Toon posts:

lichtgewicht mailserver voor Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is mijn bedoeling dat mijn firewall berichten (meldingen in de systeemlogs etc) gaat verzenden. Nu vind ik programma's als postfix en sendmail hoe goed ze ook mogen zijn wel aan de zware kant voor zulk soort toepassingen.

Los nog van de vraag of zo'n programma op een firewall wil draaien.

Heeft iemand een suggestie voor een programma wat hetgeen kan dat ik wel maar wat "lichter" is?

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 19:21

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Exim is een zeer lichte mailserver

Verwijderd

Topicstarter
Heeft Exim voordelen t.o.v Postfix?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ja natuurlijk, hij is lichter dan postfix en sendmail :P

Maar het is ook wel een bekende speler op de 'markt', qmail is ook wel aardig geloof ik. Hoe licht/zwaar die is zou ik niet weten verder.

• PenguinPower

PenguinPower

Op maandag 27 mei 2002 18:37 schreef ACM het volgende:
Maar het is ook wel een bekende speler op de 'markt', qmail is ook wel aardig geloof ik. Hoe licht/zwaar die is zou ik niet weten verder.
Pff qmail zit ook pop server enzo bij. Dus echt licht is het niet

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 27 mei 2002 18:38 schreef PenguinPower het volgende:
Pff qmail zit ook pop server enzo bij. Dus echt licht is het niet
Wat heeft dat met licht/zwaar te maken :?

Als die in een apart process loopt wordt het daar niet ineens zwaarder van hoor. (kweenie of dat zo is, meende van wel)

• PenguinPower

PenguinPower

Op maandag 27 mei 2002 18:41 schreef ACM het volgende:

[..]

Wat heeft dat met licht/zwaar te maken :?

Als die in een apart process loopt wordt het daar niet ineens zwaarder van hoor. (kweenie of dat zo is, meende van wel)
Ja klopt. Maar bij KDE hoef je de helft van de programma's ook niet op te starten. Maar daarom is het nogwel een zwaar pakket ;)

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

qmail is ideaal. Een paar idioot simpele config-filetjes (veelal met maar 1 of 2 regeltjes tekst erin) en net zo makkelijk bij te houden voor locaal verkeer als voor 20 domeinen. En een van de safeste (zoniet de safeste) mailers die beschikbaar zijn.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39
ook qmail gebruiker hier, heb gisteren nog ff een debian package voor iemand gemaakt van qmail.

Qmail is lekker snel, en de POP server is optioneel, heb je dus niets mee te maken.

Met Qmail zit je wel met die smerige daemontools, vind ik eigenlijk helemaal niets. Enige voordeel wat ik er in zie is dat als een daemon sterft, dat ie binnen 5 seconden weer op de been is.
Overigens werken de Debian packages van Qmail niet met daemontools.
Pagina: 1