IPSec tussen twee win98 machines moet in principe kunnen, mits je de juiste software gebruikt. PPTP zal niet werken, omdat dat eigenlijk een dialup is, terwijl IPSec tweeweg verkeer is.
De Cisco Secure Client (voor VPNs) werkt ook op win98, en daarmee kan je ipsec tunnels opzetten, maar of je dat ook tussen twee win98 compu's kan doen.. dat weet ik niet 100% zeker. Het probleem gaat dan niet in de IPSec tunnel zitten, maar in de routering, waar win98 niet echt goed in is...
Als je bijvoorbeeld maar 2 win98 compu's een verbinding wil laten maken met een bedrijfsnetwerk, dan kan je het beste een eenvoudige hardware firewall neerzetten, waar de remote win98 computers op inbellen met PPTP. Een Cisco PIX501 is hier uitermate geschikt voor, en doet 3DES. Nadeel is wel, dat je een licentie koopt voor het aantal computers dat van het interne naar het externe netwerk gaat (10 of 50) en dat het maximum aantal tunnels 5 is.
Een stapje hoger is de Cisco PIX506.
Hoop dat dit enigzins helpt.
Op dinsdag 28 mei 2002 14:02 schreef LeNNy het volgende:
Wat w98 wel ondersteund is pptp. Misschien kun je hier iets mee doen? Bijv. tussen w98 en een pptp linux doos. tevens kun je de ssh vpn client installen. of deze onder w98 werkt durf ik niet te zeggen. dan kun je ipsec met je w98 doos en ?andere os'en babbelen.
w98 kan wel ipsec babbelen maar dan met een cisco of raptormobile vpn client. maar ja deze paketten zijn nogal omvangrijk...
pptp of ipsec tussen 2 w98 pc's denk ik niet dat dat lukt. zo ja mail me ff