IDE Kabels

Pagina: 1
Acties:

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 15:37
Ik heb een DVD Speler + Cd-Writer + 2x HD

Ik heb nu mijn 2 hd's aan een IDE Kabel en mijn Cd-Writer en DVD Speler aan een IDE Kabel.

Als ik een cd ga branden dan geeft NERO aan dat dat niet echt slim is. (DVD Speler en cd-writer aan een kabel)
Klopt dit? Enzo ja wat moet ik dan doen?
1ste had op DVD of op cd-writer

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Het is iig veel trager

Ik zou het zo doen:

IDE 1: Hdd + DVD-rom
IDE 2: Hdd + Brander

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:45

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Bij kopieren van een cd krijg je idd problemen. Alleen in jou geval zou ik niet weten hoe ik dat zou oplossen. Misschien een extra ide poort kaartje?

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Volgens mij moet je hdd's niet op dezelfde kabel doen als je cd/dvd speler omdat ie dan trager zou gaan :?

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-04 23:21
Op maandag 27 mei 2002 16:56 schreef Bolk het volgende:
Het is iig veel trager

Ik zou het zo doen:

IDE 1: Hdd + DVD-rom
IDE 2: Hdd + Brander
Trager???? Doorgaans vertragen cd/dvd spelers/branders juist en wil je ze dus zeker niet bij je hd op de kabel hebben.
Op maandag 27 mei 2002 16:57 schreef PenguinPower het volgende:
Bij kopieren van een cd krijg je idd problemen. Alleen in jou geval zou ik niet weten hoe ik dat zou oplossen. Misschien een extra ide poort kaartje?
Wat voor problemen zouden er dan moeten zijn??

Gewoon hd's op de een en dvd/cd-r op de andere laten.

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op maandag 27 mei 2002 17:09 schreef Mr.Wop het volgende:

[..]

Trager???? Doorgaans vertragen cd/dvd spelers/branders juist en wil je ze dus zeker niet bij je hd op de kabel hebben.
[..]

Wat voor problemen zouden er dan moeten zijn??

Maar dan gaat het kopieren van een CD weer retetraag. Was btw een gewaagde uitspraak, want ik weet niet precies hoe dat zit bij HDD's op 1 IDE flatcable

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Mr.Wop
  • Laatst online: 09-04 23:21
Op maandag 27 mei 2002 17:16 schreef Bolk het volgende:

[..]

Maar dan gaat het kopieren van een CD weer retetraag. Was btw een gewaagde uitspraak, want ik weet niet precies hoe dat zit bij HDD's op 1 IDE flatcable
Het zou idd kunnen dat het kopieren wat trager gaat(heb zelf SCSI dus heb daar niet echt ervaring mee) maar is een snellere schijf niet pretigger dan iets sneller kopieren? Tenzij je je pc als bak station gebruikt natuurlijk >:)

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 17:09 schreef Mr.Wop het volgende:
Onzin! Dan moet ie lezen en schrijven vanaf 1 channel, en dat is kut. Zoek maar es op het forum, en iedereen zal zeggen dat je _nooit_ je CD/DVD en je CDR(W) op één channel moet zetten.

Ik heb het zelf wel uit ruimtegebrek ;(

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Inderdaad. Nooit je HDD's aan dezelfde kabel als het niet nodig is (zelfs met IDE-RAID!) en nooit je cdrom-dvd/writer aan dezelfde kabel als het niet perse nodig is.

Waarom? IDE-controllers kunnen maar 1 app tegelijk aansturen op dezelfde kabel. De een zit dus te wachten tot de ander klaar is. Zit de een op channel-1 en de ander op channel-2 dan kan het wel simultaan.

bijv:

1 op 1 copie
cdrom en brander kunnen tegelijk benaderd worden
hdd's staan op HOLD!

hdd naar hdd 2 kopieeren
kunnen beide tegelijk benaderd worden
(ook handig om windows op disk1 te draaien en je swap-file op disk2)
cdrom/brander staan op HOLD!

image-file van disk1 channel-1 naar writer op channel-2
Beide kunnen tegelijk aangestuurt worden !
(image-file dus niet opslaan op disk die aan dezelfde kabel hangt als je brander, tenminste niet als je optimaal wilt burnen)

En even een OUWE KOE uit de wereld helpen, de tijd dat je tragere CDromspeler/writer/dvd je HDD ATAmode omlaagtrok is al jaren achter ons.

In mijn opstart zie ik bijv. netjes:
IBM 372710 DMA-4
sAMSUNG dvd DMA-2

Etc.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• ernst
  • Laatst online: 14-06-2025
maar.. de HDD of CD neemt altijd de traagste snelheid aan,
als je dus een ATA 133 HDD aan een ATA 133 controller hangt samen met een ATA 33 Brander dan zal de HDD maar op ATA 33 werken,
ik heb zelf ook brander en DVD op een kanaal, en 24x speed on the fly gaat prima hoor...

