Toon posts:

[debian] XFS install?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nieuwe laptop en wil natuurlijk weer debian draaien. :D. *D. Alleen, debian wilnie. :'(. :(.

Okee, wat heb ik gedaan. Ik wil Debian met XFS, dus heb ik van deze site de XFS bootfloppies gedownload. Ik boot met die dingen en krijg vervolgens de onderste vier regels van de framebuffer niet te zien. :(. Nietlief! Maargoed, ik ga stug verder, ik ken immers de debian installatie uit mijn hoofd (half) en hier en daar is stug op knopjes drukken totdat ie doet wat je wilt ook wel handig. Dus na een kwartiertje heb ik alsnog partities aangemaakt zoals ik wilde en heb ik ee base XFS system aangemaakt.

En dan reboot ik, en dan panict ie. De panic regels kan ik dus niet lezen, ik kan alleen de EXT2FS ( :? ) errors lezen ('invalid filesystem' - duh, 't is XFS) en de panic valt dus weg in de vier framebufferregels die ik niet zie... :{.

Oftewel, hoe krijg ik een mooi debian installatietje op een mooi leeg laptopje, maar dan met werkende framebuffer en 't liefst dat ie ook nog boot? :P. Heeft iemand ergens werkende bootflops liggen? Om nou eerst alles naar ext2 te gooien alvorens ik naar XFS ga vind ik ook weer zo wat...

Anders wordt 't RedHat hoor. >:).

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Je kunt framebuffer waarschijnlijk wel uitzetten door bij het booten vga=normal mee te geven...moet je ff opzoeken.

Het probleem wat ik had bij de XFS-install, was dat in /etc/fstab nog wel gewoon ext2 stond. Maar dat was een dirty-hack. Hoe de huidige floppies zijn wee'k niet, maar misschien is het probleem nog niet verholpen.

Verwijderd

je kan met behulp van een serieele terminal installleren... volgensmij moet je dan booten met console=ttyS0...suc6

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, krijg het inmiddels zover dattie boot. *D. :P.

Maargoed, ik krijg mijn video niet aan de gang, en volgens debian klopt dat: de kaart wordt pas fatsoenlijk vanaf X 4.2.0 gesupport (daarvoor alleen FBdev), dus dat wordt toch redhat op de laptop... :Y).

Misschien als Debian over een jaar X 4.2.0 heeft... :o. :P.

Verwijderd

Probeer anders gentoo :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op dinsdag 28 mei 2002 17:41 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Misschien als Debian over een jaar X 4.2.0 heeft... :o. :P.
op zo'n moment zie je toch de nadelen van Debian naar boven komen. Debian wil zo compatible zijn, dat alle programma's op iedere architectuur moet draaien. En laat nou net de 4.2.0 release zo onwijs brak zijn dat dat niet zo is, terwijl het wel veel verbeteringen bevat voor i386....jammer, maar helaas. Al kun je natuurlijk gewoon de unstable-proef-release proberen van 4.2.0

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 18:51 schreef Valium het volgende:

[..]

op zo'n moment zie je toch de nadelen van Debian naar boven komen. Debian wil zo compatible zijn, dat alle programma's op iedere architectuur moet draaien. En laat nou net de 4.2.0 release zo onwijs brak zijn dat dat niet zo is, terwijl het wel veel verbeteringen bevat voor i386....jammer, maar helaas. Al kun je natuurlijk gewoon de unstable-proef-release proberen van 4.2.0
en niet alleen compatible, maar ook super betrouwbaar. Oftwel de Debian XFree is van zeer hoge kwaliteit, en dat hij niet de nieuwste versie is is dan logisch.

Maar als je toch de nieuwste wil compile je 't toch zelf? of neem je idd de unstable versie.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 28 mei 2002 18:51 schreef Valium het volgende:
op zo'n moment zie je toch de nadelen van Debian naar boven komen. Debian wil zo compatible zijn, dat alle programma's op iedere architectuur moet draaien.
Vergeet niet dat het stable-worden van Woody stallt. Op het moment dat XFree86 4.2.0 in Debian (Unstable) komt, kan er geen nieuwe XFree86 4.1.0 meer in Woody komen... En die mogelijkheid moet voorlopig openblijven, omdat de XFree86 die in Woody komt goed moet zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39
Zit nog steeds een bugje in de XFree86 4.1.0 van Debian: in je XF86Config-4 moet je de HorizSync en VertRefresh waarden omdraaien, anders krijg je vreemde dingen :(

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 28 mei 2002 19:54 schreef _JGC_ het volgende:
Zit nog steeds een bugje in de XFree86 4.1.0 van Debian: in je XF86Config-4 moet je de HorizSync en VertRefresh waarden omdraaien, anders krijg je vreemde dingen :(
Bij mij heeft XFree86 4.1.0-* in Debian GNU/Linux Unstable dat toch altijd goed gedaan :?
VertRefresh is op mijn desktop in ieder geval *echt* VertRefresh.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

XFree86 4.2.0 kan je volgens mij voorlopig nog niet verwachten in unstable, en dat terwijl het al meer dan 4 maanden uit is. Op de debian-mailinglist is er ook een hele 'discussie' over geweest: http://lists.debian.org/debian-devel/2002/debian-devel-200204/msg01289.html

Wat ik zit te denken: zou het niet mogelijk zijn om XFree 4.2.0 zelf te compilen en dan fake paketten aan te maken zoals xlibs enz? Dan ligt het hele packaging systeem niet overhoop en heb je toch de nieuwste XFree (die een hele vooruitgang is tov vorige versies).

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ik heb hier op debian mijn eigen Xfree 4.2 draaien.
Je moet wat dingen aanpassen maar het wil wel (onder install locatie)
Nog geen echte problemen tegen gekomen, behalve dat sommige pakketen verkeerd geinstalleerd worden (vncviewer bv)

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik liever de debian pakketten, zelf compileren vind ik, voor mijn laptop iig, geen optie. Het idee is dus dat alles via de package manager gaat. Als je dat niet doet wordt na verloop van tijd je HD een zootje (heb ik ervaring mee met mijn zelf-gerotzooide-ding-gebaseerd-op-RH-7.0). Zelf debian paketten bouwen heb ik nooit geprobeerd. Het zou een optie zijn. Maar als die dus echt zo brak is... :o.

En dan kan ik natuurlijk wel de proef-dingen van debian downloaden, maar in principe kan ik dan net zo goed redhat nemen (met Ximian's spul). Die heb ik net geprobeerd en die doet het wel... Dus voorlopig gewoon lekker Redhat. Als X 4.3.0 (of 4.2.1?) in Debian komt kan ik alsnog Debian proberen...
Pagina: 1