Ik ben bezig met wat drukwerk, ik heb een kleur gekozen uit een pantone waaier(kleur 525u), hoe zorg ik er nu voor dat het straks bij het drukken er goed uitziet, geef ik dan dat nummer aan de drukker of moet ik de cmyk waarde weten en die doorgeven? Ik heb de search gebruikt en ook op google vind ik nergens een goede site die uitlegt hoe dit alles precies in zijn werk gaat.
Eigenlijk nooit over nagedacht of de drukkker ook met Pantone kleuren werkt...
...maar ik zou voor de zekerheid alles naar CYMK omzetten, om kleurfouten in het drukwerk te voorkomen. Vraag het anders even bij de drukkerij waar je het wilt laten doen... die weten dat wel. Just one call...
...maar ik zou voor de zekerheid alles naar CYMK omzetten, om kleurfouten in het drukwerk te voorkomen. Vraag het anders even bij de drukkerij waar je het wilt laten doen... die weten dat wel. Just one call...
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Die u staat waarschijnlijk voor uncoated en volgens mij is coated op veel soorten papier gebruikelijker. Kijk dus ook of de 525 coated je smaak is. Of pak een vergelijkbare.
Verder ligt het aan je drukwerk, als je fullcolor gaat drukken dan moet je de zooi aanleveren als fullcolor en dus ook de PMS opbouwen uit fullcolor, hou er rekening mee dat het dan bij benadering is (als die van jou een diep-paarse is dan komt het wel aardig goed gok ik).
Maar druk je in zwart en pms of gebruik je de PMS als steunkleur bij fullcolor (dus 5 drukgangen) dan moet je hem ook als PMS laten staan.
Zet je de PMS om naar fullcolor, let dan op de waardes. Stel dat je op 95%cyaan uitkomt, maak er dan 100 van, wordt wat donkerder maar krijg je wel een mooi vol vlak cyaan. Anders wordt het zo'n open zooi met raster bij grotere vlakken valt dat weer op.
Verder ligt het aan je drukwerk, als je fullcolor gaat drukken dan moet je de zooi aanleveren als fullcolor en dus ook de PMS opbouwen uit fullcolor, hou er rekening mee dat het dan bij benadering is (als die van jou een diep-paarse is dan komt het wel aardig goed gok ik).
Maar druk je in zwart en pms of gebruik je de PMS als steunkleur bij fullcolor (dus 5 drukgangen) dan moet je hem ook als PMS laten staan.
Zet je de PMS om naar fullcolor, let dan op de waardes. Stel dat je op 95%cyaan uitkomt, maak er dan 100 van, wordt wat donkerder maar krijg je wel een mooi vol vlak cyaan. Anders wordt het zo'n open zooi met raster bij grotere vlakken valt dat weer op.
Dat is in principe dus niet slim, PMSen zijn er niet voor niets, die zijn er of om huisstijlkleuren na te leven en in elk geval betekend een PMS dat je een volle kleur hebt en geen raster in je drukwerk. Dus nooit alles zomaar omzetten naar CMYK. Logo's zijn een mooi voorbeeld, die zijn vrijwel altijd opgebouwd uit PMSen. Zodat je geen raster krijgt in een soms toch al priegelig logo.Op dinsdag 28 mei 2002 10:09 schreef Dark Blue het volgende:
Eigenlijk nooit over nagedacht of de drukkker ook met Pantone kleuren werkt...
Het papier waar het op gedrukt gaat worden is uncoated dus ik moet die kleur wel hebben, maar hoe zet ik deze kleur dan het beste om in cmyk? is daar ook een kleurenwaaier voor? Ander vraagje wat is pms precies? ik weet wat het betekend maar hoe kom je aan de pms waarde van een kleur?
Mmja, ik was ook al blij dat jij reageerde... jij weet er beduidend meer vanafOp dinsdag 28 mei 2002 10:14 schreef OzBoz het volgende:
[..]
Dat is in principe dus niet slim, PMSen zijn er niet voor niets, die zijn er of om huisstijlkleuren na te leven en in elk geval betekend een PMS dat je een volle kleur hebt en geen raster in je drukwerk. Dus nooit alles zomaar omzetten naar CMYK. Logo's zijn een mooi voorbeeld, die zijn vrijwel altijd opgebouwd uit PMSen. Zodat je geen raster krijgt in een soms toch al priegelig logo.
Maar is de PMS dan een soort 'vector'oplossing voor het netjes afleveren van drukwerk..? Ik stel de vergelijking nu wat raar... maar you snap?
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Ik heb hier de coated versie op de waaier dat zijn bv 62.5 delen Pantone purple, 17.5 deel Pantone Green en 20.0 delen Pantone Black. Die mengt een drukker en pleurt ie in de pers. Dan heb je een PMS kleur. Dus de drukker maakt dan speciaal een kleur voor je aan, omdat die kleuren erg goed zijn qua opbouw, controle etc weet je dan dat je logo er bv elke keer hetzelfde uitziet.Op dinsdag 28 mei 2002 10:18 schreef PaNeL het volgende:
Het papier waar het op gedrukt gaat worden is uncoated dus ik moet die kleur wel hebben, maar hoe zet ik deze kleur dan het beste om in cmyk? is daar ook een kleurenwaaier voor? Ander vraagje wat is pms precies? ik weet wat het betekend maar hoe kom je aan de pms waarde van een kleur?
