Sendmail relay domains

Pagina: 1
Acties:

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39
Ok, ben nu, met soms wat dagen rust, al een paar weken allerlei faqs/tut's/help dingen aan het lezen, maar kom er gewoon niet uit.

Bij zowat iedere faq die ik lees, kom ik op hetzelfde uit:
In je relay domains "moeten" ip adressen komen van mensen die mogen zenden met sendmail.
Dit lijkt mij niet de beste/juiste oplossing, omdat je van je klanten niet kan vragen wat hun ip is (Privacy en klanten die niet zoveel verstand hebben bijv)

Op de server komen op dit moment zo een 6 domain namen uit, met ieder zijn eigen mailadressen/users.

Hoe zorg ik er voor, dat er wel mail gezonden kan worden (Vanaf die domains), maar zonder dat alle ip adressen van de klanten in de relay domains moeten staan?
Als ik in relay domains de domain naam op geef, werkte het ook niet, omdat domainnaam niet gelijk is aan ip waarvan de mail verzonden werd (Lijkt mij?)

Uit de sendmail faq kwam ik niet veel verder dan via ip, of ik moet er totaal overheen gelezen hebben :(

Wie weet hoe dit opgelost kan worden?/een artikel waar het uitgelegd staat?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

klanten mailserver van ISP laten gebruiken om mail te sturen.

• Nakebod
Op maandag 27 mei 2002 22:02 schreef Felix het volgende:
daarvoor draai je geen mailserver, vind ik, om dan niet eens je eigen serv te gebruiken, dus das niet de oplossing die ik zoek.

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 22:02 schreef Felix het volgende:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 22:05 schreef Nakebod het volgende:

[..]

daarvoor draai je geen mailserver, vind ik, om dan niet eens je eigen serv te gebruiken, dus das niet de oplossing die ik zoek.
Hmmm daar ben ik't niet mee eens. Dat is moeilijk doen als't GOED en MAKKELIJK kan.
Dat is DE manier om ermee te werken..

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik zou mensen idd ook gewoon hun eigen mailserver laten gebruiken
als je 't otch anders wilt: hier staat wat info over SMTP after POP
http://www.palomine.net/qmail/relaying.html
(weliswaar voor qmail, maar sendmail moet zoiets ook wel kunnen)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 06:17

Kettrick

Rantmeister!

Veel mailservers (qmail iig.) bieden de mogelijkheid om SMTP after POP te doen,

de IP's van de POP gebruikers (de IP's die mogen relayen) worden dan in een database bijgehouden.

Als je een goede mailoplossing zoekt voor virtueele domeinen raad ik je Qmail aan :)

http://www.lifewithqmail.org/

• capedro
  • Laatst online: 20-05 09:15
Op maandag 27 mei 2002 22:05 schreef Nakebod het volgende:

[..]

Uhm....

I not agree....

Ik heb ook een aantal domainen (en daaraan soms subdomain(en)).

Op de zaak gebruik ik idd de mail server... maar zodra ik daarbuiten ben gebruik ik de eigen mailserver alleen maar om te ontvangen en de server(s) van de diverse isp's om te versturen.

Wat jij wil is een beetje omslachtig en lastig te realiseren... klanten bellen soms in en hebben telkens een ander IP-adres etc...

Laat dus je klanten dmv pop3 contact maken met jouw server en de mail versturen via de smtp van hun ISP.

* capedro houdt niet van moeilijk doen :+

My weblog

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

Whizzer

Flappie!

Deze link zegt het als volgt:

FEATURE(relay_entire_domain). Setting this feature allows relaying of all hosts within your domain. For example, on the host gateway.A.COM, this feature allows mail to or from any host in the A.COM domain. More precisely, this relays any host listed in the $=m class. This is equivalent to listing the name of the domain in /etc/mail/relay-domains.

Dat is wat jij zoekt, ik wou dit eerst ook.. Maar bedenk je wel dat je dan nog bijna een open relay bent, enige drempel die ze dan moeten overwinnen is uitzoeken wat het domein is wat er op die machine draait en vervolgens sturen ze een mailtje naar 20.000 man met als afzender 'free-money@jouw-domein.nl'

POP-before-SMTP zie ik hier ook al een aantal keer voorbij komen, maar je kan ook gewoon SMTP authentication doen, dat werkt ook goed... Even Sendmail dit vertellen en hercompileren en gaan met die banaan...

Er zijn ook mogelijkheden waarbij Sendmail eerst kijkt of de user bestaat in een of ander bestand, misschien wel mysql, misschien wel alleen in /etc/passwd en als de user bestaat, dan mag ie versturen met dat domein wat je host... xs4all heeft dit principe ook en met sendmail, dus het kan, maar ik weet niet hoe...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Op maandag 27 mei 2002 21:46 schreef Nakebod het volgende:
Bij zowat iedere faq die ik lees, kom ik op hetzelfde uit:
In je relay domains "moeten" ip adressen komen van mensen die mogen zenden met sendmail.
Dit lijkt mij niet de beste/juiste oplossing, omdat je van je klanten niet kan vragen wat hun ip is (Privacy en klanten die niet zoveel verstand hebben bijv)
http://www.sendmail.org/~ca/email/auth.html

SMTP authentication, gebruikers kunnen alleen relayen indien ze zich aanmelden bij de mailserver.

• Nakebod
Ok, ehm, dan ga ik strax ff kijken voor dat SMTP authentication, dat lijkt mij wel wat, iig betere oplossing dan isp's smtp gebruiken...

Pagina: 1