:
als je even met google gaat rondkijken kun je complete bouwtekeningen downloaden, misschien dat je daar wat mee kunt :? :)

http://www.footlight.nl/speakers.htm bijvoorbeeld ziet er erg goed uit :)
Het is niet zo dat ik een compleet nieuwe speaker ga bouwen, daar ben ik nog veel te onervaren voor.

Wat ik wil is deze speaker nabouwen, maar met een nieuwe kast, en dan(als dat mogelijk is) een bass-port erin bouwen. Maar of dat mogelijk is, dat is dus mijn vraag

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan niet zomaar in een ontwerp een gat maken en daar een buis inzetten en hopen dat het beter wordt...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

het lijkt me afgezien van het ervaring opdoen, een vrij zinloze axie....

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Je moet allereerst de gegevens van de speakerchassis achterhalen. Deze parameters bepalen wat er mogelijk is (Thiele/Small parameters).

Als je deze parameters niet kan vinden, wordt het lastig. Dan ga je op de gok een kast bouwen met een bassreflex pijp. Het is dan niet te voorspellen wat het geheel gaat doen.

Kortom:
1. heb je de parameters, ga dan simuleren (http://www.speakerbuilding.com met lspcad (in softwaresectie)) en bouw bij een goede simulatieuitkomst je bassreflex kast;
2. je hebt geen parameters. De enige veilige weg is het maken van een gesloten kast. Varieren met volume kan iets opleveren in laagbereik, maar dat gaat ten koste van belastbaarheid.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 13:37 schreef JvS het volgende:
Je kan niet zomaar in een ontwerp een gat maken en daar een buis inzetten en hopen dat het beter wordt...
Dat was dus mijn vraag :)

Ik bouw die kast gewoon om, met precies dezelfde afmetingen als de oude.

Maar stel dat ik er zelf een wil bouwen, kan dat dan nog met die oude speakers die ik heb zoals op de foto te zien is? En welke gegevens heb ik dan allemaal nodig, en kan ik daar nog wel achter komen, omdat die speakers zo oud zijn

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De antwoorden heb je reeds gekregen, nu de inspanning nog.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
zijn die Thielle-Small-parameters nog ergens van af te leiden, want ik heb dat boekje niet, en ik kan met google ook nix vinden over de specificaties van die speakers...

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

denkd at als je een nieuwe kast gaat bouwen je het beste exact hetzelfde ontwerp aan kan houden, of iig zeker de zelfde volumes, daar zijn de speakers voor gebouwd, anders kun je beter een paar drivers en filters erbij kopen, en een hele nieuwe maken.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 19:30 schreef FFF het volgende:
denkd at als je een nieuwe kast gaat bouwen je het beste exact hetzelfde ontwerp aan kan houden, of iig zeker de zelfde volumes, daar zijn de speakers voor gebouwd, anders kun je beter een paar drivers en filters erbij kopen, en een hele nieuwe maken.
omdat die speakers toch al zo oud zijn bedoel je?

Jah ik denk dat dat het beste is. Ik heb net een email gestuurd naar panasonic nederland(die ook technics doet) of ze nog documentatie hebben, maar ik denk het niet.

Ik denk dat ik ze maar gewoon precies zo ga maken als ze er nu uit zien

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

Op dinsdag 28 mei 2002 19:34 schreef AlKoholiK het volgende:

[..]

omdat die speakers toch al zo oud zijn bedoel je?

Jah ik denk dat dat het beste is. Ik heb net een email gestuurd naar panasonic nederland(die ook technics doet) of ze nog documentatie hebben, maar ik denk het niet.

Ik denk dat ik ze maar gewoon precies zo ga maken als ze er nu uit zien
Nou omdat de drivers vaak berekend zijn op die kast, en op het systeem, vaak wordt er in een bass reflex systeen een hele andere driver gebruikt dan in een gesloten systeem.

Maar als je gaat kijken, als je het toch leuk vindt om zelf te gaan bouwen zou je beter kunnee overwegen om meteen nieuwe drivers te kopen, en daarbij ook een ontwerp naar eigen smaak te zoeken.