Van PMS naar CMYK kun je doen met een waaier (die zijn er met links PMS en rechts hoe het er in CMYK uit ziet, met de percentages erbij). Maar je kunt de kleur ook in Photoshop kiezen en dan met de color-picker kijken welke opbouw erbij hoort. In jou geval denk ik C62% M73% Y35% en K16%
PMS staat voor Pantome Matching SystemOp dinsdag 28 mei 2002 10:22 schreef Dark Blue het volgende:
[..]
Mmja, ik was ook al blij dat jij reageerde... jij weet er beduidend meer vanaf
Maar is de PMS dan een soort 'vector'oplossing voor het netjes afleveren van drukwerk..? Ik stel de vergelijking nu wat raar... maar you snap?
zo'n kleur wordt gewoon door de drukker zelf gemengd (gisteravond nog staan doen
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
Je moet er niet vanuit gaan dat je per sé een PMS kleur wilt omzetten naar een CMYK kleur. Wat OzBoz zegt, als het bijvoorbeeld gaat om een veelvoorkomende, en steeds terugkerende kleur, zou ik overwegen er een steunkleur van te maken.PaNeL:
Dit soort dingen zijn uitermate gevoelig voor misopvattingen, erg belangrijk is dat die worden uitgesloten. Een hulpmiddel hierbij zijn proefdrukken en hardcopy's. Handig lijkt me om even met je drukker te overleggen. Het is altijd goed om gewoon even in real life met de DTP / uitvoerder in kwestie te praten, die kan je prima e.e.a. uitleggen over drukgangen, steunkleuren en de rol van Pantone daarin.
Denk dat mijn antwoord van net wel weer wat duidelijker was... maar normaal wordt een kleur opgebouwd uit een raster, wil je groen dan heb je geel en cyaan nodig. Beiden een bepaald percentage. Doro het raster en de rasterstand vormen ze je groen op papier. Maar je kijkt door dat het geen volle vlakken zjn door de inkt op het papier. Met een PMS heb je dat niet want dan is je groen als inkt al gemengt door de drukker en smeert ie het zonder raster op papier. Zo behulpzaam +8 voor OzOp dinsdag 28 mei 2002 10:22 schreef Dark Blue het volgende:
[..]
Mmja, ik was ook al blij dat jij reageerde... jij weet er beduidend meer vanaf
PMS (Pantone Matching System?) is een gegeven kleursysteem om een standaard te creeren.
Als je Illustrator of Photoshop gebruikt dan kun je gewoon uit de lijst met beschikbare PMS kleuren kiezen.
Volgens mij kun je een PMS kleur niet samenstellen; het kleurmengsel is door Pantone vastgelegd en 'geheim'.
edit: ik heb weer veel te laat en veels te incompleet een blaatverhaal neer geplempt
Als je Illustrator of Photoshop gebruikt dan kun je gewoon uit de lijst met beschikbare PMS kleuren kiezen.
Volgens mij kun je een PMS kleur niet samenstellen; het kleurmengsel is door Pantone vastgelegd en 'geheim'.
edit: ik heb weer veel te laat en veels te incompleet een blaatverhaal neer geplempt
Panto n e dusFlat©:
PMS staat voor Pantome Matching System
En meer info op www.pantone.com.
En dat het een "vector" oplossing zou zijn, is onzin.
aargh, waarom zitten die toetsen dan ook náást elkaarOp dinsdag 28 mei 2002 10:26 schreef willem169 het volgende:
[..]
Panto n e dus
[/offtopic]
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
/damn/ tage dubbelpost, werd afgeleid door stagiaire onder bureau
ik heb hier een waaier met uncoated daar staat onder bij de kleur die ik wil Pantone 525u, 12,5pts PANTONE purple 62.5,
3,5 pts PANTONE green 17.5, 4pts PANTONE black 20.0, het word een flyerboekje van 14x14 cm, en het word fullcolor gedrukt op niet gecoated papier. De kleur hoeft niet precies te zijn ik wil gewoon mooi donkerpaars. Dus als ik zo een waaier vind met de cmyk waarde van die kleur dan komt het bij het drukken altijd goed?
3,5 pts PANTONE green 17.5, 4pts PANTONE black 20.0, het word een flyerboekje van 14x14 cm, en het word fullcolor gedrukt op niet gecoated papier. De kleur hoeft niet precies te zijn ik wil gewoon mooi donkerpaars. Dus als ik zo een waaier vind met de cmyk waarde van die kleur dan komt het bij het drukken altijd goed?
