Toon posts:

Hulp met designoefening

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein probleempje met mijn designoefening.
De opgave:
1 Groot gebouw met een kleine bovenverdieping, en een klein bijgebouw moet voorzien worden van een netwerk.
Het kleine gebouw staat op 150m van het grote gebouw, en in het grote gebouw zijn er 3 kamers die voorzien moeten worden van extra bandbreedte. In het totaal zijn er 14 kamer met een ongeveer 280 pc's. Heel het netwerk moet ook gebruik kunnen maken van een 1Mbit internetverbinding, die aangesloten is op de router.

Ik heb het grondplan, ... uitgetekent en elke kamer is voorzien van een 100Mb switch.

Mijn probleem:
* Wat moet ik doen met het voorzien van de extra bandbreedte ? Ik dacht al om in deze 3 kamers de 100Mb switches te vervangen door een 1Gbit versie, en de bekabeling te vervangen door Cat5E of glazvezel.Maar het geheel moet zo kost/efficient mogelijk zijn.

* Voor het bijgebouw op 150m, zou ik daarvoor Cat5 gebruiken met een repeater, of glazvezel (wat eigenlijk gespecifieerd is volgens cisco). Maar hier is weeral het probleem van kosten/effecientie

Dus zouden jullie me je mening kunnen geven naar waar jullie voorkeur gaat (en eventueel een goede router kunnen aanraden waarmee dit kan opgelost worden)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

fiber to the desk?

Vind het overdreven 100 Mbps is in de meeste gevallen echt wel genoeg tenzij er op je netwerk constant 100den MB's verzonden worden

Tussen de gebouwen een dikke lijn leggen (glas) en daaraan (per gebouw) een manageble switsh met moglijkheden om fibermodulles in te stoppen, deze switch krijgt aan elke poort een hub/switch (100 Mbps) met vodoende poorten om je desk's te voorzien van een link, zorg voor overschot op je links je weet maar nooit dat er desks bijkomen

voor de manageble switch let op de interne snelheid!!

kijk op de sites van cisco/3com/etc welke switches/hubs je wil (heb straks ook examen dus nu geen tijd) :7
Denk na over welke snelheden nu en in de toekomst moetten gehaald worden, en weeg goed af

cat5E met repeater zou ik niet doen, dat gaat de prijs niet drukken tov fiber weet zelfs niet als het kan op een dergelijke afstand. Aangezien de lijnen buiten lopen (tssn 2 gebouwen) is fiber ook al weer interessanter wegens mider storing

succes

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Topicstarter
Dit was ik ff vergeten te vermelden, het kleine gebouw bevat geen pc's, maar er moet apparatuur voorzien worden om eventueel ooit het gebouw aan het netwerk te koppelen.

En hetgeen je zei over de switches, het zal wel mogelijk zijn, maar ik vrees dat het niet zal werken met hetgeen ik ontworpen heb, want het netwerk is namelijk onderverdeeld in verschillende subnetten, en zover ik weet kan een switch niet werken met verschillende subnetten (correct me if i'm wrong)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Nou, dan kun je dat kleine gebouw wel compleet buiten beschouwing laten.

want als het ooit komt, dat daar PC's komen, is het toch goedkoper om er dan glas naar toe te leggen.

heb je overal patchpanels, die op 1 plek uit komen?
misschien is het eerst verstandig om dat door een electronica bedrijf aan te laten leggen.
scheelt veel rompslomp.

dan kun je in de patchkast gewoon een paar switches hangen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op maandag 27 mei 2002 17:41 schreef tremor_b het volgende:
Dit was ik ff vergeten te vermelden, het kleine gebouw bevat geen pc's, maar er moet apparatuur voorzien worden om eventueel ooit het gebouw aan het netwerk te koppelen.

En hetgeen je zei over de switches, het zal wel mogelijk zijn, maar ik vrees dat het niet zal werken met hetgeen ik ontworpen heb, want het netwerk is namelijk onderverdeeld in verschillende subnetten, en zover ik weet kan een switch niet werken met verschillende subnetten (correct me if i'm wrong)
een switch kan inderdaad niet met verschillende subnetten werken.

oplossing:
aantal_mensen*1,2 = aantal poortjes
280 * 1.2 = 336 poortjes

ingredienten:
Layer 1/2
7 x cisco 2900 of 3500 met 48x100mbit en 1 gbic
1 x cisco 5500 of 6000 met mmg-plane en 10 gbic plane
1 x cisco 2600 met GBic (mag ook dual gbic :P )

nou, hang die 7 switches en de 2600 via een glaspatchkabeltje aan de core switch.

Paar daagjes VLAN database in gaan liggen kloppen.
Laat die 2600 met (dual) gbic een beetje intervlanrouten.

computertjes en servertjes erin prikken
(doe van te voren ff een onderzoekje wie bij welke server (en dus in welk vlan) moet)
maak N aantal vlans. (where N is aantal groepjes)

Layer 3
Ga DHCP'en.

2 manieren:

1: richt een server uit elk VLAN in om te DHCP'en
adressing scheme:
192.168.N.0 tot 192.168.N.255

2: laat die intervlanrouter DHCPen op alle subnetten (gaat heel makkelijk, zelfs te prefereren)

NAT op je internet routertje zal wel iets ingewikkelder worden, maar als je jou dit laten implementeren, zul je daar wel omheen kunnen.

Kostenplaatje:
7 x €5000
1 x €20000
1 x €3500

totaal: €28500
dat is €100 per werkplek. koopje dus.
(Let op, dit is dus alleen hardware)

Je doet jezelf een groot plezier als je alles bij elkaar in ene patchkast hangt, ipv. her-en-der een switch neer flikkert.

Laat die patchaansluitingen door een professioneel bedrijf aanleggen, want wij met onze netwerkkennis zijn te goed om kabels te gaan liggen trekken.
Daarnaast krijg je van die bedrijven ook nog eens garantie dat die kabels >X storing hebben. (incl. opleverstatussen e.d.)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
ok, thx voor de reply, zal het grondplan nog eens goed bekijken en ge zult nog van mij horen als het weer nie lukt :)

P.S.: dat van aanleggen door gespecializeerde bedrijven is niet echt nodig aangezien dit een designoef. is, en dus alleen maar moet uitgewerkt worden op papier (zou me verbazen van waar ze het geld zouden halen om 15 man een netwerk te laten aanleggen :) )
Pagina: 1