Nu zit je eiegnelijk gebonden aan de zelfde speaker in een nieuw jasje, (om het simpel te houden dan)

Terwijl je met een aantal euro's meer gewoon een nieuwe kutn kopen/bouwen, die beter klinkt.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
ik vind deze zelf relaxed klinken hoor :)

Maar ik denk niet dat ik geld over heb voor echt goeie drivers, omdat ik dit jaar naar kanguru-land ga....dus ik blijf wel bij deze "oude" speakers

iig bedankt voor de reacties allemaal

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

* Alfa Novanta zal nu ongetwijfeld heel wat reacties van de "would be hifi-freaks" op me hals halen, but so be it .. :Z

Ik had van me schoonzus een stel speakers gebregen die ze van d'r opa had gehad toen die strief, heuse 2-weg B&o's .. wist zij veel?! >:) :z

Goed, maar als puber stonden die dingen toch al vaak op hun maximum te blazen en dat duurde dan ook niet lang tot er een wofer begon aan te lopen, spoel was zeker te heet geweest :'(

Kortom, er moesten nieuwe speakers in, want slechter dan dit gekraak en gepiep kon simpelweg niet .. dus speakers eruit geschroefd en vervangend type gezocht bij een speakerboer ergens in de buurt. Thuisgekomen speakers (Bravox) inbouwen en gáááán met die banaan :+

TOTDAT tijdje later ook de tweeters de geest gaven :( :'(
Goed, wat dan?? nieuwe tweeters er in, of meteen gaan voor 3-weg systeem?? :? 't Eerste was stukken goedkoper, dus nieuwe dome-tweeters er in ...
Het bleek al snel dat ze te zwak waren, want ik had de trebble altijd op max. en dan nog waren ze te zacht!! :'(
't Duurde dan ook niet lang, tot .. je raadt't al .. dat ook deze tweeters de geest gaven!! :( :'(

Goed, genoeg van 't gezeik .. wéér naar die speakerboer en gezegd dat ik een paar luidere tweeters wilde hebben en dat het een 3-weg systeem moest gan worden!! :9~

Goed, hij geeft me bullet-tweeters van het merk Monacor en tekent uit de losse pols een schemaatje voor me uit, zet er wat waarden én zoekt de componenten bijelkaar .. zakje er om en "tot kijk en succes" *D :9

Tijdens het inbouwen van de componenten was ik even aan het proefdraaien en toen lag de tweeter nog los in zijn gat (speaker lag op de rug op de grond) .. bij wijze van expiriment de tweeter uit het gat gehaald, opzij gelegd en toen weer luisteren .. BASSS !! :9~ :P .. en 't bassreflex idee was geboren!! :D

Eerst één gat in de achterkant gezaagd, maar hoewel de diepe tonen hééééél megac00l waren, viel de dubbele bassdrum in Metallica vet tegen .. klonk gesmoord!! ;( :'(
De woofer bouwde als het ware druk op en duwde zichzelf naar voren .. hij wilde de kast uit als't ware :?

DUS: nóg een gat erin, vlak onder de vorige!! :P

RESULTAAT:

Té gek gave BASS bij de diepe tonen en bij de supersnele dubbele bassdrum bij de nummers van Metallica konden de speakers zich vollop uitleven!! :P >:)
De woofers waren nu zelfs véél rustiger geworden en leken nauwelijks te bewegen, maar 'k wist wel beter !! >:)

MORAAL: als het al oude bakken zijn, ga je dan lekker lopen uitleven .. 't is heel leerzaam en een speakerboer kan je wel een beetje op weg helpen .. maar neem wel iemand met ervaring!! :z
code:
1
2
3
4
5
6
7
[specs:]
behuizing  : hxbxd (cm) = 60x28x30
fabrikant  : B&o
woofer     : Bravox 25cm
mid   : ??
tweeter    : Monacor - bullettweeter (110dB bij 1 Watt op 1 meter)
bass reflex: 2x 12cm opening met 20 cm buizen

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Als je bij de speakerboer een los chassis koopt, kan je daarbij vast en zeker de specs van krijgen. Lekker simuleren, even bouwen en knallen maar.

Dat kan je alsnog met je Bravox woofers doen :P

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

De speakers knallen nu ook al geweldig, ik vind het prima zo! :9 :z

Ken je het merk Bravox trouwens?? .. en weet je misschien iemand die ze nog kan leveren?? :?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

kan wel, alleen moet je er rekening mee houden dat je nieuwe kast een iets groter volume heeft (grotere kast dus) en dan moet je op internet ff nazoeken hoe groot de diameter van de basreflex-pijp moet zijn, en hoelang hij moet.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

denk dat je et idd beter neit kan doen..vrij ingrijpende verandering hoor

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Als je zo maar gaten in speakers gaat zagen (zonder juiste poort afstemming etc) is volgens mij de kans op minder bas (of een blubber bas) groter dan op meer bas. Zeker als je de gaten te groot maakt (opheffen van geluid van achter de speaker en van voor de speaker).

Ik zou zeggen, laat die Technics in tact en koop een paar budget woofers (met t/s specs) en ga daar een beetje mee stoeien. Veel zinvoller imo

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Pagina: 1