Toon posts:

Maxtor 80GB D740X----->geen bios herkenning

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een maxtor 80GB D740X gekocht en ik was bij toen de schijf netjes binnen 2 dagen afgeleverd werd aan huis.
Ik meteen mijn PC opengeschroefd en mijn CDROM eruit om te testen en de HD erin
Pc opnieuw aangezet en in de bios gedoken.
Vervolgens even IDE autodetect gedaan en alles ging goed totdat ik bij autodetecting secundary slave aankwam.
De bios liep spontaan vast toen ik m probeerde te detecteren. :(
Jupersettings staan goed dat weet ik zeker,hij word trouwens als slave vanuit de fabriek ingesteld.
Om de boel wat duidelijker te maken zal ik even de specs van mijn overgens zeer bescheiden systeem geven.

Mainboard:Acorp 5ALI 61
CPU:AMD K 6-2 450 MHZ
2 keer 128 MB Dimm Kingstom 100MHZ
Primary master :Maxtor D max 10 gig 5200RPM
Primary slave :Philips CDRW 800 4-8-32 X
Secundary master:Quantum fireball 5.1 gig 5200 rpm(weet niet precies welke)
Secundary slave:BTC cdrom 24 speed(DAE gaat trouwens 14X)
Sounblaster live 5.1(bugdet versie)
Soundblaster AWE 32
Een ziellig SIS 2 MB videokaartje( ik speel geen games een draai maar op 1024 X 768 )
3 com 10/100 MBPS NIC

DE IDE bekabeling is 40 aderig
En ik draai alles UDMA 2

Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
je hebt hem nu als MASTER gejumpered op de secundairy?

(slave is al bezet...)

lijkt me een oud mainboard, mischien is een bios update aanwezig?

A wise man's life is based around fuck you

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Idd bios update of EZbios gebruiken van de Maxtor site. Werkt perfect!

Wat ik niet snap is dat in je uitleg 4 apparaten zijn aangesloten, maar je vertelt niet waar de nieuwe hd zit. Of is die ipv de 5 gb 5400?

Juist

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn cdrom er ff uitgehaald om de schijf te testen dus dat is de secundary slave en die maxtor staat ook als slave dus dat is het probleem niet.
Voor een bios update heb ik al gekeken maar de site is daar nogal vaag over

http://www.acorp.com.tw/Common/English/BIOS/BALI.asp#Socket%207

Ik heb dus 4 opties maar ik zou niet weten welke

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 20:12 schreef Jeldert het volgende:
Idd bios update of EZbios gebruiken van de Maxtor site. Werkt perfect!

Wat ik niet snap is dat in je uitleg 4 apparaten zijn aangesloten, maar je vertelt niet waar de nieuwe hd zit. Of is die ipv de 5 gb 5400?
staat er toch ipv zijn 5,1 gig

de oplossing is een biosupdate of een ata contoller kopen, mocht dat nog niet lukken kun je nog altijd met een tooltje van maxtor aan de prut(maxblast ed)

mocht het niet lukken heb ik nog wel 2*40 liggen :P

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 20:14 schreef stackasound het volgende:
Ik heb mijn cdrom er ff uitgehaald om de schijf te testen dus dat is de secundary slave en die maxtor staat ook als slave dus dat is het probleem niet.
Voor een bios update heb ik al gekeken maar de site is daar nogal vaag over

http://www.acorp.com.tw/Common/English/BIOS/BALI.asp#Socket%207

Ik heb dus 4 opties maar ik zou niet weten welke
kijk ff op je mobo welke versie je hebt de 2.2_33 of de 3.3_66

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik was ff een beetje onduidelijk maar ik heb t bericht al gewijzigd,ik heb dus de HD ff op de plek van de Cdrom gehangen.
Uiteraard moet die Quantum er wel uit dus uiteindelijk moet ie als Master gejumperd worden

Verwijderd

Sommige controllers bijv ATA66 kunnen niet meer dan 32 GB aanspreken.

Misschien is dit ook het geval bij jouw. Probeer hem op 32 GB te zetten via de jumper.

Verwijderd

fabrieksinstelling is volgens mij cable select, dus geen slave. Effe controleren nog? Mischien moet je wel een 80 aderige kabel gebruiken.

