Toon posts:

woofer free air -> wel of geen bass?

Pagina: 1
Acties:
  • 687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een woofer gekocht die altijd in een basskist heeft gezeten. Als ik 'm los aansluit (free air, om te testen) gaat ie wel een beetje op en neer, maar echt bass komt er niet uit. Klopt het dat een woofer die niet in een basskist ingebouwd is geen bass geeft doordat ie zijn druk niet kwijt kan? Of moet ie toch wel een beetje dreunen als je 'm zo aansluit?

De woofer is 12" @ 150 Watt RMS en de versterker levert zo'n 120 watt RMS (gebridged).

Verwijderd

Ja dat klopt. Niet omdat ie z'n druk niet kwijt kan, maar omdat ie als het ware kortgesloten is. De overdruk aan de voorkant stroomt meteen weg naar de onderdruk aan de achterkant. Resultaat... weinig geluid.

Verwijderd

Maar als je hem inbouwd in je hoedenplank en gebruikt maakt van de koffer bak zal je nog best goed geluid krijgen...

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 27 mei 2002 18:09 schreef DeafStar het volgende:
Ja dat klopt. Niet omdat ie z'n druk niet kwijt kan, maar omdat ie als het ware kortgesloten is. De overdruk aan de voorkant stroomt meteen weg naar de onderdruk aan de achterkant. Resultaat... weinig geluid.
Is het niet dat het geluid dat afkomt van de voorkant precies in tegenfase is met het geluid dat van de achterzijde af komt en elkaar dus nagenoeg uitdooft.

Of bedoelde je dat?

Oppassen trouwens met te veel vermogen, want omdat er geen demping is, gaat ie eerder stuk (te grote uitslag)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Free-air betekent min of meer dat je woofer niet gecontroleerd wordt door een behuizing. Alleen de ophanging zorgt voor demping van de conus. Needless to say dat een free-air woofer dus alleen door de ophanging onder controle wordt gehouden en deze ophanging dus heel wat te verduren krijgt. Free-air is dus eigenlijk een woofer aan zijn lot overlaten, omdat je de luchtruimtes (die dus wel zoveel mogelijk gescheiden moeten blijven, anders krijg je het door jou beschreven effect) zo groot maakt dat daardoor de woofer niet meer gecontroleerd wordt.

Daarom zijn free-air woofers wat minder belastbaar en gaan ze bij zeer heftig gebruik wat eerder naar de galemiezen..

Verwijderd

een free air woofer
is een woofer die niet verbonden is aan zo veel liter inhoud voor tegen druk

vandaar dat je deze niet perse in een kist hoeft te bouwen

een gewonen woofer is gemaakt met zoveel liter inhoud om tegen druk te krijgen

dat een free air woofer eerder naar de kloten gaat is een fabel

zelf heb ik er een gehad die een vermogen had van 150watt cont en 450watt piek van pioneer

en free air is dus gemaakt om jouw hele koffer bak te gebruiken als bass ruimte

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 27 mei 2002 22:13 schreef suijkerbuijk het volgende:
een free air woofer
is een woofer die niet verbonden is aan zo veel liter inhoud voor tegen druk

...
Volgens mij bedoelt ie te zeggen dat ie de woofers "free air" getest heeft, niet dat het een "free air" woofer is.

Maar er zijn in de auto audio branch oof woofers met een stijvere ophanging (hogere Qts ook dacht ik), die bedoeld zijn voor inbouw in de achterbak met groot volume (dus daar ook beter tegen kunnen).

Ook die geven btw weinig tot geen laag als je ze los gebruikt (natuurkundige verschijnsels kun je niet met een marketing kreet bestrijden :) ). Zo'n kofferruimte is ook een redelijke akoustische scheiding (iig in een Merc)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad.... ik heb momenteel geen passende kist, dus ik heb de speaker, die vroeger altijd goed gewerkt schijnt te hebben in een kist, nu zonder kist aangesloten op mijn versterker. Dat resulteerde in een bewegende woofer, maar echt veel geluid kwam er niet uit.

Mijn vraag is dus of het normaal is dat een "kistwoofer" bij het ontbreken van de kist bijna geen geluid maakt doordat ie geen druk opbouwt. Zonee dan breng ik 'm terug naar de vorige eigenaar en eis ik mijn euro's terug ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40

Jag

Je moet altijd ervoor zorgen dat het geluid van de voorkant het geluid van de achterkant niet kan bereiken. Die twee zijn namelijk in tegenfase. Dit doe je met een behuizing. Als je voor deze luidspreker een kistje bouwt krijg je dus wel bass.
Pagina: 1