Toon posts:

Abit KT7 (raid)

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hehe nu komt mijn luiheid naar voren, want ik weet dat ik het wel kan vinden op het net, maar wat houd dat RAID nou precies in want ik heb besloten om een abitju aan te schaffen maar je hebt dus de KT7 en de KT7 raid. prijs is hoger maar das np.

PS: ik wil hier GEEN asus/abit oorlog hebben dus alleen abit info.
Ik heb al besloten, ik heb een K7V (dat was ook een moeilijke keus abit/asus) en is hartstikke fijn maar nu wil(kan) ik abit toch nog proberen voor m'n 2e pc die nu dus dood is.

TXS all for the info
TXS for not starting an as/ab war

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Ga de Tweakers.net jubileum prijsvraag
maar doen dan kom je het vast tegen.
Dat zal je leren met je luiheid :)

maargoed zal even 2 seconden voor je zoeken
voor een makkelijk artikeltje (voel me nu al gebruikt)

http://www.whatis.com/WhatIs_Definition_Page/0,4152,214332,00.html

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 15:50

afterburn

No more...

RAID = Redundant Array of Inexpensive Disks

RAID-0: Striping, met 2 hdd dubbele capaciteit + dubbele snelheid.
RAID-1: Mirroring, met 2 hdd, enkele capaciteit, enkele snelheid, redundant.
RAID-0+1: 4 schijven, bovenstaand gecombineerd.

Er zijn meerdere types en meerdere mogelijkheden, maar dit zijn de meest gebuikte in een IDE setup, en tevens de enigste mogelijkheden met deze controller.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

euhm je haalt zeker geen dubbele snelheid maar wel een aardige snelheidswinst. oh ja RAID 5 is er ook maar ja welke tweaker heeft zoveel geld???

RAID 0 is voor de huis tuin en keuken tweaker het meest interressant.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:10
RAID-1 is bij het lezen wel dubbele snelheid. Data wordt zowel van de oorsponkelijke als van de mirror schijf gevist.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37
euh ja wat is het nou? dit = redelijk onduidelijk (ik wil het ook wel eens duidelijk in gewoon nederlands horen eigenlijk)

Heb ik met 2 HD's van 20GB dan ook werkelijk 40GB tot mijn beschikking terwijl ik profiteer van het RAID snelheidsvoordeel? Of heb ik dan maar 20GB?

WEBN & chill (@IBKR)

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik het nu zie is raid zo: je hebt 2 HDD's je OS ziet die 2 als 1

voordeel: veiligheid voor je bestanden + snelle toegang(blijkt)

nadeel: 2e schijf wordt voor hetzelfde als 1e gebruikt, hdd'tjes zijn niet gratis opslag capa. 50% omlaag

• DeadKennedy
humm dus als ik 40GB wil moet ik 2 HD's van 40GB kopen?

WEBN & chill (@IBKR)

Verwijderd

nee 2 van 20 die telt ie bij elkaar op en ziet ze als 1 .... accestijden blijven geljik maar snelheid wordt bijna verdubbeld , niet helemaal want je hebt met overhead van de raid controller te maken , maar je systeem verdeelt data over 2 schijven , de helft op de een de helft op de ander , en als ie moet lezen leest ie beide schijven tegelijk parallel ... snap je ? dus lekker snel , maar als je dan 1 schijf weg haalt of deze gaat kapot dan ben je de l*l ben je alles kwijt .... als je het op safe wilt spelen neem je raid 1, 2 schijven van 40 gig ziet ie als 1 van 40 maar maakt back up van alles op 2e schijf ..... dus 1 schijf kapot geen probleem .....
en als je geld te veel neemt neem je raid 0+1 4 schijven , 2 werken lekker snel , en de andere 2 backen alles up voor de andere schijven snappie ? :7

• DeadKennedy
oftwel: koop 4 maxtor 40GB ultra ATA 100 schijven en je zit op zich wel goed? :)

WEBN & chill (@IBKR)

Pagina: 1