Toon posts:

Hoe het beste speakers plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag m'n Dolby digital set en DVD speler gekocht. Het betreft hier een 2e-hands Denon AVR-2700 DD versterker, Engery Take 5 speakers (4 satelieten, 1 center) met ES-8 subwoofer. Een Pioneer DVD speler, oehlbach optische kabel van 2M en in totaal 35M luidsprekersnoer. Dit alles voor FL2750,-

Niet al te duur, werkt allemaal perfect, klinkt ook goed. Maar nu kreeg ik dus meteen te maken met het feit dat ik de boxen niet goed afgesteld kan krijgen qua positie. De centerspeaker heb ik op m'n TV staan. De twee frontspeakers staan allebei hoog. De linker op een kast en de rechter op een plank. Dat is allemaal goed. Nu heb ik de linkerachterspeaker nog in de vensterbank staan en de rechterachterspeaker op een tafel. Als ik deze wat hoger zet, klinken ze stukken beter. En is het de bedoeling dat ze recht van opzij staan, heel dicht bij je oren, of wat verder naar achter en/of wat verder weg van je oren? Ik heb al wat zitten testen, maar kan niet de ideale positie vinden. Verder klinkt de sub nogal zwakjes in sommige delen van de kamer. Vooral in het centrum, waar ik dus juist zit te kijken. Achterin m'n kamer klinkt hij namelijk veel harder en beter. Mijn kamer is overigens 4M breed en 5M lang. Mijn centerspeaker staat halverwege een muur van 4M en de twee frontspeakers in de hoeken (4M uit elkaar dus). De sub staat net iets verder naar links op de grond naast de kast waarop m'n linkerfrontspeaker staat. Ik hoop dat ik mijn situatie zo duidelijk genoeg heb uitgelegd.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Poeh, dat is niet zo makkelijk. Ten eerste kun het beste alles op oog/oor-hoogte hebben behalve de sub. De frontspeakers kunnen het beste in de lengterichting van je kamer geplaatst worden, het liefst iets van de zijmuren (0,5 m), verder moet je even experimenteren wat betreft de afstand tot de achtermuur. De rearspeakers worden vaak iets achter de denkbeeldige as door je oren geplaatst. Verder moet je experimenteren met het naarbinnen draaien van de front en rear speakers, sommige speakers moet ver naarbinnen draaien anderen weer rechtvooruit. De sub tenslotte: gewoon experimenteren.
Tip: kijk eens in het tijdschrift:
"What Hi-Fi" , daarin staan voorbeelden voor het plaatsen van boxen in verschillende situaties.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Jag
  • Laatst online: 23:40

Jag

Vooral het plaatsen van een sub valt niet mee, aangezien de akoustiek van lage tonen nogal ingrijpens is. Een goede manier om 'm te plaatsen is om de sub op de luisterpositie te zetten, en door de kamer te lopen en overal (ook op verschillende hoogten) te luisteren. En vervolgens de sub op de plaats waar het beste geluid is, neer te zetten.
Nog een <a href="http://www.smr-home-theatre.org/Interface.html">link</a> over dit onderwerp. Daar staan twee artikelen, een over subwoofer placement, en de ander over de plaatsing van de andere speakers. Bovendien ook nog een hoop andere interessante artikelen, zoals: Power, how much do you really need?, Home theatre receivers, blowing the lid of en mijn persoonlijke favoriet, A wee touch of science: a sure cure for the "i heard it" disease.

Jag

Verwijderd

SMR is idd zeer informatief, 't forum overigens ook.

Kan je overigens aanraden eens hier te kijken. Ikzelf vond de informatie qua plaatsing van front speakers t.o.v. de center speaker zeer nuttig.

Verder een nuttig truuckje voor subwooferplaatsing: zet het beest neer op de plek waar jij zit, genereer een geschikt signaal, b.v. een pink noise signaal, of zet een test-cdtje op, en verplaats (niet alleen wandel dus) jezelf door de kamer. Waar het geluid volgens jou het beste klinkt, kan je het beste je sub neerzetten. Dit hoeft dus niet per sé de plek met het hardste geluid te zijn...

• Jag
  • Laatst online: 23:40

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Verder een nuttig truuckje voor subwooferplaatsing: zet het beest neer op de plek waar jij zit, genereer een geschikt signaal, b.v. een pink noise signaal, of zet een test-cdtje op, en verplaats (niet alleen wandel dus) jezelf door de kamer. Waar het geluid volgens jou het beste klinkt, kan je het beste je sub neerzetten. Dit hoeft dus niet per sé de plek met het hardste geluid te zijn...[/quote]Hmm, deze tekst komt mij bekend voor, kijk eens naar mijn eerdere post :P.

Jag