Toon posts:

PC133 sdram op 66 mhz, kan dat kwaad?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee weken geleden een oude Dell Dimension XPS166s van mijn ouders gekregen, omdat werkgever van mijn ma maar weer een privé-pc's besloot "uit te gaan delen". Standaard was dit systeem uitgerust met 48 mb ram en er zit een Intel PI 166 mmx proc. in.
Dit is allemaal maar minimaal natuurlijk en omdat de reepjes sdram sinds vorige week ook bijna weggegeven worden :Y) besloot ik om 128 mb merkloze ram te halen en ipv van een bankie van 16 erin te prikken (er zitten twee banken op het mobo).
Ik rebootte en toen gaf hij aan dat er maar 64 mb aanwezig was, wat dus betekende (voor de rekenwonders onder jullie) dat hij deze 128mb aanzag voor 32mb. Ik vond het op z'n zachtst gezegd wel vreemd en heb de originele 32mb eruit gehaald en bootte toen dus alleen met de nieuwe 128mb; niks.
Hierna ging ik er maar vanuit dat hij het geheugen niet ondersteunde; ik had al zoiets hier bij de search gevonden en dat ging dus om de fsb speed. De fsb van een dell draait op 66 mhz en ik neem aan het geheugen dus ook. :?
Nou werd er door een GoTter uitgelegd dat je dan beter 100 mhz memory zou kunnen kopen. Ik heb vandaag dus pc133 gekocht en dat is nou niet echt gelijk. |:( Hij vertelde dat het pc100 geheugen dan "gewoon" op 66 mhz zou gaan draaien, nutteloos dus eigenlijk om dit te doen.
Mijn vraag is nu: Kan het kwaad dat ik er dit geheugen in laten zitten? 0p zich is het maar een toename van 16 mb t.o.v. het originele geheugen, maar alle beetjes helpen in dit geval (vanwege de lage specs natuurlijk).
Is er kans dat het geheugen beschadigt raakt op deze manier? Ik heb het eigenlijk niet voor dit doeleind gekocht: ik heb een ander systeempie dat ligt te w88 op een laatste onderdeel en daar zou ik het anders voor gebruiken. Toch ben ik hier benieuwd naar en wil het dan ook gewoon laten zitten tot dat andere systeem klaar is; da's weer wat extra lucht voor het ouwe beestje. Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft, thx in advance! :Y)
edit:
Topictitel is verkeerd |:( het gaat hier dus om pc133 mem op 66mhz te laten draaien!

Verwijderd

Antwoord: Nee. :9

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 10:24
zo'n lang verhaal!!!! Wel goed duidelijk. En ik sluit me aan bij het vorige antwoord; Nee!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Title fixed ;) Kortgezegd luidt de vraag: is het erg dat mijn 128MB PC133 DIMM op 66MHz draait én ook nog maar eens voor een klein deel wordt aangesproken? Mijn antwoord: naar mijn weten niet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Hee bedankt! Ik laat het er voorlopig dan wel lekker inzitten.

Mods: deze topic is volgens mij niet echt nuttig meer. Kenwelweg.. :Z

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:36
Ik heb 128MB PC-133 in servertje van kameraad gezet, wat correct werkt maar meestal levert het toch problemen op

btw: ppro heeft toch een 66mhz fsb :?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

heb je al je bios opgewaardeerd?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 27 mei 2002 16:58 schreef TLRnZ het volgende:
Ik heb 128MB PC-133 in servertje van kameraad gezet, wat correct werkt maar meestal levert het toch problemen op

btw: ppro heeft toch een 66mhz fsb :?
Ppro heeft een 60 of een 66MHz FSB, maar dat is hier niet aan de orde- er is geen SDRAM chipset voor de PPro gemaakt.

Volgens mij haal je PPro en MMX door elkaar (MMX geldt hetzelfde, 60 of 66, maar de 60MHz FSB MMXen (150 en 180MHz) zijn nauwelijks verkocht.

Oslik blyat! Oslik!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Kwaad ? NEE ! :)
Zonde ? JA ! ;(

dikzak

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 27 mei 2002 17:51 schreef Chello200 het volgende:
Kwaad ? NEE ! :)
Zonde ? JA ! ;(
Klopt helemaal!! Misschien was het niet duidelijk naar voren gekomen, maar het is dus ook maar tijdelijk dat ik het zo doe; het is altijd nog meer dan 16 mb die er anders in zat.
Trouwens, maakt het veel uit of ik de bios geflashed heb? Dat is nl. nog niet zo en dat is zo'n actie die ik liever eerst drie keer overweeg. ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Grote kans dat die chipset gewoon niet meer dan 32MB per slot accepteert...