Meest voor de hand liggend lijkt me toch de bios update

Verwijderd

Sluit hem dan eerst eens in z'n uppie aan op een ide-kabel...

Dan weet je of de bios 't probleem is, of incompatibiliteit met 't andere ide-device (of toch een fout Master/Slave jumpertje...)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m al in z'n uppie aangesloten gehad en dat werkt ook niet.

Dit zie ik wat betreft de bios als ik de pc opstart.

Award modular bios v 4.51 pg.
for 5ALI 61 PCI/ISA/AGP mode ver 1.2.

trouwens het klopt dat de HD als cable select gejumperd word(stackasound moet meer huiswerk gaan doen)maar dat is niet van invloed geweest op mijn pogingen want ik heb alle standen geprobeerd op alle IDE kanalen.

Dit heb ik trouwens op de Maxtor site gevonden
Cable Requirements:
An 80-Wire UDMA Interface Cable is REQUIRED for all UDMA/133, 100 & UDMA/66 hard drives.

(Recommended for UDMA/33)

En die passen dus niet op mijn mainboard :(

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op maandag 27 mei 2002 20:28 schreef stackasound het volgende:
An 80-Wire UDMA Interface Cable is REQUIRED for all UDMA/133, 100 & UDMA/66 hard drives.

maakt niks uit, de HDD schakelt dan wel naar UDMA/33 terug, geen probleem. tis aleen voor UDMA/66 of hoger dat je die kabel nodig bent

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
OH dat is dus mooi maar ik wil graag mijn bios gaan flashen maar zoals je al hebt kunnen lezen weet ik niet wekle ik moet hebben,ik heb nu al zelfs naar de northbridge gekeken ivm het chipnummer maar zelfs dan kom ik er niet uit

Verwijderd

Ik heb een Packard Bell MediaBlaster Mainboard
.....ja...das een oud bakkie. ;)

Er zit een Pentium II 350 Mhz in, 82440LX chipset en ondersteunt UDMA/33 en een dikke 320 SDRAM.

Nou wil ik weten of het mogelijk dat de Maxtor ATA133 D740X-6L goed wordt herkend en dus geen 32 gig maar herkent.

als ie maar 32 gig herkent, is het dan waarschijnlijk dat een biosupdate het probleem verhelpt?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, een oplossing is gewoon in te stellen als een 8GB drive in de bios (met parameters dus), eventueel een beetje met de 32-bit adressering en andere settings spelen in het geval dat de gewone instelling niet werkt, en daarna maxblast gebruiken.. Zie daarvoor ook de faq.

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 21:49 schreef Twynn het volgende:
Tja, een oplossing is gewoon in te stellen als een 8GB drive in de bios (met parameters dus), eventueel een beetje met de 32-bit adressering en andere settings spelen in het geval dat de gewone instelling niet werkt, en daarna maxblast gebruiken.. Zie daarvoor ook de faq.
als je de hdd aansluit crash hij al voor je in de bios kan komen dus in de bios spelen met de settings is er dus niet bij

Verwijderd

Topicstarter
Nou om even precies te zijn.
Hij crasht als ik m ga detecteren in de bios.
Misschien dat ie wel wil als ik die settings handmatig invoer .
Anders denk ik dat ik een controller moet gaan ritselen maar dat zit er denk ik niet meer in,ik wacht nog een tijdje op de AMD sledgehammer en dan ga ik een heel nieuw systeen bouwen.
Bovendien zitten al mijn PCI sloten vol en ik neem aan dat een ISA controller zoieso al moeilijk te krijgen is en punt 2 is dat de doorvoersnelheid van ISA bedroevend laag is dus dat is ook een NO GO!.
IK ga NU even met die setting aan de gang maar dan moet ik wel weten welke settings ik moet invoeren,ik zou ook nog kunnen proberen om handmatig de settings in te voeren zoals ze op de Maxtor site staan.
Enfin in meld het wel weer als het niet gaat.
Ik wil jullie trouwens alvast bedanken voor de hulp die me tot nu toe geboden is,het valt me op dat veel mensen op GOT nogal behulpzaam zijn en dat is Mooi!! :+

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Altijd eerst zorgen voor het laatste bios !

