Toon posts:

Kernel upgraden, waar op te letten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een dual pen III, raid controller met raid5 scsi 3X 10000 RPM met daarop Redhat 7.2. Nu wil ik eingenlijk dit versnellen omdat sinds ik de server van dell kreeg nooit hem heb getweaked. Nou dacht ik dus aan de kernel. Als ik die opnieuw wil compileren waar moet ik dan allemaal aan denken? Of zijn er ook nog andere manieren om je pc te versnellen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als dat hardware RAID is dan zal het wel vrij simpel blijven werken. Om van je dual-proc gebruik te maken moet je SMP-ondersteuning inschakelen. Daarnaast zet je gewoon een hoop dingen als module (behalve wat je tijdens het booten vóór het mounten nodig hebt) en je zorgt dat je een kopie hebt van je oude image. In dat geval kun je altijd weer terug als je iets fout doet. Hoe je dat precies moet doen staat in de verschillende howto's wel uitgelegd :).

* odysseus wil ook best 10k SCSI-disks in RAID5 op een dual bak... :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, is het dan sneller om alles in module te hangen in plaats van erbij te compilen? Of moet ik dingen die ik bijna nooit gebruik in de module hangen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het is niet per se sneller, maar het betekent dat je nooit dingen in je kernel hoeft te hebben die je toch niet gebruikt. Dat scheelt weer wat geheugen en levert zo weer wat snelheid op. Daarnaast is het gewoon wat netter om geen nutteloze code in je kernel te stoppen natuurlijk. De echte snelheidswinst kun je behalen door in /proc wat te gaan bijstellen (zie de documentatie in je kernelsource over sommige van de instellingen aldaar) en door gewoon alleen de dingen te draaien die je echt nodig hebt. En daarnaast kun je nog eens kijken naar hdparm en dergelijke, dat scheelt ook nog wel eens :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Iets als module compilen heeft als voordeel dat het alleen geheugen gebruikt als die module ook daadwerkelijk geladen is, en dat je eventueel de module kunt unloaden en weer reloaden (evt met opties), wat een enkele keer nodig kan zijn.
Ikzelf gebruik alles als module, behalve dus dingen die niet als module kunnen (vesa fb bijvoorbeeld) en dingen die tijdens het booten nodig zijn (ext3, ide hd).

Waar op letten? Nouja, dat je geen dingen vergeet die je nodig hebt (check submenu scsi voor je raid controller, mits die scsi is uiteraard).
Het beste is gewoon om 'make menuconfig' te doen, en dan alles langs te lopen; bij vrijwel alle opties kun je uitleg krijgen door op '?' te drukken.