HD op z'n kop

Pagina: 1
Acties:

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-04 23:29
Zoals mijn topic zegt ik heb mijn mijn HD op z'n kop in mijn systeem kast zitten.
Dit komt doordat ik geen ruimte meer had in mijn HD case en ik hem er nu dus onder heb hangen.
Is dit schadelijk en is het schadelijk dat dus nu ook de IDE kabel gedraait zit?

Bedankt voor de tips!

Verwijderd

Heb ik zelf ook al een hele tijd maakt volgens mij niets uit.

• TA2
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

geen enkel probleem, je kunt m plaatsen zoals je zelf wilt.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

kan geen kwaad
Zolang de HD maar beschermd is tegen hevige schokken (om krassen op de disk te voorkomen, wegens het uitschieten van de koppen) e.d, zou er normaal gezien geen probleem mogen zijn.. :7

• WRT54G
Bedankt voor de reacties.
Ik ben blij dat het geen kwaad kan!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ehhm, ik heb andere verhalen gehoord hoor..

Een kennis van ons heeft er al 2 naar de kl*te geholpen omdat ze op zijn kop hingen.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Het zou mogelijk wel iets slechter kunnen zijn. Ik neem aan (hardware n00b) dat er lagers in een hd zitten tussen de platters. Als je de hd op z'n kop legt zou het kunnen zijn dat die lagers niet meer werken zoals het zou moeten. Aan de andere kant, kun je een hd wel op de zijkant leggen (zo was de mijne gemonteerd iig, nooit probs mee).

IDE kabel draaien kan geen kwaad, 'breken' wel :)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Kan absoluut geen kwaad. In vele (ook a-merk) PC's zitten ze omgekeerd (HP Vectra's) of zelfs op de zijkant bevestigd (Diverse Compaq Deskpro's en andere modellen).

• DjMiLLeNCoLiN
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-11-2023
Op maandag 27 mei 2002 16:55 schreef marksanne het volgende:
Kan absoluut geen kwaad. In vele (ook a-merk) PC's zitten ze omgekeerd (HP Vectra's) of zelfs op de zijkant bevestigd (Diverse Compaq Deskpro's en andere modellen).
Klopt, heb zelf nog een Compaq staan van drie à vier jaar oud. Hierbij zit de HD aan de zijkant van de kast. Staand dus.
En hij doet het nog steeds. :)

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
Ligt het nou aan mij of zie ik het verkeerd een 180 graden gedraaide hd neemt toch net zo veel ruimte in als voor de draai. kan me voorstellen dat je hem schuin wilt draaien of naar benede maar 180 graden vind ik raar.

Specs

• WRT54G
Op maandag 27 mei 2002 16:59 schreef venomous het volgende:
Ligt het nou aan mij of zie ik het verkeerd een 180 graden gedraaide hd neemt toch net zo veel ruimte in als voor de draai. kan me voorstellen dat je hem schuin wilt draaien of naar benede maar 180 graden vind ik raar.
Het probleem is dat hij niet meer in mijn HD Case past. Dus hang ik hem eronder en dat kon allen op z'n kop :) IVM de schroefjes en gaatjes

Verwijderd

O M G je mag een hdd NOOIT op z'n kop plaatsen want dan bewwegt er 1 of ander onderdeel de verkeerde kant op (vraag niet wat, maar we hebben pas op school geleerd dat dat absoluut NIET mag!

je hdd kan hier helemaal van naar de klote gaan

[edit] als je het niet weet, zeg dan ook nix

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
Mijn broer heeft nog een oude Dell uit '98 daar zit een IBM hd van 8 gb in en die staat rechtop, we hebben hem nu als webserver draaien (dag en nacht al vanaf oktober vorig jaar) en werd hiervoor ook al intensief gebruikt, dus het is onzin dat ie hd's hier kapot van kunnen gaan, op zn zij zouden de lagers toch ook problemen moeten krijgen lijkt mij maar nog nooit gehad, gewoon op zn kop of op zn zij leggen geen probleem zeg ik ;)

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Op maandag 27 mei 2002 19:01 schreef EdonyX het volgende:
O M G je mag een hdd NOOIT op z'n kop plaatsen want dan bewwegt er 1 of ander onderdeel de verkeerde kant op (vraag niet wat, maar we hebben pas op school geleerd dat dat absoluut NIET mag!

je hdd kan hier helemaal van naar de klote gaan

[edit] als je het niet weet, zeg dan ook nix
:?
en welk onderdeel zou dat dan wel zijn :? :?