Zie je een zwart opstartscherm met daarop Award...blablabla info ? Druk gelijk op je pause-toets.

Het scherm staat nu stil , ergens onderin staat meestal het mobo/bios type aanduiding.
Noteer dit! Ga dan zoeken met Alta-Vista of als je het merk van het mobo weet, naar die site.

Oja, cable-select is niet aan te bevelen! Zelfs niet als je app er alleen aan hangt. Altijd jumperen als master of slave!

Je HDD als Master is wel zo verstandig.

Suc6

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zal dat ook even gaan proberen,kijken of dat nog enig nut heeft en als dat ook niet werkt dan ga ik gewoon eventjes geduld hebben totdat de AMD SLHMR komt.
Of er moet iemand zijn die een goedkoop controllertje voor me heeft dan smijt ik die SB live er wel uit.

update: bios 11/24/1998-ALADDIN5-2AKKF9AC-00 ,dit is wat ik onderaan zie.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

2AKKF9AC-00 = bios-code

Hiermee kun je zoeken, weet ff niet niet precies de links maar er zijn wel een paar speciale bios-update sites...wim's bios site, bestaat die nog ?

Of anders gewoon met een search-engine proberen.

Suc6

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
uhh bekend chipsetje, en bios, nee sorry. heb er niets voor gevonden om die 80Gb toen aan de praat te krijgen bij iemand anders, dus draai ik hem maar :D

Hij heeft nu 1x40 erin, en dat werkte wel

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 13:00
Op maandag 27 mei 2002 20:28 schreef stackasound het volgende:

Dit heb ik trouwens op de Maxtor site gevonden
Cable Requirements:

Waarom past dat neit op je mamaplankje?
Het is met een gewone IDE stekker waar je ook je cd-rom, ed. mee aansluit, maar dan met 80 dunne adertjes. Dat is voor betere magnetische afscherming, als ik het goed heb.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Deze zoek je :

http://www.acorp.com.tw/Common/BIOS/BALI.asp#Socket%207

5ALi61 Ver : V1.4
1MB Flash Rom

5ALi61
Ver:3.3_66
2MB Flash Rom For "ALI M1543C B1" south bridge chipset

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Oja, zie daar ook nog een verniewde AGP-driver voor je ALI-chipset, heb je die al ?

http://www.acorp.com.tw/common/Driver/MDefault.asp

AGP Driver For Win 9x/ME/2000/XP

Support model : 5ALI61
For ALI AlADDIN5

(M1542 + M1543 )
Win9x/ME/2000/XP
1.80 2001.12.10

• YaeX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10-2023
Zoiets heb ik ook gehad ik heb toen maxblaster gedownload van maxtor en dan kan ie wel grotere hdds herkennen. Want je bios is waarschijnlijk te oud voor die grote hdds.

Verwijderd

Zoek eens fatsoenlijk op de site van maxtor, je zal er een tooltje vinden om de ULTRA-DMA mode in te stellen, DAT is wat je nodig hebt, niet meer, nie minder. Uw HD is gewoon te snel 8)

• rs-music
  • Laatst online: 30-08-2025
Op maandag 27 mei 2002 20:03 schreef stackasound het volgende:
Ik heb onlangs een maxtor 80GB D740X gekocht en ik was bij toen de schijf netjes binnen 2 dagen afgeleverd werd aan huis.
Ik meteen mijn PC opengeschroefd en mijn CDROM eruit om te testen en de HD erin
Pc opnieuw aangezet en in de bios gedoken.
Vervolgens even IDE autodetect gedaan en alles ging goed totdat ik bij autodetecting secundary slave aankwam.
De bios liep spontaan vast toen ik m probeerde te detecteren. :(
Jupersettings staan goed dat weet ik zeker,hij word trouwens als slave vanuit de fabriek ingesteld.
Om de boel wat duidelijker te maken zal ik even de specs van mijn overgens zeer bescheiden systeem geven.

