Op dinsdag 28 mei 2002 01:24 schreef Madrox het volgende:
Inderdaad. Nooit je HDD's aan dezelfde kabel als het niet nodig is (zelfs met IDE-RAID!) en nooit je cdrom-dvd/writer aan dezelfde kabel als het niet perse nodig is.
Waarom? IDE-controllers kunnen maar 1 app tegelijk aansturen op dezelfde kabel. De een zit dus te wachten tot de ander klaar is. Zit de een op channel-1 en de ander op channel-2 dan kan het wel simultaan.
bijv:
1 op 1 copie
cdrom en brander kunnen tegelijk benaderd worden
hdd's staan op HOLD!
hdd naar hdd 2 kopieeren
kunnen beide tegelijk benaderd worden
(ook handig om windows op disk1 te draaien en je swap-file op disk2)
cdrom/brander staan op HOLD!
image-file van disk1 channel-1 naar writer op channel-2
Beide kunnen tegelijk aangestuurt worden !
(image-file dus niet opslaan op disk die aan dezelfde kabel hangt als je brander, tenminste niet als je optimaal wilt burnen)
En even een OUWE KOE uit de wereld helpen, de tijd dat je tragere CDromspeler/writer/dvd je HDD ATAmode omlaagtrok is al jaren achter ons.
In mijn opstart zie ik bijv. netjes:
IBM 372710 DMA-4
sAMSUNG dvd DMA-2
Etc.
Daar zit wat in wat je zegt, alleen als ik naar mezelf kijk, kheb 2 hd's en dvd en brander. Op m'n 7200 schijf heb ik win2k draaien das natuurlijk ide 1 master, dan opslag hd 5400 ide 1 slave. En dan writer op ide2 master, dvd ide 2 slave.
Zodoende kan ik dus vanaf beide hd's voluit branden. (meeste wordt van de 5400 gedaan dus.) en met 12 speed trekt tie het on the fly ook makkelijk over 1 ide kanaal.
Dus hierbij zou jou opstelling nie nodig zijn
En kga straks 48 speed fikker halen en dan kan ik toch nie meer on the fly fikken.. dvd = 40 speed. Dus dan kank al helemaal beter brander en hd's op verschillende ide's hangen.