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:36
Ja, dat wil ik ook wel eens weten. Of let je niet op op school :Z

The JavaScript GoT Tracker

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 19:29
Op maandag 27 mei 2002 19:30 schreef MickMack het volgende:
Ja, dat wil ik ook wel eens weten. Of let je niet op op school :Z
die laatste 7 woorden snap ik niet helemaal :?

• Access
  • Laatst online: 02-03 19:56
Het is wel zo dat de koppen naarbeneden komen om te lezen (normaal gesproken dus richting de aarde), en als je een hdd op z'n kop hangt dan moeten de koppen dus 'omhoog'. En daarvoor is een hdd niet gemaakt. Het beste is dus om een hdd 'normaal' op te hangen, of op z'n zijkant.

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 19:36 schreef Access het volgende:
Het is wel zo dat de koppen naarbeneden komen om te lezen (normaal gesproken dus richting de aarde), en als je een hdd op z'n kop hangt dan moeten de koppen dus 'omhoog'. En daarvoor is een hdd niet gemaakt. Het beste is dus om een hdd 'normaal' op te hangen, of op z'n zijkant.
Dat is precies wat ik bedoelde! thnx access :)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:57

Kettrick

Rantmeister!

* Kettrick hangt zijn schijven al jaren op de kop op :)

Ik heb ook nog nooit gehoord van een schijf die daar door kapot gegaan is :?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 10:30
de koppen hangen altijd op dezelfde afstand van de schijf,
ze "komen dus niet naar benee om te schrijven (of te lezen)".
ook aan de onderkant van een schijf zitten koppen, dus dat zou niet uitmaken....

twijfels?? lees de pdf's van je schijf,
voor zover ik weet zijn die er van elke schijf...

gang is alles

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:35

Wok

Dakloos...

Op de kop of niet, op z'n zij of niet. Volgens mij maakt het geen ruk uit.

Ik heb hier op m'n kamer een oude Compaq Prolinea 4/50S staan (ding is iets van 10 jaar oud) en daarin hangen twee Conner schijven al sinds mensenheugenis op z'n kop. Draaien nog steeds probleemloos! :)

De HDD's zijn trouwens heel mooi bevestigd: met een postbode elastiek :+ (er zat er eerst maar een in en later is het tweede exemplaar erbij gekomen).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-04 08:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

mmmmmmmm school
dat zijn toch dezelfde gasten dat als je je kast open schroeft zonder een anti statisch bandje, dat je dan alles altijd in 1 keer stukmaakt......

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Ronald__
  • Laatst online: 09-04 07:59

Ronald__

Shit happens

Op maandag 27 mei 2002 23:58 schreef wokmaster het volgende:
Op de kop of niet, op z'n zij of niet. Volgens mij maakt het geen ruk uit.
ik zou het zelf niet precies weten, maar kan zo'n HDD als hij op zijn zijkant hangt niet al door een heel klein tikje uit balans gebracht worden ?

want met 5400 toeren wordt er dan al snel een groot deel van de schijf getrashed....

Verwijderd

Wat een gezeik allemaal. Je kan een drive best op z'n kop of op de zijkant hangen. Maar: Op z'n zijkant kunnen er resonatie golven ontstaan uit de vibraties van de schijf dit wordt ook wel schommelen van de schijf genoemt. Hierdoor kan je hdd ernstig beschadigen. Op z'n kop kan een klein probleem zijn maar bij de meeste schijven is de casing zo gemaakt dat de hdd niet eens meer weet welke kant boven is omdat alle magnetische velden door de case worden verstoord en al zouden ze daar doorheen komen dan zijn de velden binnenin de schijf veeeel sterker. Je moet wel ff opletten, door het scheef of anders ophangen van de schijf kunnen de koppen een klein stukje verschuiven (vroeger was dit erger en kon dit ook door de tempratuur komen, de oplossing hiervoor was low-level-format) Hierdoor kunnen gegevens verloren gaan maar de schijf kan er niet door beschadigen.

Wat je niet moet doen is de schijf draaien of verplaatsen terwijl ie aanstaat, verplaatsen kan niet zoveel kwaad maar als ie draait en je schijf krijgt een tikje dan is ie in 1x helemaal kapot.

Verwijderd

Kijk gewoon in de manual van je HD (zoek em fabrikant online)Dan lees je dat het geen bal uitmaakt.

De opmerking dat er onderdelen de verkeerde kant opdraaien is wel de meest grote onzin die ik ooit heb gehoord. Ook die zwaartekrachtopmerking over de koppen raakt kant noch wal. Bedenk maar dat een schijf aan beide kanten van zijn platters koppen heeft zodat er zowieso al een paar "op zijn kop" hangen.