Mainboard:Acorp 5ALI 61
CPU:AMD K 6-2 450 MHZ
2 keer 128 MB Dimm Kingstom 100MHZ
Primary master :Maxtor D max 10 gig 5200RPM
Primary slave :Philips CDRW 800 4-8-32 X
Secundary master:Quantum fireball 5.1 gig 5200 rpm(weet niet precies welke)
Secundary slave:BTC cdrom 24 speed(DAE gaat trouwens 14X)
Sounblaster live 5.1(bugdet versie)
Soundblaster AWE 32
Een ziellig SIS 2 MB videokaartje( ik speel geen games een draai maar op 1024 X 768 )
3 com 10/100 MBPS NIC

DE IDE bekabeling is 40 aderig
En ik draai alles UDMA 2

Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank!
Ik had hetzelfde probleem met m'n Maxtor 60GB 5400rpm
als ik hem op de standaart manier als master of slave jumperde dan bleef de computer hangen. Ik het kleine papiertje dat bij de schijf zat stond hiervoor een nog andere manier van jumperen (voor zowel master als slave) ik hem volgens de 2e manier gejumperd, toen zag mijn bios wel 32GB waarna ik met EZ-BIOS ook de rest kon gebruiken.

Het enige nadeel van EZ-BIOS is dat het niet werkt voor NT,2000 en XP maar er is mij meegedeelt na een e-mail aan mensen van EZ-BIOS dat er een versie voor XP zou uitkomen in "THE NEAR FUTURE" ik weet alleen niet hoe lang dat bij hen duurt

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op dinsdag 28 mei 2002 16:17 schreef YaeX het volgende:
Zoiets heb ik ook gehad ik heb toen maxblaster gedownload van maxtor en dan kan ie wel grotere hdds herkennen. Want je bios is waarschijnlijk te oud voor die grote hdds.
Ja , zijn 98 bios wel. Maar er zijn 2 updates, waarvan ik hem op de hoogte heb gebracht. Altijd eerst je bios opwaarderen, voordat je met Ez-Disk of andere Fix-proggies gaat klooien.

Verwijderd

Topicstarter
Zo ,ik ga nu eventjes mijn bios flashen en dan maar hopen dat het wel gaat werken
Madrox.......THANX alvast!! en alle anderen ook bedankt
En RS-Music,ik heb er helemaal geen briefje bijgehad,ik zou graag ook een alternatieve jumpersetting willen weten! Slordig van Completer uit Rotterdam,daar heb ik de schijf namelijk online besteld en onder remours laten bezorgen.
Als ik niet binnen afzienbare tijd reageer dan is mijn bios vergaard maar zo'n vaart zal het niet lopen ,ik heb al eens meer een bios geflashed
Tot zo maar weer >:)

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen het is gelukt.
Bios upgrade naar ver 1.4 en nu ziet ie m wel in de bios.
Ik heb nu 2 partities van 40GIG gemaakt en het loopt nu allemaal perfect!!.
Mensen allemaal bedankt!!,vooral Madrox!!. :D

Duurt trouwens wel ernstig lang hoor dat formateren!.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-03 12:38
Op dinsdag 28 mei 2002 19:40 schreef stackasound het volgende:Duurt trouwens wel ernstig lang hoor dat formateren!.
Logisch gevolg van ATA-33. Het is niet voor niets een ATA-100 schijf (en hij loopt ook nog eens op 7200RPM).
Btw, waarom 7200RPM ipv 5400?? Die snelheid gebruikt ie nu toch niet (ok, misschien start ie iets sneller op, maar doorvoer is nooit hoger als je ATA-33 gebruikt).

Verwijderd

Topicstarter
Het antwoord is simpel,ik ga binnen en half jaar een nieuw systeem bouwen maar ik kwam NU schijfruimte tekort dus vandaar!!

Het is trouwens een ATA 133 schijf

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-03 12:38
Op dinsdag 28 mei 2002 23:07 schreef stackasound het volgende:
Het antwoord is simpel,ik ga binnen en half jaar een nieuw systeem bouwen maar ik kwam NU schijfruimte tekort dus vandaar!!

Het is trouwens een ATA 133 schijf
Ok, vroeg het me maar af.
Suc6 met het bouwen van je nieuwe systeem :)
Pagina: 1