Toon posts:

[hd recording] wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
tweakers,

Ik zit met een dilemma.

Mij is gevraagd of ik met mijn PC een opname van een koor wil maken. Ik met mijn stomme kop heb ja gezegd.

De huidige situatie met mijn PC is zo:

Moederbord: Abit KT7
Processor: AMD Duron 850
Ram: 384 mb ram pc133
HD: 20 gb Maxtor op DMA66, 7200 rpm
Geluid: Terratec DMX Xfire
DVD-rom: AOpen 1648
CD-brander: LG 4x4x24x brander

Is dit goed genoeg om een semi-professionele opname met te doen. Ik heb de Search al gedaan en kon geen goed antwoord vinden. Jullie hebben vast wel ervaring hiermee.

Trouwens welke software moet dan gebruiken.

Ik heb nu Windows '98 SE en CoolEdit. Ik denk niet dat genoeg is toch.

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-02 21:53
Hmmm 20 GB hd? Hoeveel is daarvan over?
Want als het lang muziekstuk gaat worden, kunnen de bestanden nog al groot worden. Ik denk dat een goeie microfoon(s) ook geen kwaad kunnen.
Verder doe ik niet zo veel van geluid, doe meer aan Video-editing.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Hoe denk je te kunnen opnemen als je de rest niet hebt :)

een orkest opnemen is heel moeilijk, tenzij je al je aansluitingen en alles heb.. als het puur om goeie opnames gaat, kan je het beste een egosys kaartje nemen of iets in die richting (je bent een slimme jongen als je dat doet, want ik ga em namelijk ook bestellen B-) )
mocht het nou zijn dat dat alles is wat je hebt : een comnputer / tot beschikking, dan ben je dus de lkul en zou je moeten zeggen dat jij et niet kan, want die apparatuur kost wel een duitje, voor die geluidskaart moet je onmgeveer rekenen dat je 269 euro ervoor kwijt bent.. dan heb je nog de bijna meest goedkoopste winkel waar je dat haalt dan ! :? ff wat meer duidelijkheid please

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
+ inderdaad de microfoons die je ervoor nodig hebt.. is ook niet mis.. software cubase? ..

Verwijderd

Topicstarter
Over die microfoons, daar wordt aan gewerkt.

Maar die systeemeisen, het is me nog niet duidelijk of mijn systeem goed genoeg is.

Ik weet dat ik een andere harde schijf moet hebben, maar de rest van mijn systeem. Wat moet ik daarmee doen.

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Ik zou gewoon zeggen dat het toch niet lukt, want je hebt er blijkbaar geen ervaring mee en dan krijg je never een semi-professioneel resultaat.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 10:22 schreef ErectionJackson het volgende:
Ik zou gewoon zeggen dat het toch niet lukt, want je hebt er blijkbaar geen ervaring mee en dan krijg je never een semi-professioneel resultaat.
Nou lekkere reactie zeg. Ik moet toch ergens beginnen. Denk ik dat tweakers.net een goed zoekpunt is, krijg ik zo'n reactie.

Verwijderd

Tsja, wat wil je dat je zo een reactie krijgt.
Je hebt vast nog niet echt gezocht en je hebt ook kennelijk nog nooit een geluidsopname gemaakt.
Misschien eerst eens het gezang van je zusje proberen op te nemen. En kijken hoe dat klinkt. :)

Btw Cooledit kun je wel leuk mee knippen en plakken.
edit:

En alle begin is moeilijk, maar eh gaan ze eigenlijk iedere keer weer opnieuw beginnen, of verder, als jij een stukkie hebt opgenomen. Dat weer op cd hebt gefikked en weer ruimte op je schijf hebt om weer een nieuw stuk op te nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 10:28 schreef DLF het volgende:
Tsja, wat wil je dat je zo een reactie krijgt.
Je hebt vast nog niet echt gezocht en je hebt ook kennelijk nog nooit een geluidsopname gemaakt.
Misschien eerst eens het gezang van je zusje proberen op te nemen. En kijken hoe dat klinkt. :)

Btw Cooledit kun je wel leuk mee knippen en plakken
Ik heb deze topic juist geopend omdat ik via de Search niet zoveel kon vinden. Iig niet echt een duidelijk antwoord op mijn systeemeisen.

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op dinsdag 28 mei 2002 10:24 schreef drwho81 het volgende:

[..]

Nou lekkere reactie zeg. Ik moet toch ergens beginnen. Denk ik dat tweakers.net een goed zoekpunt is, krijg ik zo'n reactie.
Ja het is heel leuk dat je hiermee wil beginnen, maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat het niet allemaal zo simpel is als het lijkt. Het beste is om gewoon voor jezelf eens te beginnen met het opnemen van zang/instrumenten/etc voordat je aan iemand belooft dat je een semi-professionele opname kunt maken. Het was niet vervelend bedoeld, maar ik zei het om teleurstelling achteraf te voorkomen.