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op dinsdag 28 mei 2002 17:25 schreef ernst het volgende:
maar.. de HDD of CD neemt altijd de traagste snelheid aan,
als je dus een ATA 133 HDD aan een ATA 133 controller hangt samen met een ATA 33 Brander dan zal de HDD maar op ATA 33 werken,
En even een OUWE KOE uit de wereld helpen, de tijd dat je tragere CDromspeler/writer/dvd je HDD ATAmode omlaagtrok is al jaren achter ons.

NOT! De nieuwe mobo's hebben daar geen last van.

• Squall-sX
  • Laatst online: 08-04 09:59
kuch SCSI kuch

geen probleem van waar steek ik da en waar steek ik da. En ik vind persoonlijk dat je met SCSI stukken beter af bent dan met IDE.

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je niet on-the-fly kopieert, maar eerst een image naar de HD laat schrijven, heb je dat probleem niet. Het is veel stabieler, en kost ongeveer een minuut extra.

Verwijderd

Een CDROM speler en writer is tegenwoordig allebei ATA33 of hoger. 33 MByte/seconde lijkt me snel genoeg om allebei de apparaten te bevredigen tegelijkertijd. Een 32 speed writer heeft zo'n 5 MB/seconde nodig en een 52 speed CDROM speler zo'n 8 MB seconde. Samen is dat dus 13 MB/seconde, een stuk minder dan die 33. Ik ondervind geen problemen met beide apparaten op 1 kabel.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

en ondervind je wel problemen? Koop dan gewoon losse ATA controller erbij. PUNT

Verwijderd

Als je problemen hebt dan is er iets anders mis.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:10
Deze vraag blijft ook altijd terug komen hè. Zou volgende keer de search eens gebruiken

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het punt is dat vele niet snappen hoe E-Ide /DMA en Atapi precies werken.

Wat de meeste vergeten is dat de IDE-Controller maar 1 app tegelijk aan kunnen sturen op dezelfde kabel. De andere staat op dat moment GELOCKT.

Ook ziet de controller tegenwoordig ook met welk app die te maken heeft. En sckakelt automatisch over op ATA 133 als die de HDD te pakken heeft en weer naar ATA33/66 als die de DVD voor zijn kiezen krijgt.

De programmeurs van Nero snappen dit en doen niet zomaar voor niets een aanbeveling. Ze zijn toch niet achterlijk ??

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hdds zet je op je ATA 100 kabel, cdrom, dvd, cdrw op je ATA66/33 kabel (afhankelijk van wat er op je mobo zit)

ik heb het hier op de volgende manier

ATA33
pri master - Sony CDRW
sec master - Creative DVD
sec slave - NEC DVD

ATA66
pri master - WD 15GB
sec master - Seagate 40GB

en op mijn andere machine

pri master - hdd
pri slave - hdd
sec master - cdrw
sec slave - DVD

nooit problemen met kopieren of wat dan ook.

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Op dinsdag 28 mei 2002 01:24 schreef Madrox het volgende:
Inderdaad. Nooit je HDD's aan dezelfde kabel als het niet nodig is (zelfs met IDE-RAID!) en nooit je cdrom-dvd/writer aan dezelfde kabel als het niet perse nodig is.

Waarom? IDE-controllers kunnen maar 1 app tegelijk aansturen op dezelfde kabel. De een zit dus te wachten tot de ander klaar is. Zit de een op channel-1 en de ander op channel-2 dan kan het wel simultaan.

bijv:

1 op 1 copie
cdrom en brander kunnen tegelijk benaderd worden
hdd's staan op HOLD!

hdd naar hdd 2 kopieeren
kunnen beide tegelijk benaderd worden
(ook handig om windows op disk1 te draaien en je swap-file op disk2)
cdrom/brander staan op HOLD!

image-file van disk1 channel-1 naar writer op channel-2
Beide kunnen tegelijk aangestuurt worden !
(image-file dus niet opslaan op disk die aan dezelfde kabel hangt als je brander, tenminste niet als je optimaal wilt burnen)

In mijn opstart zie ik bijv. netjes:
IBM 372710 DMA-4
sAMSUNG dvd DMA-2

Etc.
Daar zit wat in wat je zegt, alleen als ik naar mezelf kijk, kheb 2 hd's en dvd en brander. Op m'n 7200 schijf heb ik win2k draaien das natuurlijk ide 1 master, dan opslag hd 5400 ide 1 slave. En dan writer op ide2 master, dvd ide 2 slave.

Zodoende kan ik dus vanaf beide hd's voluit branden. (meeste wordt van de 5400 gedaan dus.) en met 12 speed trekt tie het on the fly ook makkelijk over 1 ide kanaal.

Dus hierbij zou jou opstelling nie nodig zijn :P

En kga straks 48 speed fikker halen en dan kan ik toch nie meer on the fly fikken.. dvd = 40 speed. Dus dan kank al helemaal beter brander en hd's op verschillende ide's hangen.

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-04 19:44
Ik heb ze wel aan dezelfde kabel hangen, maarja mij heeft nog zo'n oude Acer fikker (8*4*32), met een buffer van 8MB. En on the fly kopiëren gaat echt perfect.

The JavaScript GoT Tracker

Verwijderd

k ken op 32x op de vlieg bakken :) burnpr00f :) en 8meg buffer
Pagina: 1