[Linux] Opzetten intern netwerk met DHCP server

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik heb net mijn linux bak aan de gang en ben redelijk erin thuis als workstation, maar nu wil ik hier een dhcp server voor mijn interne netwerk in bouwen.

Ik heb hiervoor een tweede netwerk kaart erin gezet, maar nu moet deze dus de IP-adressen toedelen aan de computers die hieraan moeten hangen. Ik weet niet hoe ik dit moet doen.

Weet iemand dit hier hoe dit moet en zo ja of dit al mogelijk is in X-windows.

Andere vraag is het met iptables al mogelijk om filetransfers en voice chat te doen als je linux als server gebruikt.

Verder heb ik een PS2 muis, eentje van logitech met zo'n mooi scrolwieltje, weet iemand hoe ik dit aan de gang krijg. Want dat weet ik nog steeds niet.

Overigens is dit het goede topic om deze vraag te stellen.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 21:37
Installeer een dhcp server daemon, config deze zoals beschreven in de manual, start de daemon, et voila! :+

Beetje zelf googelen jongen:
http://www.tldp.org/HOWTO/Net-HOWTO/x1444.html

Zal vast wel een X proggie voor zijn, maar als ik jou was zou ik maar lekker met de CLI gaan stoeien. Dat is nl veel leerzamer en mocht je een keer een systeem moeten herstellen, dan kun je dat tenminste

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
een tip:
Ik heb het laatst ook geconfigureerd, maar kon het alleen met deze versie werkende krijgen... isc-dhcpd-V3.0pl1

mocht je het niet ineens werkende krijgen door de juiste processen te killen, wil een rebootje ook wel eens helpen (voor wanneer je iets over het hoofd ziet)

verder zou ik hier op GoT eens zoeken naar "/etc/dhcpd.conf"

dan vind je meer info, dan ik je kan geven door mijn file te posten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BSeB
Thnx, ik denk dat het hiermee wel zal lukken, ik kan overigens wel een beetje in linux text modus, maar is wle moeilijk en zoveel daarom ben ik gewoon meer muisklikker als diehard linux gebruiker. :+

Verwijderd

use the shell luke ;)

je moet jezelf echt een beetje aanleren ermee om te gaan hoor als je linux wil gebruiken :) zeker voor dit soort doeleinden.

read books, get into the stuff...

• BSeB
Ben er weer, ik heb net de RPM van DHCPD op mijn linux bak geinstalleerd, alleen nu staat er geen dhcpd.conf file in de map /etc/dhcpd.conf. :(

Toch zegd de cd van Linux dat de dhcpd rpm is geinstalleerd. En wil hem niet openieuw installeren omdat hij dus al geinstalleerd is. Weet iemand wat ik fout heb gedaan. :?

Verwijderd

touch dhcpd.conf :?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
misschien plaatst je rpm die dhcpd.conf ook elders. doe eens updatedb en dan locate ...

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• BSeB
Als ik locate DHCPD.CONF doe, dan krijg ik alleen de plaats van 2 voorbeelden, plus de conf files in mijn eigen map te zien waar ik DHCPD heb uitgepakt in mijn geval dus /root/Bas/

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 21:40 schreef Saiya_Jin_Vegeta het volgende:
Als ik locate DHCPD.CONF doe, dan krijg ik alleen de plaats van 2 voorbeelden, plus de conf files in mijn eigen map te zien waar ik DHCPD heb uitgepakt in mijn geval dus /root/Bas/
cp /root/Bas/httpd.conf /etc/
(copy filelocation target) ?

moest er zelf ook aan wennen ;)

copy / pasten ging toch een stukkie makkelijker :D

Verwijderd

idd Kopieer dat voorbeeld configuratie bestand gewoon naar de locatie waar hij het zoekt ( /etc/dhcpd.conf )

open het dan met een text editor, en waarschijnlijk staat er al een hoop informatie in dat bestand zelf, hoef je het alleen nog maar te bewerken.

waarschijnlijk is er ook een manpage geinstalleerd, ( man dhcpd.conf om deze op te vragen) hier zouden dan alle configuratie opties in moeten staan.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Een aardige tip is dat je op de client zijde beter pump kunt installeren dan dhcpcd. Pump is minder pietje precies dan dhcpcd.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1