Toon posts:

AMD koelpasta op cach

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn pa had gisteren plotseling een flinkt uitvaller op zijn pc,
hij was bezig in wordt en plotsklap viel zijn pc uit.
nou mij erbij gehaald, pc opniew opgetart, maar hij geefd geen beeld.
dus ik videokaart eruit andere erin, en nog steeds niets.
toen een voor een de kaarten eruit gehaald en cd-rom brander en harddisk en nog steeds geen beeld.
ik koeler van de proc halen, deze was zoals gewoonlijk warm, en ik keek goed op de proc, bleek er op een van de chipjes van het cach geheugen, bleek er op de zijkant wat koelpaste op gesmolten te zijn,

zijn van die chippie's waar aan beide kanten een doorgetrokken gesoldeerde streep zit,
deze hebben dus doormiddel van koelpasta contact gemaakt.

ik met een oplossing van 70% gezuiverde alcohol de hele proc en koeler schoongemaakt, welke was voorzien van standaard prut, en er vervolgens een dunne laag nieuwe prut op aangebracht,
pc opnieuw opgetard nog steeds niets.
nou vandaag na school dan maar even naar de plaatselijke Boer, waar ik ook heb gewerkt. en kijken wat daar blijkt.

iemand anders dit wel eens meegemaakt??????

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 19:42
Hmmzz...iig weet ik zeker dat die dingen niet met die koelpasta in aanraking mogen komen, koelpasta geleid hé....vrees dat ie d00d is.....

Verwijderd

Nee, ik heb dat nog nooit meegemaakt. Ik dacht dat koelpasta electrisch isolerend was en alleen thermisch geleidend?
iig flink klote voor je pa.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 17:40
Op dinsdag 28 mei 2002 09:14 schreef Bagger het volgende:
Nee, ik heb dat nog nooit meegemaakt. Ik dacht dat koelpasta electrisch isolerend was en alleen thermisch geleidend?
hangt er vanaf, als je AS gebruikt niet, daar zitten zilverdeeltjes in :)

maar de topicstarter geeft zelf al aan, de standaard koelprut? heb je er zelf niets mee gedaan? trug naar de winkel lijkt mij.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Misschien een dom idee, maar kan je niet met een andere proc het gebruik van het cache-geheugen in het BIOS uitzetten, en dan de oude proc er weer in?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Denk ook dat ie dood is...

inruilen die hap! garantie claimen!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

wat ik me dan weer afvraag, hoe kan die prut daarop komen?
bij een amd proc hoef je toch alleen de core in te smeren?
dus als je de koelpasta er goed op aan had gebracht had het nooit kunnen gebeuren, of vergis ik me nou?

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 09:21 schreef AtomicShockwave het volgende:
wat ik me dan weer afvraag, hoe kan die prut daarop komen?
bij een amd proc hoef je toch alleen de core in te smeren?
dus als je de koelpasta er goed op aan had gebracht had het nooit kunnen gebeuren, of vergis ik me nou?
Dan is er denk ik teveel koelpasta erop gesmeerd, en als je dan de heatsink erop zet, dan stroomt het zo de cache op...

They made me do it.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Als je echt van dat witte koelprut hebt gebruikt, is ie echt niet stuk ofzow....

Dat spul geleid echt 0.00000000% :)

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op dinsdag 28 mei 2002 09:23 schreef Tom S. het volgende:

[..]

Dan is er denk ik teveel koelpasta erop gesmeerd, en als je dan de heatsink erop zet, dan stroomt het zo de cache op...
jah dat weten ze ook wel bij de winkel waar die um gekocht heeft, en ik denk niet dat het door de winkel zelf geinstalleerd is want die gebruiken meestal zo'n ranzige sticker :r Wat ik wil zeggen is: ik denk dat ie kan fluiten naar zijn garantie.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op dinsdag 28 mei 2002 09:23 schreef Cutebritney het volgende:
Als je echt van dat witte koelprut hebt gebruikt, is ie echt niet stuk ofzow....

Dat spul geleid echt 0.00000000% :)
LEES! in Arctic Silver zitten zilver deeltjes, die geleidt dus WEL. de ene koelprut is de andere niet.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:19
mijn amd 800 is zo ook ooit in aanraking gekomen met een bijna dood ervaring >:)
mijn l5 en l6 bruggen waren doormiddel van koelpasta allemaal aan elkaar verbonden.. tnx silver grease cool shit :p

gelukkig leeft me proc ook maar later bleek dat ik heel veel geluk had gehad..

dus ik denk ook da je proc fried is :p

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 09:14 schreef Bagger het volgende:
koelpasta geleid ook niet alleen als het silveren is als het gewoon die witten is dan zeker niet

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

lijkt me sterk dat je proc dood is
als dit nammelijk gewone silicone kwakkie was boeid het echt niet

AC is alleen dodelijk dacht/weet/merkte ik :)

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Op dinsdag 28 mei 2002 09:30 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

LEES! in Arctic Silver zitten zilver deeltjes, die geleidt dus WEL. de ene koelprut is de andere niet.
OOK LEZEN:

ik met een oplossing van 70% gezuiverde alcohol de hele proc en koeler schoongemaakt, welke was voorzien van standaard prut, en er vervolgens een dunne laag nieuwe prut op aangebracht,

Hij had STANDAARD prut

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op dinsdag 28 mei 2002 09:34 schreef Defectiv het volgende:

[..]

