0/7/12 volts schakeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49
ik heb een schakeling bedacht, om het voltage van mijn fan te veranderen. ik weet niet of dit correct is, ik heb er niet heel veel verstand van. kunnen jullie kijken of dit klopt. :?

ik moet dus een schakeling hebben om hem te schakelen tussen 0,7 en 12 volts
misschien dat ik er een ga maken van 0,8 en 12 volts (afhankelijk van de startspanning van de fan), maar dan hoef ik de 7807 spanningsregelaar alleen maar te vervangen door een 7808 (bestaan er wel 7807 regelaars?)
ik heb expres niet voor de 7 volt truc gekozen (5 en 12 volt draden pakken) omdat niet alle voedingen dit willen. :(

dit is het schema:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jobslagter/schema.jpg

hmm, dr is wat mis gegaan met de conversie, excuses voor de slechte kwaliteit, maar het idee is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

even een vraagje van iemand die er de ballen verstand van heeft wat electronica betretf maar wel het vermoeden heeft dat dit is wat hij nodig heeft om z'n Fan's een beetje te beheren.... neem me dus niet kwalijk als het dom overkomt...

wat bedoel je met die 7808 schakeling en wat bedoel je met dat ding naast die Fan in je schema? Is dat soms de switch om um in verschillende modusen te zetten ?

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
ja dit is om het voltage van een casefan te regelen.
hoe hoger het voltage hoe sneller hij draait. standaard draait een casefan met 12 volt of 24 volt, maar als je minder geluid wilt, bijvoorbeeld als je rustig een beetje aan het tekstverwerken bent, kan je de 12 volt casefan op 7 volt zetten of uit.

dat ding naast de casefan is idd een schakelaar om tussen de verschillende voltages te schakelen. en een 7808 is een spanningsregelaar, deze zet de 12 volt om in 8 volt. een 7807 zet 12 volt om in 7 volt enzovoort.

er zijn echter een heleboel manier om de casefans te regelen, maar dit is makkelijk te solderen. je moet maar eens kijken in de search. zoeken op 7 volt. kom je een boel schakelingen tegen, maar dat was niet echt wat ik zocht. ik hoop alleen dat deze correct is. en dat vraag ik hier dus ook.

p.s. dat is zeker geen domme vraag, heel veel mensen weten niets van elektrotechniek. meestal omdat ze zich er nog nooit in verdiept hebben. ik weet er een beetje van en heb dan ook hulp nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Waarom gebruik je niet die LM317 baybus(stond ook een keer op de frontpage)? die heb ik ook en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
ik zou niet weten wat een LM317 baybus is.
is dat een kant en klare baybus?
ik wil deze maken, omdat hij niet al te moeilijk is. heb niet zoveel electronica ervaring. en hij is goedkoop.
maar ik zal nog even naar die LM317 baybus zoeken

aha, al gevonden, tja dat kan ook, is idd mooi, maar ben niet zo'n held met het lezen van schema's. kan dat idd ook maken. ben alleen een beginnende tweaker, dus wou met iets makkelijks beginnen. kan later altijd nog wat maken. maar vraag me eigenlijk af of dit schema klopt.
verder sta ik open voor suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

http://www.tweakers.net/reviews/245/3

Alstublieft, het schema, met uitleg en alles erbij. Ik ben zelf ook niet zo heel veel met elektronica bezig, maar dit heb ik toch goed in elkaar gekregen. Ik heb 'm gebouwd voor 4 fans en mijn totale kosten waren iets van 16 euro(inlcusief soldeer :Y) ).En het staat ook wel mooi, traploos je fans regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
dankje, die link had ik nog niet gevonden, is idd ook heel mooi. hoe kom je eigenlijk aan prinplaatjes? en zijn dit gewoon printplaatjes met hier en daar aantal gaten? zitten zeer geen tinbanen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

ik heb deze in elkaar gekregen zonder printplaatjes te gebruiken, gewoon met draadjes. Het mooie hiervan(je, het werkt en is toch overzichtelijk) is dat je die dingen echt overal kunt plaatsten, onafhankelijk van elkaar, zal ff kijken of ik een pic heb en dan post ik hem wel.

[pic gevonden, kan hem alleen niet hosten]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
zou wel een foto willen zien. wat doe je dan met die draden, leg je die gewoon op je cdrom speler of zo?

16 euro voor 4 fans. ik heb 2 fans die ik wil regelen. van mijn cpukoeler blijf ik mooi af.
soldeer heb ik al. moet dus onder de 8 euro kunnen. dat is idd ook goedkoop. je kan natuurlijk ook die draadje op een stuk plastic kunnen plakken en dat plastic haaks op je afdekplaatje plakken.

kan ik mooi aan de slag voor mijn nieuwe pc komt.
wordt een p4 2.0 ghz, die ik mooi ga overklokken. en er komen 2 hd's dvdspelen en brander in te hangen. dus dan stop ik er mooi 2 casefans bij. denk van papst of sunon, en dan is het mooi als ik die wat lager kan zetten tijdens het typen van mijn verslagen.

draaien die fans eigenlijk wel op 1,25 volt. of kan die van jouw minimaal op 6 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
mail 'm maar naar jobslagter@home.nl

wil je hem hier nog op hebben staan, ik kan 'm wel hosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

dat plaatje wil ik ook graag hebben

mail um eventueel ff als het kan naar mte@bart.nl

grinnik,

aangezien Landis failliet is heb ik nu tijd zat om eens lekker te gaan knutselen :)

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
ik ga nu slapen. :Z
had allang in mijn bed moeten liggen. stomme }:O ben ik ook
moet morgen al weer om 9 uur op :(

als ik dat plaatje nog moet hosten, zet dat er maar bij in de mail. en lees ik dat morgen ochtend wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien nog lampjes erbij doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 15:27

AcouSE

Swedish Chef

Een 7807 bestaat niet. De 78 serie bestaat als 5, 6, 8, 9, 10, 12, 15, 18 en 24, maar geen 7 volt.

Zolang je fans in totaal niet meer dan 1,5A trekken kun je ook gewoon één 7808 gebruiken. Wat je eigenlijk wel moet doen is twee condensatoren aansluiten, een tussen 12V en GND en een tussen 8V en GND, dicht bij de 7808.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik je iets mag aanraden, gebuik de LM317 (1,5A max. zijn meestal 2 fans) het voordeel van deze schakeling is dat het een lineaire regeling is. Met een schakelaar erbij en een LED heb je een mooie oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
oke, bedankt allemaal.
heb ik volgende week wat te doen.
Pagina: 1