Perfomance Voodoo5 in alle resoluties hetzelfde :?

Pagina: 1
Acties:

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb al een tijd een Voodoo5, maar nu kreeg ik het VAGE dat ik bij ELKE resolutie dezelfde FPS rate krijg.
In het spel Unreal Tournament iig.
640x480,800x600,1024x768 en 1280x1024 kregen allemaal hetzelfde:

180FPS tegen een muur
25FPS minimaal tijdens gamen
50FPS average
+/- 80FPS max

Nu zei een kennis van me dat het aan me CPU kan liggen. Dat die me Voodoo5 zou kunnen afremmen op een of andere manier. Helaas heb ik niet de middelen om dat uit te vinden, noch heb ik geld genoeg voor een AMD XP CPU oid :P

offopic: Schijnt zo te zijn dat een Voodoo5 steeds sneller presteert t/m een AMD Athlon XP 2000+ of iets in die buurt.

Het ligt iig NIET aan de drivers en besturingssyteem. Na gekeken te hebben met Windows 98SE met IE, 98SE zonder IE, 2000AS, 2000Pro en XP met verschillende drivers lijkt me dat wel duidelijk ;)

IK snap er iig niet veel meer van ;(

C:\>_

Verwijderd

Ja klopt dat hoe sneller de processor hoe beter je kaart presteert.. en ja je processor kan je Videokaart heel erg afremmen... wat voor processor heb je nu?

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:28 schreef Robszombie het volgende:
Ja klopt dat hoe sneller de processor hoe beter je kaart presteert.. en ja je processor kan je Videokaart heel erg afremmen... wat voor processor heb je nu?
Ehhh zie me sig :P

AMD Duron spitfire 800MHz

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:15
Vsync uitzetten misschien :?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Dat had je snel geantwoord :)
maar indeed... zou daardoor kunnen komen.... waarschijnlijk wel zelfs...

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:29 schreef Tampie2000 het volgende:
Vsync uitzetten misschien :?
Staat uit...

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:30 schreef Robszombie het volgende:
Dat had je snel geantwoord :)
maar indeed... zou daardoor kunnen komen.... waarschijnlijk wel zelfs...
Ich bin snell :P
Hmmm... zo langzaam lijkt me een Duron ook weer niet, in sommige opzichten issie gewoon sneller als een PIII op dezelfde snelheid qua MHz dan :P

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

ik vind een 50 fps average wel heeeel laag hoor :?

Verwijderd

Met een xp2000 schieten de prestaties omhoog!!

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:33 schreef DETONATORX het volgende:
ik vind een 50 fps average wel heeeel laag hoor :?
Dat niet, maar als je speelt en de FPS rate gaat regelmatig onder de 30 is dat minder jofel :)

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:33 schreef Soldier2000 het volgende:
Met een xp2000 schieten de prestaties omhoog!!
PANG! :+

Maar wat ik dan wel vreemd vind.. waarom alleen in UT? Als ik dit doe met b.v. Quake III dan krijg ik wel degelijk iets mindere performance zover ik me kan herinneren :{

• Ramon
Op maandag 27 mei 2002 22:33 schreef Vinnie het volgende:

[..]

Dat niet, maar als je speelt en de FPS rate gaat regelmatig onder de 30 is dat minder jofel :)
ik heb ook een v5 5500 en een duron 700.

Je kan natuurlijk voor weinig geld een duron 1,3 ghz kopen, dat moet wel helpen denk ik :Y)
Op maandag 27 mei 2002 22:35 schreef Vinnie het volgende:

[..]

PANG! :+

Maar wat ik dan wel vreemd vind.. waarom alleen in UT? Als ik dit doe met b.v. Quake III dan krijg ik wel degelijk iets mindere performance zover ik me kan herinneren :{
Omdat Q3 meer videokaart afhankelijk is dan UT misschien :?

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:36 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

ik heb ook een v5 5500 en een duron 700.

Je kan natuurlijk voor weinig geld een duron 1,3 ghz kopen, dat moet wel helpen denk ik :Y)
C00l :P
Maar hoe werkt de Voodoo5 bij jou als ik vragen mag?
Dit is gewoon vaag gedoe en wil er vanaf :(

( En niemand 'in de buurt' die iets van deze dingen afweet.. lekker handig :{ )

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 21:33

Elroy

Zelda!!!