• Loran
  • Laatst online: 17-12-2025
Wie Maakt er ff een POL dan kunnen we kijken wat de mening is van alle tweakers bij elkaar. :+

* Loran Vind dat het gewoon kan, een schijf op zijn kop hangen, zolang hij niet schuin hangt

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

Heeft niets met pollen te maken. Heeft niets met meningen te maken. Heeft te maken met technische spec's van de fabrikant die daar duzenden uren op heeft getest.

• Loran
  • Laatst online: 17-12-2025
Op dinsdag 28 mei 2002 09:31 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
Heeft niets met pollen te maken. Heeft niets met meningen te maken. Heeft te maken met technische spec's van de fabrikant die daar duzenden uren op heeft getest.
Tuurlijk daar heb je gelijk in.
Maar aangezien er na het lezen van dit topic nog steeds niet echt duidelijkheid is, is het misschien handig een POL te maken om te kijken wat het merendeel vindt. toch? :?
Waarschijnlijk moet hij anders maar gewoon zijn handleiding nalezen.

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• venomous
  • Laatst online: 07-02 17:25
Het lijkt me verstandig als de topic starter eens een mail naar de fabricant van zijn hd stuurt over het op zijn kop zetten van een hd. Wie weet het nou beter dan de maker.

Specs

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

uit een newsgroep
Here's the final word.

I called Quantum tech support. That was not easy; I chose a time when
I hoped they would be least busy, and sat on hold for over half an
hour. When I finally got through, I learned that the drives may indeed
be mounted in any position.

This is not something I'd generalize from my drives (Quantum Vikings)
to other models, but it's a solution for me, and is worth checking out
if you have the same problem.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 27 mei 2002 19:01 schreef EdonyX het volgende:
O M G je mag een hdd NOOIT op z'n kop plaatsen ...
Heel veel HDD's hebben platters die aan beide kanten gebruikt worden. Eén leeskop doet de bovenkant, de andere de onderkant. Lijkt me niet dat ze speciale onder- en bovenkant leeskoppen hebben. Dus hoe om je 't monteert zal geen drol uitmaken.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Ik heb beide hardeschijfkoelers op de kop hangen!

Zo! Wat vind je daarvan :) :9 :+

Verwijderd

Als je een hdd op zijn kop hangt, valt er dan niet alle data af? :)

In van die 19" rekken hangen de schijven ook vaak op zijn kant in de servers die erin hangen.
We hebben hier scsi schijven op zijn kop hangen en dat draait al jaren prima.

Dus het kan gewoon.

En die school? Is dat een ROC want daar moet een systeembeheerder zelfs duits en economie leren.
Anders kan ik natuurlijk nooit berekenen wat de kosten per rotatie van der festplatte is :0

Groeten Kbautr Bart

• ExcaliburDexter
  • Laatst online: 07-06-2025
alle compaq deskpro's hebben de schijven op hun zijkant staan en daar zijn er echt 100 duizenden van gemaakt, zou toch een beetje dom van compaq zijn als de hd daardoor stuk ging ;)

(edit tiepvout)

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 16:41 schreef Marcel_EA het volgende:
Zoals mijn topic zegt ik heb mijn mijn HD op z'n kop in mijn systeem kast zitten.
Dit komt doordat ik geen ruimte meer had in mijn HD case en ik hem er nu dus onder heb hangen.
Is dit schadelijk en is het schadelijk dat dus nu ook de IDE kabel gedraait zit?

Bedankt voor de tips!
een harddisk mag in 3 posities, normaal, op zijn kop en op zijn langste zij

Verwijderd

Ik kon het niet aanzien hoe sommige mensen menen hier een beetje onrust te kunnen zaaien met random geblaat..

daarom: http://forum.seagate.com/SERVICE/Email%20Forum.nsf/85255e6f0052055e85255d7f005ed8bc/39CC61636F3C0E82862569820062FCFB?OpenDocument

welterusten EdonyX :Z

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Op dinsdag 28 mei 2002 13:07 schreef Eggplant het volgende:
Ik kon het niet aanzien hoe sommige mensen menen hier een beetje onrust te kunnen zaaien met random geblaat..

welterusten EdonyX :Z
Je weet toch dat wat je op school leert over computers minstens 10 jaar outdated is?

Als die HDD niet op zijn kop gemonteerd mocht worden had dat in het boekje gestaan. Simpel zat.
Pagina: 1