OOK LEZEN:

Hij had STANDAARD prut
ik zeg niet dat het arctic silver moet zijn om stroom te geleiden. ik heb zelf thuis een tubetje T2 thermal compound. van die cheapo zooi, ik zal eens testen of die geleidt.
want het kan heel goed zijn dat de standaard zooi die hij heeft, ook stroom geleidt.

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 09:21 schreef Demoniac het volgende:
Misschien een dom idee, maar kan je niet met een andere proc het gebruik van het cache-geheugen in het BIOS uitzetten, en dan de oude proc er weer in?
hij post ook niet meer :)

• zandpaddo
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Op dinsdag 28 mei 2002 09:40 schreef SiQDiZ het volgende:

[..]

hij post ook niet meer :)
hij zegt toch dat ie eerst naar school moet.....

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 09:43 schreef zandpaddo het volgende:

[..]

hij zegt toch dat ie eerst naar school moet.....
*zucht* Ik denk dat ie bedoelde dat de PC niet meer post...

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
ten 1e geleid AS dus niet..
ondanks dat er zilver inzit.
die dingen die op je proc zitten zijn condensatoren danwel weerstanden en niet je cache, want die zit on-die

Verwijderd

Topicstarter
de prut die onder de koeler zat was gewoon standaard spul met een sticker er op.

een chrome orb om precies te zijn,
de temps was de afgelopen weken wel omhoog gegaan naar 48/49 graden idle in de bios vlak na het opstarten van een koude boot.

nu maar kijken hoe het gaat met de nieuwe proc, en of het moederbord niet kapot is!!!!

Verwijderd

cache zit on-die, die dingetjes die er op staan hebben niets met cache te maken.
en met geleidende koelpasta moet je nu eenmaal oppassen...

Verwijderd

Wat voor processor is het nou eigenlijk? De socket A Athlons hebben namelijk het cache on-die zitten en zijn die losse dingetjes weerstanden/condensatoren. (zoals al eerder opgemerkt werd) Bij de slot A Athlons zitten de cachechips echter los van de core.

Is het nou een slot A of een Socket A Athlon?

• Defectiv
Op dinsdag 28 mei 2002 09:38 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

ik zeg niet dat het arctic silver moet zijn om stroom te geleiden. ik heb zelf thuis een tubetje T2 thermal compound. van die cheapo zooi, ik zal eens testen of die geleidt.
want het kan heel goed zijn dat de standaard zooi die hij heeft, ook stroom geleidt.
Okee, dan begreep ik je verkeerd :)
Dacht dat je hem aanviel op het feit dat AS geleidt (of het nou wel of niet zo is, is weer een ander punt)

Verwijderd

Topicstarter
socket A
1 gighertz

• Defectiv
Op dinsdag 28 mei 2002 11:36 schreef _laaf_ het volgende:
Wat voor processor is het nou eigenlijk? De socket A Athlons hebben namelijk het cache on-die zitten en zijn die losse dingetjes weerstanden/condensatoren. (zoals al eerder opgemerkt werd) Bij de slot A Athlons zitten de cachechips echter los van de core.

Is het nou een slot A of een Socket A Athlon?
Ik heb zelf een slot A t-birdje, en je bent wel erg bizar bezig wil je daar prut op je cache krijgen, dan hebbie het halve spuitje erop leeggespoten ;)

Verwijderd

Topicstarter
ochja met het warme weer is het weinige prut dat aan de zijkant van de proc dat iets te ver naar beneden gezakt,
gelukkig heb ik nog 2 maand garantie!!

ochja wie weet kan ik hem wel weer inruilen voor een XP van dezelfde prijs.

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 09:30 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

LEES !!! hij zegt witte koelprut !!!, vergeeft me als ik het verkeerd heb, maar Artic Silver is GRIJS, ZILVERKLEURIG van de zilver deeltjes !!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Op dinsdag 28 mei 2002 10:06 schreef DuronDude het volgende:
cache zit on-die, die dingetjes die er op staan hebben niets met cache te maken.
en met geleidende koelpasta moet je nu eenmaal oppassen...
Precies. Die dingetjes die er op zitten zijn condensatortjes om de voedingsspanning te ontkoppelen. Een condensator slaat een heel klein beetje lading op. Als een gedeelte van de chip nou ineens veel stroom nodig heeft, vangen die condensatortjes de piek op. Daardoor crasht je proc niet als de belasting veel veranderd.