[off topic mode]

Dat is echt zo'n grote voordeel dat de videokaart presenteert op de kracht van de processor.
Als de processors op 3 of 4 Ghz zitten dan kan je alles op 4x fsaa draaien :).
Alleen de techniek blijft achterlopen en de spellen worden straks niet meer ondersteund dat is weer wat minder.

Ikzelf heb ook nog een V5 5500
[/off topic mode]

Specs Computer

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 11:04

Cryonist

- Something clever -

(jarig!)
Ik heb dit ook met een geforce 3 Ti 200 en mijn duron 850Mhz, in verschillende resoluties is er bijna geen verschil in performance. Komt dus inderdaad door de processor.

Maar ik ga eerst ff lekker werken in deze vakantie en een tft scherm kopen, vinnik ff belangrijker :)

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:37 schreef elroy het volgende:
[off topic mode]

Dat is echt zo'n grote voordeel dat de videokaart presenteert op de kracht van de processor.
Als de processors op 3 of 4 Ghz zitten dan kan je alles op 4x fsaa draaien :).
Alleen de techniek blijft achterlopen en de spellen worden straks niet meer ondersteund dat is weer wat minder.

Ikzelf heb ook nog een V5 5500
[/off topic mode]
Idd, en ik wil straks wel lekker DooM III en Unreal II kunnen spelen :o

• Ramon
Op maandag 27 mei 2002 22:37 schreef Vinnie het volgende:

[..]

C00l :P
Maar hoe werkt de Voodoo5 bij jou als ik vragen mag?
Dit is gewoon vaag gedoe en wil er vanaf :(

( En niemand 'in de buurt' die iets van deze dingen afweet.. lekker handig :{ )
ik heb ook lage FPS als ik met meer dan 8 mensen in een server zit..... (rond de 40)

maar ik ehb zo'n vermoeden dat de drivers en alle troep in win2k AS daar ook een deel in hebben.

ik weet iig nog wel dat in win98 m'n V5 het een stuk beter deed dan nu.

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:38 schreef GoUdViS het volgende:
Ik heb dit ook met een geforce 3 Ti 200 en mijn duron 850Mhz, in verschillende resoluties is er bijna geen verschil in performance. Komt dus inderdaad door de processor.

Maar ik ga eerst ff lekker werken in deze vakantie en een tft scherm kopen, vinnik ff belangrijker :)
Hmmmmm.... nu schijnt er iemand met een zaklantaarn in de duisternis :+

Maarjah, ik betwijfel in hoeverre deze kaart zal meeewerken in een game die eind dit jaar op de markt zal komen.

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:41 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

ik heb ook lage FPS als ik met meer dan 8 mensen in een server zit..... (rond de 40)

maar ik ehb zo'n vermoeden dat de drivers en alle troep in win2k AS daar ook een deel in hebben.

ik weet iig nog wel dat in win98 m'n V5 het een stuk beter deed dan nu.
Ik heb er niet zoooveel last van. Op b.v. ut.tweakers.net krijg ik ongeveer dezelfde FPS rate als in singleplayer.

• connected
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

heb je hsr wel op agressive tilling staan als je ut speeld ?

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 27 mei 2002 22:43 schreef DETONATORX het volgende:
heb je hsr wel op agressive tilling staan als je ut speeld ?
Ik heb die optie geprobeerd... kzie nauwelijks perfomanceverschil.

Het enige echte verschil wat ik met is met FSAA :+ ( DUH! :P )

Verwijderd

PRobeer guardband clipping uit te zetten, verdubbelt je FPS zoongeveer, BTW er is af en toe een probleem met UT dat je FPS gewoon vast zitten op een bepaalt getal, ben er nog niet achter hoe of waarom want het komt gewoon uit het niets.

• Vinnie
  • Niet online
Guardband clipping? Hmmmm die staat aan. ff checke wat ie nu doet :)

edit: niet veel verschil :{

• _JGC_
  • Laatst online: 17:23
Gebruik je dan Glide, OpenGL of Direct3D?
UT is kut geprogrammeerd en draait alleen lekker met Glide en Metal. Normaal kan een Geforce2MX een Diamond Viper2 met gemak verslaan, maar in UT merk je direct hoe slecht UT met D3D en OpenGL samenwerkt: de 120fps die je met een Viper2 haalt zie je helemaal niet terug op die Geforce2MX.

