[Mac] doet niks meer na hetpariteren

Pagina: 1
Acties:

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 12:22
Ik heb ten behoeve van een linux debian installatie mijn hele harde schrijf van mijn powermac 7500/100 opnieuw ingericht. Alle partities eraf linux native en swap erop. Nu werkte die linux niet en heb ik in linux de native partitie verwijders omdat ie niet wou opstarten vanaf de floppydrive, in de hoop dat ie dat daarna wel deed. Nou net dus. Als ik hem nu aanzet krijg ik het opstart geluidje, en dan niks, mijn beeldscherm blijft in standbij modus en er gebeurd verder niks. Is mijn systeem nu dood of is er wat met de bios(heeft mac dat trouwens)

Please help me.

Cd-boot deed het al nooit.

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 17:29 schreef aequitas het volgende:
Ik heb ten behoeve van een linux debian installatie mijn hele harde schrijf van mijn powermac 7500/100 opnieuw ingericht. Alle partities eraf linux native en swap erop. Nu werkte die linux niet en heb ik in linux de native partitie verwijders omdat ie niet wou opstarten vanaf de floppydrive, in de hoop dat ie dat daarna wel deed. Nou net dus. Als ik hem nu aanzet krijg ik het opstart geluidje, en dan niks, mijn beeldscherm blijft in standbij modus en er gebeurd verder niks. Is mijn systeem nu dood of is er wat met de bios(heeft mac dat trouwens)

Please help me.

Cd-boot deed het al nooit.
het enige wat je kunt doen is de PRAM zappen... (7500 beschikt nog niet over een open Firmware)

first off. controlleer of niet toevallig de kabel van je monitor eruit hangt (heh, dit gebeurd toch best vaak ;))

zo ja. problem solved.
zo nee.

mac aanzetten, en DIRECT de APPELTJE (COMMAND) ALT, P en R ingedrukt houden... die houd je ingedrukt tot je 4 x het opstartsignaal gehoord hebt... hoor je het niet, dan heb je t niet snel genoeg ingedrukt...

dit is t enige wat ik zo even weet

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
OEI, probleem.
Allereerst kan ik je wel vertellen waarom Linux niet werkte. Aan de andere kant, die uitleg staat ook wel in de documentatie van Linux.
Een Mac heeft altijd een aantal speciale partities nodig, waaronder uiteraard een HFS-partitie. Die andere speciale partities worden automatisch aangemaakt met disktool, en zie je normaal gesproken niet.
Zelfs als je Linux wilt opstarten wordt eerst die HFS-partitie aangesproken, eventueel wordt een deel van MacOS opgestart en pas daarna Linux.
Je moet nu opstarten met een harde schijf die of HELEMAAL leeg, en dus ongepartitioneerd is, of in ieder geval die minimaal noodzakelijke partities heeft. Daar kun je niet aankomen, omdat de Mac niet meer opstart.
De enige optie die je hebt is je harde schijf uit je Mac halen en in een andere computer volledig departitioneren. Daarna terugplaatsen in de computer en met een opstartdsiskette je CD-ROM aanspreken, en daarna je harde schijf opnieuw partitioneren.
Je moest eens weten hoeveel ellende je jezelf had kunnen uitsparen door eerst de documentatie te lezen.

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 12:22
thx, hij doet ut weer.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
Reflex: volgens mij heeft de 7500 wel open firmware, dezelfde versie zoals de 8500.

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 00:54 schreef Zakalwe het volgende:
Reflex: volgens mij heeft de 7500 wel open firmware, dezelfde versie zoals de 8500.
hmmm, naar ik weet niet eentje die te benaderen is, but i could be wrong... dacht dat t pas vanaf de 8600/9600 zow was :)

maar! notice! dat een 7500 totaal niet op een 8500 lijkt eh! mag dan bij 6100/7100/8100 8600/9600 etc zijn, maar een 7500 is nog maar een 601 proc @ 100Mhz... dus ik twijffel....
Pagina: 1