Zoek eerst duidelijk voor jezelf uit wat je nodig hebt. Hoeveel microfoons, wat je ermee wilt, mixen, effecten etc. Daarna kunnen we je een stuk beter adviseren. :)

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

Je zal eerst een goed programma moeten vinden om te kunnen capturen in WAV. Ik geloof dat Cool Edit 96 een freeware programma daarvoor is. Check anders eens Tucows/ZDNet/etc.
Dan denk ik beginnen met goede hardware; wat gebruikt dat koor zelf voor apparatuur qua versterker ed.? Ik denk dat je een kwaliteitsversterker met gescheiden (L/R) microfoons nodig hebt en dan pas op de line in van je geluidskaart. ken je niemand met een DAT of Minidiskrecorder?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 10:37 schreef ErectionJackson het volgende:

[..]

Ja het is heel leuk dat je hiermee wil beginnen, maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat het niet allemaal zo simpel is als het lijkt. Het beste is om gewoon voor jezelf eens te beginnen met het opnemen van zang/instrumenten/etc voordat je aan iemand belooft dat je een semi-professionele opname kunt maken. Het was niet vervelend bedoeld, maar ik zei het om teleurstelling achteraf te voorkomen.

Zoek eerst duidelijk voor jezelf uit wat je nodig hebt. Hoeveel microfoons, wat je ermee wilt, mixen, effecten etc. Daarna kunnen we je een stuk beter adviseren. :)
Bedankt voor de reactie.

De situatie is als volgt.
Mijn vader zit op een koor. Daar werd altijd een opname gemaakt door een man van een radiozaak. Deze is ermee gestopt.

Me vader vroeg of ik het wilde doen. Vond ik goed.
Ik heb al een beetje gezocht. Het wordt waarschijnlijk een opstelling met een statief met twee dynamische microfoons. Deze zijn verbonden aan een microfoonversterker. Deze microfoonversterker is dan via tulpplugjes aan m'n geluidskaart verbonden. Of mijn systeem er nog goed voor is, is mijn vraag aan de tweakers.

De vorige opnames zijn altijd via MD gegaan. Dus ik weet niet of ik wel in de goede richting zit met de opstelling die ik hier opper.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik denk als je een goeie geluidskaart koopt met 4 ingangen,.. (liefst met microfoon ingangen) met een kwaltieit van +/- 48KHz per kanaal,..zorg dat ie full duplex is (je mag mijn isis overnemen voor 100 euro (8in 4 uit) maar die werkt vast neit : dus ik zeg dat je andere moet nemen :P ) ehmz..verder denk ik dat je beter dus 4 microfoons kan hebben ipv 2 : zorg voor een set goeie condensator mic's (rode nt1 volstaat prima! behringer bm2 ook)

aan je systeem heb je zat, maar je moet kijken of de geluidskaarten goed passen, als ik jou was zou ik (geen ibm deskstar) een 20 gig HD erbij nemen...

dan MAG je via kazaa ofzow wel cubase / nuendo / cooledit pro downloaden, zolang het maar neit commercieel gebruikt word! :Y)

denk dat je verder goed zit!

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op dinsdag 28 mei 2002 10:43 schreef drwho81 het volgende:

[..]

Bedankt voor de reactie.

De situatie is als volgt.
Mijn vader zit op een koor. Daar werd altijd een opname gemaakt door een man van een radiozaak. Deze is ermee gestopt.

Me vader vroeg of ik het wilde doen. Vond ik goed.
Ik heb al een beetje gezocht. Het wordt waarschijnlijk een opstelling met een statief met twee dynamische microfoons. Deze zijn verbonden aan een microfoonversterker. Deze microfoonversterker is dan via tulpplugjes aan m'n geluidskaart verbonden. Of mijn systeem er nog goed voor is, is mijn vraag aan de tweakers.

De vorige opnames zijn altijd via MD gegaan. Dus ik weet niet of ik wel in de goede richting zit met de opstelling die ik hier opper.
Kijk, dat verandert de zaak zeer :) Aan je systeempje moet je meer dan genoeg hebben. Je neemt blijkbaar gewoon 2 kanalen op (stereo), dus dan moet het prima lukken.

Zorg dat je alle overbodige kanalen voor opnemen mute, alleen line-in niet natuurlijk :) Zorg ook dat je gewoon zo weinig mogelijk programma's uit hebt staan, zodat je pops en clicks tot een minimum beperkt. Gil even door de microfoon en zorg dat je ingangssignaal tot +/- 3 dB reikt, in Cool Edit zie je dat in de rode horizontale balk onderaan.

Suc6!

• nikao
inderdaad liefst wel condensator microfoons.. en alsjeblieft niet met tulp plugjes..
denk dat je toch echt andere soundcart nodig hebt wil je beetje leuke opnames krijgen..

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03
Systeem zelf is meer dan goed genoeg, heb ooit via de gewone analoge ingang op mijn Pentium 233 een minidisc van 1u overgenomen.
Kon perfect goed volgen, no problem.