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 13:03 schreef _JGC_ het volgende:
UT is kut geprogrammeerd en draait alleen lekker met Glide en Metal. Normaal kan een Geforce2MX een Diamond Viper2 met gemak verslaan, maar in UT merk je direct hoe slecht UT met D3D en OpenGL samenwerkt: de 120fps die je met een Viper2 haalt zie je helemaal niet terug op die Geforce2MX.
UT is geweldig geprogrammeerd :P
Ik draai het DUH! natuurlijk onder glide... kben echt niet zot :P

Maar met een goeie snelle kaart kun je makkelijk UT vloeiend draaien onder Direct3D of OpenGL

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Op dinsdag 28 mei 2002 13:34 schreef Vinnie het volgende:

[..]

UT is geweldig geprogrammeerd :P
Ik draai het DUH! natuurlijk onder glide... kben echt niet zot :P

Maar met een goeie snelle kaart kun je makkelijk UT vloeiend draaien onder Direct3D of OpenGL
zelfs met Voodoo5 op een AMD 900 draait ie heerlijk onder D3D 800x600x32bit + 2xFSAA (bij d3d in preferences 3dfx enabled) :9~

maar vinnie, echt jouw probleem is de meest vage die ik ooit ben tegen gekomen. Ik zou als ik jouw was, en als de mogelijkheid er voor was, stukje bij beetje al je andere hardware checken. Misschien dat er toch echt wat dwars zit.
bijv. combinaties:
mobo+proc+1xhdd+v5+1 reep ram
mobo+proc+1xhdd+v5+2e reep ram ... etc
dan:
mobo+proc+1xhdd+v5+alle ram(indien goed functioneren)+geluidskaart
....etc

Loop zo alles eens langs. Ook al kan het t niet zijn, je weet maar nooit.

En ook als de mogelijkheid daar is, een andere processor testen, een Athlon van 800 of 900 moet zeker voldoende zijn.

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Ramon
tja.. omdat jou gf2mx verslagen wordt door een viper wil nog niet zeggen dat UT brak geprogrammeert is. :P

UT heeft gewoon optimalisaties voor de viper, daarom is die sneller.

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 15:40 schreef Voodoo_man het volgende:

[..]

zelfs met Voodoo5 op een AMD 900 draait ie heerlijk onder D3D 800x600x32bit + 2xFSAA (bij d3d in preferences 3dfx enabled) :9~

maar vinnie, echt jouw probleem is de meest vage die ik ooit ben tegen gekomen. Ik zou als ik jouw was, en als de mogelijkheid er voor was, stukje bij beetje al je andere hardware checken. Misschien dat er toch echt wat dwars zit.
bijv. combinaties:
mobo+proc+1xhdd+v5+1 reep ram
mobo+proc+1xhdd+v5+2e reep ram ... etc
dan:
mobo+proc+1xhdd+v5+alle ram(indien goed functioneren)+geluidskaart
....etc

Loop zo alles eens langs. Ook al kan het t niet zijn, je weet maar nooit.

En ook als de mogelijkheid daar is, een andere processor testen, een Athlon van 800 of 900 moet zeker voldoende zijn.
Ik heb me computer een beetje lopen OC'en...

van origineel 800MHz nu naar 8.5 x 104MHz = 884Mz en krijg ik wel betere perfomance.. niet veel maar wel wat :o

Ik heb hoger kunnen OC'en en UT liep nog beter qua FPS rate maar na een minuut liep me systeem vast enzo :P

Maarjah... ik heb GEEN Athlon XP oid liggen.. zou wel willen ;)

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 17:09 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

tja.. omdat jou gf2mx verslagen wordt door een viper wil nog niet zeggen dat UT brak geprogrammeert is. :P

UT heeft gewoon optimalisaties voor de viper, daarom is die sneller.
Hij kan er gewoon nie tegen dat zun GF2MX ingemaakt wordt door een Viper :+

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 09:12
Euhmm... kheb (Offtopic eigenlijk) geen Voodoo-kaart, maar een ATI Radeon 64 MB DDR ViVo >:) en daarmee draai ik in Win98SE Unreal Tournament op Direct3D en die loopt op 1024x768x32 helemaal vloeiend... :D UT is niet "kut" geprogrammeerd :+