Als je de ene kant met de andere kant van die condensatortjes met elkaar verbind (bijvoorbeeld door geleidende koelpasta) heb je in principe een kortsluiting. Een kortsluiting betekent dat er relatief veel stroom gaat lopen over de voedingsspoortjes binnenin de processor, en die spoortjes kunnen daar niet goed tegen. ALS er dus een kortsluiting was, dan zijn die spoortjes waarschijnlijk doorgebrand en krijgt een gedeelte van de proc dus geen voedingsspanning meer. Aangezien je dat niet kunt repareren kun je je proc dus weggooien.

Het zou ook kunnen zijn dat er geleidende troep tussen de L-bridges is gekomen. Dan kan er ook van alles gebeuren. Stel je voor dat per ongeluk alle L-bridges die de voedingsspanning aangeven doorverbonden zijn. Dan krijgt je proc dus 1.85V, en als je niet genoeg koelt is het dus afwachten totdat de proc kapot gaat.

Het zou natuurlijk ook andersom kunnen zijn, dat de voedingsspanning nu op 1.25V (geloof ik) komt te staan. Dan doet je proc het ook niet :).

Maak hem nog eens HEEL GOED schoon, misschien gaat het toch nog werken.

edit:

Ik heb wel eens microscoop beelden gezien van chips waar een kortsluiting in was geweest. De spoortjes intern ontploffen gewoon, overal door de hele chip gesmolten aluminium. Dat aluminium veroorzaakt ook kortsluitingen in andere delen van de chip, in de meeste gevallen krijg je dan een kettingreactie. Als het echt kortsluiting was, dan heb je van je proc een spijkerbed of ketting gemaakt :).

Macbook Pro

Verwijderd

Topicstarter
de koelprut is niet op de L bruggetjes gekomen allen maar op een van die chipjes rondom de core.

en dan niet op dei enkele chippies met meerde pootejs maar op een van die chips met een doorlopende soldeer zijkant.

hij is goed schoongemaakt volgens mij is hij niet meer zo schoon geweest sinds hij van de poductie lijn komt, daar ligt het dus niet aan.

Verwijderd

Topicstarter
mm pc is weer gemaakt, de proc hebt het overleefd maar het moederbord is op een of andere vage manier compleet kaduuk!!!

heel erg vreemd allemaal, nu maar kijken hoe lang hij het nu volhoud!!

Verwijderd

Topicstarter
nu nog even het laatste nieuws over mijn mobo en cpu.

de cpu werkt perfect, de koelpaste heefd geen schade aangericht.
het moederbord wat mijn pa er vorrig jaar in heefd laten zetten bleek al van begin af aan een beetje kapot te zijn. niet dat je dit zoveel merkte,

je kon het merken omdat mijn pentlll 750 sneller was met opstarten,
en hij nogal vaak op ongewone wijze foutmeldingen gaf.
en dat bij het opstarten van windows xp de lange witte laadbalk niet bestond uit een on afgerboken witte streep maar uit hoofdletters "I". :?

het nieuwe moederbord, tevens een Soltek 75kav, jaja geen DDR,
doet het perfect, hij heefd nog nooit zo snel en stabiel gelopen het afgelopen jaar.
tevens is de proc temp met maarliefst 10 graden omlaag gegaan doordat het oude moederbord en koelpaste het niet goed deden en of was/is.

alles werkt nu van z'n lije dakje,

me is happy *D

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 20:38
maar als je een spacer gebruikt tussen je koeler en je processor dan gebeurt toch het zelfde, die dingen geleiden toch ook electirsche stroom? (8>

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Verwijderd

Topicstarter
tja d8 het wel ja, ze zijn toch van koper en zilver ofzo,

zijn beide goede geleiders, maarja dan heb je er natuurlijk wel een uitsparing voor die chippie's en bridges bij!!!!!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op dinsdag 28 mei 2002 09:06 schreef jorentref het volgende:
mijn pa had gisteren plotseling een flinkt uitvaller op zijn pc,
hij was bezig in wordt en plotsklap viel zijn pc uit.
nou mij erbij gehaald, pc opniew opgetart, maar hij geefd geen beeld.
dus ik videokaart eruit andere erin, en nog steeds niets.
toen een voor een de kaarten eruit gehaald en cd-rom brander en harddisk en nog steeds geen beeld.
ik koeler van de proc halen, deze was zoals gewoonlijk warm, en ik keek goed op de proc, bleek er op een van de chipjes van het cach geheugen, bleek er op de zijkant wat koelpaste op gesmolten te zijn,

zijn van die chippie's waar aan beide kanten een doorgetrokken gesoldeerde streep zit,
deze hebben dus doormiddel van koelpasta contact gemaakt.

pc opnieuw opgetard nog steeds niets.
nou vandaag na school dan maar even naar de plaatselijke Boer, waar ik ook heb gewerkt. en kijken wat daar blijkt.

iemand anders dit wel eens meegemaakt??????
Vind ik wel knap. Vooral gezien het feit dat er geen cache chips op deze processor zitten ;)

Verwijderd

Topicstarter
ochja maakt ook niet uit hoe die ondingen heten, ze zitten er niets voor niets, en ze zijn in staat je moederbord te vernagelen, maarja kan gebeuren
Pagina: 1