Jouw probleem is gewoon de gewenste opname-apparatuur te vinden (en een grotere disc :) )

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 mei 2002 11:43 schreef nikao het volgende:
inderdaad liefst wel condensator microfoons.. en alsjeblieft niet met tulp plugjes..
denk dat je toch echt andere soundcart nodig hebt wil je beetje leuke opnames krijgen..
Welke soundcard zou jij dan adviseren?
De Terratec DMX 6fire 24/96 lijkt me ook wel goed?

• nikao
ik weet niet of die meerdere ingangen heeft?.. lijkt me toch wel wenselijk dat je de mics op apparte sporen op kunt nemen zodat je achteraf wat te mixen hebt..

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:59
Met cool edit pro kun je aan verschillende 'devices' een track toekennen. Ik heb al geprobeerd om bijvoorbeeld CD-ROM, Microfoon of Line-In op aparte tracks te zetten, maar met mijn SB16 kom ik niet verder dan kiezen tussen 'Wave Mapper' en 'SB16 Wave Out'.

[Edit] Op de Crystal SoundFusion is het van hetzelfde laken een pak, je kunt kiezen tussen 'Wave Mapper' en 'Crystal SoundFusion', maar je kunt geen aparte audio- ingang kiezen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• nikao
Op dinsdag 28 mei 2002 12:23 schreef Japie_17 het volgende:
Met cool edit pro kun je aan verschillende 'devices' een track toekennen. Ik heb al geprobeerd om bijvoorbeeld CD-ROM, Microfoon of Line-In op aparte tracks te zetten, maar met mijn SB16 kom ik niet verder dan kiezen tussen 'Wave Mapper' en 'SB16 Wave Out'.

[Edit] Op de Crystal SoundFusion is het van hetzelfde laken een pak, je kunt kiezen tussen 'Wave Mapper' en 'Crystal SoundFusion', maar je kunt geen aparte audio- ingang kiezen.
heb je wel een soundcart met verschillende ingangen dan?.. en dan bedoelik niet mic en line enzo....gewoon meer line ingangen?

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Een koor nog wel? Toemaar!

Wat je nodig hebt:

1) mengpaneeltje (4-8kanaals ofzo), met 4 subgroepen.
2) 2 paar GOEDE grootmembraan microfoons, bijv. Rode, Neumann, Schoeps
3) een geluidskaart met 4 kanalen in

Microfoonplaatsing:

Ideaal zou zijn om voor het koor 1 paar omnigevoelige microfoons te zetten op een paar meter afstand. Experimenteer met de juiste plaatsing ivm de verschillende partijen. Dit zijn de mics die je belangrijkste geluid geven.

Het andere paar microfoons komt halverwege vrij hoog (2-3 m)in de ruimte te staan, bij voorkeur met een figure-8 karakteristiek. Deze dienen om de opname straks ruimtelijkheid te kunnen geven. Probeer ook hier verschillende posities.

Overdrijf straks niet met je stereobeeld: dus niet 1 microfoon helemaal links zetten, en de andere helemaal rechts.

Wil je het nog mooier doen dan kun je eventueel centraal nog een paar mic's in XY-opstelling gebruiken.

1 ding: ik vrees met grote vreze dat een paar dynamische mic's (SM58?) hier niet zal voldoen, uitzonderingen (EV RE-20, de beter Sennheisers, sommige AT's) daargelaten

Specs? Zie ondertitel...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op dinsdag 28 mei 2002 19:06 schreef DaDaJoker het volgende:
JIj DAAR!! >:)
bekijk even dit topic

[topic=338465/23/30]
ik wil even jou mening weten wat ik meot kopen

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 10:18
Euhm, er hoeft geen dvd of cd van het koor gemaakt te worden, de computer dient alleen ter vervanging van een md-recorder.

Dus waarom allemaal moeilijk doen met mixen/stereobeeld/dure microfoons, als het helemaal niet nodig is?

De topicstarter vraagt of zijn systeem voldoet, en niemand kan daar NEE op antwoorden, zijn pc is ruim voldoende om een simplele md-recorder te vervangen.
Extra harddiscruimte word voor gezorgd..

Jullie slaan de plank allemaal mis met "semi-professionele geluidsstudio-geblaat"

just my 2 cents :)

• nikao
Op dinsdag 28 mei 2002 19:16 schreef Cereal het volgende:
Euhm, er hoeft geen dvd of cd van het koor gemaakt te worden, de computer dient alleen ter vervanging van een md-recorder.

Dus waarom allemaal moeilijk doen met mixen/stereobeeld/dure microfoons, als het helemaal niet nodig is?

De topicstarter vraagt of zijn systeem voldoet, en niemand kan daar NEE op antwoorden, zijn pc is ruim voldoende om een simplele md-recorder te vervangen.
Extra harddiscruimte word voor gezorgd..

Jullie slaan de plank allemaal mis met "semi-professionele geluidsstudio-geblaat"

just my 2 cents :)
hij zegt toch dat ie een semi-professionele opname wil maken?..

we slaan de plank dus helemaal niet mis met "semi-professionele geluidsstudio-geblaat"
Pagina: 1