• Philip_Janssen
  • Laatst online: 18-08 08:45
ok, ff een paar dingen recht zetten:
1. UT is een prachtig spel, en geoptimaliseerd voor Glide (vandaar dat je V5 het zo lekker doet in UT!) Direct3D en OpelGL waren toen nog minder ver ontwikkeld, en dus niet erg populair bij de programeurs. Deze hebben voor een glide optimalisatie gekozen, ipv Direct3D en OpelGL.
2. Met een G-Force 2 pro (64MB), trek ik UT zonder problemen rond de 60FPS, minimaal 50, in 1280*1024*32 alle detail opties op ze hoogst.
3. Een G-Force 2 MX is sneller dan een Viper2. Maar de G-Force 2 moet het van rouwe kracht hebben en de Viper van optimalisatie (in dit geval dan)

Have fun met de rest van de conversatie/discussie!

• Bryne
  • Laatst online: 18-05 22:48
Ik heb een VooDoo5 5500 met een PIII 600. Ik speel niet zoveel UT maar vooral Wheel of Time. De laatste is gebaseerd op de Unreal Engine en heeft dus dezelfde voorkeuren als UT, is alleen misschien nog iets zwaarder. Unreal gebaseerde games draaien inderdaad het mooiste in Glide.

De performance is inderdaad sterk afhankelijk van de processor en dus ook bij mij de limiterende factor. Ik heb eens een performancetest gedaan en vergeleken met een kennis, die een VooDoo5 in een Athlon 1,4 had. Hij had in vrijwel alle situaties een framerate, die ongeveer twee keer zo hoog lag dan die van mij.

Voor optimale prestaties voor online spelen gebruik ik een resolutie van 640x480 met alle details op laag. Het verschil met een hogere resolutie is inderdaad verrassend klein, omdat bij de hogere kwaliteit beelden de kracht van de kaart naar voren komt. Voor MP hoef ik echter niet te zien hoe mooi het allemaal is. Performance is wat telt.

System specs

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 19:56 schreef Bryne het volgende:
Ik heb een VooDoo5 5500 met een PIII 600. Ik speel niet zoveel UT maar vooral Wheel of Time. De laatste is gebaseerd op de Unreal Engine en heeft dus dezelfde voorkeuren als UT, is alleen misschien nog iets zwaarder. Unreal gebaseerde games draaien inderdaad het mooiste in Glide.

De performance is inderdaad sterk afhankelijk van de processor en dus ook bij mij de limiterende factor. Ik heb eens een performancetest gedaan en vergeleken met een kennis, die een VooDoo5 in een Athlon 1,4 had. Hij had in vrijwel alle situaties een framerate, die ongeveer twee keer zo hoog lag dan die van mij.

Voor optimale prestaties voor online spelen gebruik ik een resolutie van 640x480 met alle details op laag. Het verschil met een hogere resolutie is inderdaad verrassend klein, omdat bij de hogere kwaliteit beelden de kracht van de kaart naar voren komt. Voor MP hoef ik echter niet te zien hoe mooi het allemaal is. Performance is wat telt.
Zowee :o ! Da's nogal een verschil. Dus als ik een AMD Athlon XP 2000+ zou hebben dan zou ik in principe ipv 50FPS average ineens 100FPS average trekken?

Hmmmm... nu begin ik toch wel een beetje te twijfelen :)

Zou ik dan toch DooM III en Unreal II goed kunnen spelen met een nieuwere CPU :? :)

Verwijderd

Ik bedoelde eigenlijk Guardband Clipping AAn te zetten, da zou de prestatie normaal gesproken meten verdubbelen.
Over prestatie, ik trok gemiddeld iets van 120fps in 1024x780 in 22 bit modus, 50-70fps op 1600x1200 met m'n FSB omhoog. Hoogste wat ik ooit gehaald heb is 350fps op 1024x780, hoogste gemiddelde ligt tegen de 160 aan in bepaalde levels.

Wat de toekomst brengt zullen we zien.

• Bryne
  • Laatst online: 18-05 22:48
Ik weet niet tot hoever het doorgaat. Op een gegeven moment zal de processor geen bottleneck meer zijn.

Ik weet niet hoe het zit met Doom II, maar Unreal 2 en Unreal Tournament 2003 zullen hardware T&L (Transform & Lighting) vragen. Dit is een feature, die niet op de VooDoo5 zit. Dat betekent, dat dit soort dingen softwarematig moeten worden berekend. Dat betekent weer een extra belasting voor de processor. Voor de nieuwe games zullen de (nieuwe) nVidia, ATI en Matrox kaarten ongetwijfeld beter presteren.