Op dinsdag 28 mei 2002 10:29 schreef OzBoz het volgende:
/damn/
Jeps.. maar je kunt ook op zoek gaan naar een paars die bv anders is opgebouwd. Dus bv geen geel bevat. Met zwart/cyaan en een pleur magenta krijg je ook wel een mooie diepe paars. Maar wanneer je zo'n waaier hebt krijg je een indicatie.. Is zowiezo wel makkelijk om de kleur even in opbouw op papier te beoordelen.Op dinsdag 28 mei 2002 10:31 schreef PaNeL het volgende:
Dus als ik zo een waaier vind met de cmyk waarde van die kleur dan komt het bij het drukken altijd goed?
De junior-office-assistent-executive-trafic-manager in spé ?OzBoz:
/damn/ tage dubbelpost, werd afgeleid door stagiaire onder bureau
< /you-know-what-i-mean >
Ik zal eens rondbellen of er iemand zo een waaier voor me heeft, maar wat ik nog niet helemaal begrijp is dat als ik de kleur selecteer in photoshop er de volgende waarde onder staan: c:94 m:100 y:56 k:0 als ik dan met die pantone kleur een vakje vul en ik kies daarna met de kleurenkiezer dat vakje aan hij deze waarde geeft: c:74 m:86 y:24 k:28,
waar zou dat verschil dan vandaag komen?
Willem...you snapte hem dus niet. Ik zeg hier niks over vectoren enzo, ik maak alleen een vreemde vergelijking:Op dinsdag 28 mei 2002 10:26 schreef willem169 het volgende:
[..]
Panto n e dus
vector vs. bitmap, waarbij een printje van een vector vaak beter eruit rolt dan een bitmap omdat die gaat pixelen; en
pms vs. cymk kleuren... dát is een vreemde vergelijking!
Ik kijk hier nog wel even maar meeste is volgens mij coated wat hier rond zwerft. Maar als het gewoon mooi paars moet zijn.. zou ik me niet teveel laten leiden door de gekozen PMS.Op dinsdag 28 mei 2002 10:40 schreef PaNeL het volgende:
Ik zal eens rondbellen of er iemand zo een waaier voor me heeft, maar wat ik nog niet helemaal begrijp is dat als ik de kleur selecteer in photoshop er de volgende waarde onder staan: c:94 m:100 y:56 k:0 als ik dan met die pantone kleur een vakje vul en ik kies daarna met de kleurenkiezer dat vakje aan hij deze waarde geeft: c:74 m:86 y:24 k:28,
[edit] sorry, geen waaier te vinden met en uncoated en opbouwkleuren. Probeer ander een cmyk waaier te vinden met alleen opbouwkleuren. Ben je ook klaar.
Ja, dat weten we.Dark Blue:
Willem...you snapte hem dus niet. Ik zeg hier niks over vectoren enzo, ik maak alleen een vreemde vergelijking:
vector vs. bitmap, waarbij een printje van een vector vaak beter eruit rolt dan een bitmap omdat die gaat pixelen;
Maar volgens mij was dat niet helemaal aan de orde
Wat is daar precies aan te vergelijken dan?Dark Blue:
en pms vs. cymk kleuren... dát is een vreemde vergelijking!
En wat is er dan precies vreemd?
Nieuwsgierig, meer niet...
Kan ik het weer verder gaan uitleggen...Op dinsdag 28 mei 2002 10:58 schreef willem169 het volgende:
[..]
Ja, dat weten we.
Maar volgens mij was dat niet helemaal aan de orde
[..]
Wat is daar precies aan te vergelijken dan?
En wat is er dan precies vreemd?
Nieuwsgierig, meer niet...
vectoren afdrukken geeft beter resultaat dan bitmap afdrukken
pantone kleuren afdrukken geven ook beter resultaat dan cymk kleuren afdrukken?
- dit zegt OzBoz, omdat hij er nadrukkelijk op wijst niet de kleuren om te zetten als ze juist volgens het PMS zijn...
- bij Pantone kleuren is de plaatsing van de inktdrupjes anders dan bij CYMK, omdat dit kleuren zijn die op het papier gemengd worden (door over elkaar heen te drukken) en Pantone kleuren niet, of anders?
Drukken is niet te vergelijken met en inktjetprinterOp dinsdag 28 mei 2002 11:11 schreef Dark Blue het volgende:
[..]
- bij Pantone kleuren is de plaatsing van de inktdrupjes anders dan bij CYMK, omdat dit kleuren zijn die op het papier gemengd worden (door over elkaar heen te drukken) en Pantone kleuren niet, of anders?
Van dit feit waren wij reeds al tijden op de hoogteDark Blue:
Kan ik het weer verder gaan uitleggen...
vectoren afdrukken geeft beter resultaat dan bitmap afdrukken
Maar doet nog steeds niet terzake
Wat ik me afvraag is, wat dit met de vraag van de topicstarter te maken heeft?... Afgezien daarvan, zijn bitmaps echt niet slecter dan vectors, als ik een foto plaats is dat een TIFFje, en volgens mij valt dat nog steeds onder "bitmap".
Bedoel je dit als vraag?Dark Blue:
pantone kleuren afdrukken geven ook beter resultaat dan cymk kleuren afdrukken?
Pagina: 1