[98se/XP] Locatie Program Files GOED wijzigen?

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb gezocht maar wat er werd gegeven als oplossing werkte niet (correct).

Ik heb dual 98se/xp draaien en maak vaak images dmv Powerquest Drive Image. Alleen als je op een gegeven moment veel hebt geinstalleerd (spellen,progs,whatever) dan raakt de Program Files dir natuurlijk aardig vol, en dan zijn de images ook weer veel en veel groter. Hoe kan ik dus deze dir wijzigen? Ik vond bijvoorbeeld dit:

Ga in je register editor naar de volgende key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion
en verander de waarde van "ProgramFilesDir" (standaard staat deze op "C:\Program Files").
Misschien is het in jouw geval een goed idee om CommonFilesDir ook te wijzigen.

Als ik dit doe en ik start opnieuw op dan zijn veel iconen verdwenen en bijvoorbeeld Internet Explorer en Outlook Express willen niet meer (juist) opstarten. Ook heeft xp dan ineens wat zooi automatisch naar de nieuwe opgegeven dir gekopieerd/verplaatst. En nog veel meer vreemde dingen.

Ik heb nu beiden (98se/xp) schoon op de hd staan en wat er nu aan data in de program files dir staat kan er op zich wel blijven. Het moet alleen niet meer worden. Dus gewoon simpel als je iets vanaf nu installeert dat ie dat op de plaats doet die jij standaard hebt opgegeven.
Win98SE (C:) is nu 160Mb
WinXPPro (D:) is nu 690Mb
Dus met 50% compressie mooie omvangen voor een image. Maar zoals ik wel heb gehad dat D 1,5gig groot is dan wordt het een ander verhaal :).

Simpel maar het lukt maar niet dus :( Heb het ook al met Tweak-XP geprobeerd maar opnieuw hetzelfde verhaal als hierboven. Who can help? Thanx...

Out of order...

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik snap je vraag niet echt, maar misschien heb je hier wat aan. Je kan programma's die je in beide OS-en gebruikt op dezelfde locatie installeren. Dus bijvoorbeeld Drive Image. Die kan je in WinXP op de D:\Program Files installeren en ook in Win98 op de D:\Program Files. Zo bespaar je dus 1x de benodigde ruimte van het programma. Of heb je daar niks aan :?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• X1pheR
Dat vroeg ik me zowieso wel af :) Is het dan niet zo dat de programma's die je installeert andere bestanden aanmaken omdat bijv. je met NT en 9x te maken hebt? Ik heb het eens geprobeert met WinRAR om die in 98se/xp op dezelfde plaats te zetten en dat lukte. Maar dat lukt dus altijd met ELK programma? En de Program Files\Common Files kunnen niet op dezelfde plaats toch? Althans las ik hier ergens...

Om terug te komen op mijn vraag; Ik bedoelde eigenlijk dat ik de Program Files dir op de XP schijf op een andere schijf wil hebben. van D:\Program Files naar F:\System\Locations\Program Files om precies te zijn. Maar ik ging er al vanuit dat dit niet kan dus vroeg ik of het mogelijk is de standaard aanduiding van Program Files te wijzigen. Dus als ik bijv WinRAR installeer dat ie dat niet in D:\Program Files\WinRAR doet maar in F:\System\Locations\Program Files\WinRAR. Wat al is geinstalleerd in D:\Program Files kan op zich wel blijven staan. Nieuwe shit moet alleen dus in een andere directory worden geinstalleerd. En om nou elke keer te moeten browsen naar F:\System\... wil ik niet en soms krijg je zelfs ook geen keuze bij een prog of je hem ergens anders wil installeren. Beetje uitgebreid maar hopelijk is ie duidelijk nu. My bad I think... Ben nog wat moe dus heb het misschien wat onduidelijk gevraagd ;)

Out of order...

• X1pheR
Niemand?

Out of order...

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:03
Probeer eens C:\Program Files naar je nieuwe locatie te kopieren en dan in het register overal C:\Program Files door F:\Nieuwe\Locatie\Program Files te vervangen. Werkt dat goed dan zou je denk ik C:\Program Files kunnen deleten..

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 01:47 schreef Arzie het volgende:
Probeer eens C:\Program Files naar je nieuwe locatie te kopieren en dan in het register overal C:\Program Files door F:\Nieuwe\Locatie\Program Files te vervangen. Werkt dat goed dan zou je denk ik C:\Program Files kunnen deleten..
Je denkt dat dit gaat werken? Wat dacht je van bv alle .ini-files?

• X1pheR
psies. Maar wat er in de ouwe loctie (D:) staat kan gewoon blijven staan. Ik wil alleen dat als ik iets nieuws installeer het automatisch in de nieuwe locatie wordt geinstalleerd (F:). Heel simpel de verwijzing in het register veranderen is dus geen optie omdat XP dan gaat kloten en wat dirs kopieert/verplaatst naar de nieuwe locatie waardoor sommige dingen (zoals OE,IE,etc) niet meer (goed) werken.

Out of order...

• X1pheR
C'mon please... I know... domme vraag die simpel kan worden opgelost. Maar zoals dus te lezen is niet...

Need some help here plz...

Out of order...

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
eenvoudig:
als je een programma xxx installeert
en dit stelt c:\program files\xxx voor als installatiedir
kan je dit tijdens de installatie toch in 99% van de gevallen wijzigen en zelf een ander directory toewijzen
bv d:\games\xxx
of f:\utilities\xxx enz...
en laat die tussendir \program files\ eruit
of is dat te simpel :?

• X1pheR
Tsja.. hehe...
Dat noemde ik dus ook al. Alleen het is juist simpeler als je dat niet telkens zou hoeven te doen. toch?
Daar wordt je op een gegeven moment wel flauw van, elke keer van D:\Program Files naar F:\System\Locations\Program Files te gaan...

Ik wou juist gewoon een oplossingkje hiervoor. Maar volgens mij is die er dus niet zonder dat XP het verneukt...

Out of order...

• X1pheR
Ok dan! Niet dus... gooi dan maar op slot...

Jammer en triest...

Out of order...

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 13:05
Probeer tweak xp eens. Daarmee kun je al die verwijzingen etc wijzigen meen ik. www.totalidea.de

• X1pheR
Thanx but ik had al genoemd dat ik dat al geprobeerd heb. Het werkt wel maar XP gaat dan kloten met de dirs. Zie uitleg hierboven...

Out of order...

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10-2024
Je kan de standaardlocatie van bijv. program files wijzigen door met tweakui de juiste nieuwe plek aan te geven.
En voor het probleem met games heb ik gewoon een aparte partitie met alleen game installaties gemaakt.

Simpel :+

Edit: En als je tweakui niet kan vinden zal ik je wel de goede versie mailen.

Workstation

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
Volgens mij zat er bij partition magic zo'n programma, als je directory's veranderd zijn kun je hem laten scannen, werkt aardig goed.

|>

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

*ALLE* verwijzingen in je register van "\Program Files" en "\Progra~1" (lang leve DOS) veranderen in bv "\Apps", maar helaas zit dit path ook in sommige bestanden ingebakken. Voor mij werkt dit goed al installeren sommige programmas nog wel eens iets in "shared files" of "common files" ofzo. Ohja dit dien je het beste te doen als je PC net is geinstalleerd en je dus nog niets anders hebt geinstalleerd.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Vroeger kon je in ieder geval complete apps verplaatsen met Norton Uninstaller :) Die paste dan ook de .ini files en het register aan :)

Ik weet helaas niet meer of het proggie nog bestaat :(

webOS all the way!

Pagina: 1