Als je een echte 3dfx liefhebber bent, kun je net zoals ik de volgende nVidia (ontwikkelnaam NV30) afwachten. Hierin zit 3dfx technologie verwerkt en de verwachting is, dat deze kaart al in augustus wordt geïntroduceerd.

System specs

• Vinnie
  • Niet online
Daar was ik al bang voor jah. Het enige waar de 3dfx Voodoo erg slecht in is, is net die Hardware TnL. Kijk bijvoorbeeld zelf maar in 3DMark2000 of 2001.

Idd, ik heb gehoord van die nieuwe kaart van nVidia. Zou de naam "Omen" gaan dragen oid.
Het ziet er veelbelovend uit zoals ik het begrepen heb van nVidia: SLI configuratie en Glide ( wel de naam omgetoverd tot een mongolenaam 'NvBlur' :{ ).

Hmmmmm, dat wordt toch uns zoeke naar un baantje... omfg :P

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 20:10 schreef The_Fur het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk Guardband Clipping AAn te zetten, da zou de prestatie normaal gesproken meten verdubbelen.
Over prestatie, ik trok gemiddeld iets van 120fps in 1024x780 in 22 bit modus, 50-70fps op 1600x1200 met m'n FSB omhoog. Hoogste wat ik ooit gehaald heb is 350fps op 1024x780, hoogste gemiddelde ligt tegen de 160 aan in bepaalde levels.

Wat de toekomst brengt zullen we zien.
Anywayz, ik heb er weinig van gemerkt ;(
Maar wat voor spul heb je allemaal dan? Ik begin een beetje te vermoeden dat me Duron echt de boosdoener is :(

• _JGC_
  • Laatst online: 17:23
Op dinsdag 28 mei 2002 17:26 schreef Vinnie het volgende:

[..]

Hij kan er gewoon nie tegen dat zun GF2MX ingemaakt wordt door een Viper :+
Je trapt de verkeerde mensen op z'n teentjes, ik heb helemaal geen Geforce2MX, maar een Viper2

<-- Logo

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 20:36
UT is dan wel niet zo gaaf als unreal, maar wel stukken beter geprogrammeerd, liep lekker op 1024*768 op voodoo2 SLI, maar dan moesten de details wel op medium
behalve bij tactical ops, dat vrat ie wel op vol detail, vermoedelijk omdat daar niet allerlei grafische dingetjes als stukjes flak en raketten rondvlogen

en in tegenstelling tot unreal ging UT ook probleemloos op een geforce2, wat bij unreal nog een hele toer was

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Vinnie
  • Niet online
Op dinsdag 28 mei 2002 21:49 schreef Schaapje_BlaaT het volgende:
UT is dan wel niet zo gaaf als unreal, maar wel stukken beter geprogrammeerd, liep lekker op 1024*768 op voodoo2 SLI, maar dan moesten de details wel op medium
behalve bij tactical ops, dat vrat ie wel op vol detail, vermoedelijk omdat daar niet allerlei grafische dingetjes als stukjes flak en raketten rondvlogen

en in tegenstelling tot unreal ging UT ook probleemloos op een geforce2, wat bij unreal nog een hele toer was
Bij Unreal is de engine gewoon totaal niet gemaakt voor D3D. Bij UT hebben ze vanaf het begin al in de engine behoorlijk wat OpenGL en D3D support erin gegooid ;)

• Vinnie
  • Niet online
!!!!!UPDATE!!!!!!

Ouwe config:

CPU speed: 800MHz
FSB: 100MHz
Multiplier: 8.0x
Geheugen bus: 100MHz
Geheugen CAS: 3
Geheugen Meg: 1x256MB 2x64MB @ PC100
3DMark2000 score: 3200 +/-

Nieuwe config:

CPU Speed: 856MHz
FSB: 107MHz
Multiplier: 8.0x
Geheugen bus: 133MHz
Geheugen CAS: 3
Geheugen Meg: 1x256MB @ PC133
3DMark2000 score: 4200 +/-

Wat een perfomanceboost in 3DMark :o !!!
Lijkt me dat het idd aan me geheugen en CPU lig.

Pagina: 1