Ik heb een oude Fu-flitsu ErgoPro X met een P200, kan maar max 2x 32MB (64MB dus) in.
Oh well... ding staat toch alleen maar als router te routeren :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

het kan ook zijn dat ie 2 gelijke SDram reepjes in de sloten wil hebben, anders sluit ik me aan bij de eerder genoemde 32 mb optie.

Verwijderd

zoek anders een double sided 64MB PC 133/100 stokkie op, grote kans dat ie die wel als 64 MB op pikt anders net zo goed als 32 MB , maar das minder zonde dan 1 van 128 die als 32 gezien word, leg een beetje geld bij en koop dus 2x 64 ipv 1x 128. Zullen ook genoeg tweakers zijn die et evt willen ruilen

• Bossie
Op maandag 27 mei 2002 17:34 schreef dion_b het volgende:

[..]

Ppro heeft een 60 of een 66MHz FSB, maar dat is hier niet aan de orde- er is geen SDRAM chipset voor de PPro gemaakt.

Volgens mij haal je PPro en MMX door elkaar (MMX geldt hetzelfde, 60 of 66, maar de 60MHz FSB MMXen (150 en 180MHz) zijn nauwelijks verkocht.
Het is toch een ppro met een ibm mobo-tje, maar ik ga morgen direct ff die bak checke

socket 8 --> ppro :?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 27 mei 2002 21:29 schreef TLRnZ het volgende:

[..]

Het is toch een ppro met een ibm mobo-tje, maar ik ga morgen direct ff die bak checke

socket 8 --> ppro :?
Toon mij een mobo met PPro en SDRAM en ik vreet mijn t-shirt op. Noch de i440FX, noch de i450NX&co werken met iets anders dan EDO in al haar varianten (en FP allicht ook). Via had een PPro chipset met SDRAM support in de planning, maar die heeft nooit de eindstreep gehaald.

Ik zie trouwens op de 3e regel staan:
P1 166MMX
Da's geen PPro- waar haal je dat vandaan :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 21:47 schreef dion_b het volgende:

[..]

Toon mij een mobo met PPro en SDRAM en ik vreet mijn t-shirt op. Noch de i440FX, noch de i450NX&co werken met iets anders dan EDO in al haar varianten (en FP allicht ook). Via had een PPro chipset met SDRAM support in de planning, maar die heeft nooit de eindstreep gehaald.

Ik zie trouwens op de 3e regel staan:
[..]

Da's geen PPro- waar haal je dat vandaan :?
moet ie ook werken?

als ik nou heel hard duw krijg ik een ppro wel in een s7 mobo.. telt dat ook? (met sdram :) )

Ik heb namelijk nog nooit iemand een t-shirt op zien eten :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 27 mei 2002 22:05 schreef _DaWamZ_ het volgende:

[..]

moet ie ook werken?

als ik nou heel hard duw krijg ik een ppro wel in een s7 mobo.. telt dat ook? (met sdram :) )

Ik heb namelijk nog nooit iemand een t-shirt op zien eten :)
LOL- dat ga je ook niet te zien krijgen, hè; draaien zal hij voordat ik dat doe :z

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Toon mij een mobo met PPro en SDRAM en ik vreet mijn t-shirt op.
Hmm..

* BalusC haalt ff PPro en PMMX datasheets van Intel.com en vergelijkt de pin-out.. >:) :+

Ontopic: het probleem is inderdaad de chipset. Afgaande op de weinige systeemspecificaties denk ik dat het hier om een Intel 430TX chipset gaat. Het beestje kan dan wel maximaal 256MB SDRAM hebben, maar de reepjes moeten wel 16Mbit of 64Mbit zijn. En die dingen zijn tegenwoordig relatief duurder dan el cheapo no-name geheugen, dikke kans dus dat je 128MB reepje gewoonweg niet aan de eisen van de TX voldoet. Mocht je toch extra geheugen voor het beestje willen hebben, dan moet je wat gerichter zoeken op SDRAM reepjes :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 28 mei 2002 07:49 schreef BalusC het volgende:

[..]

Hmm..

* BalusC haalt ff PPro en PMMX datasheets van Intel.com en vergelijkt de pin-out.. >:) :+

Ontopic: het probleem is inderdaad de chipset. Afgaande op de weinige systeemspecificaties denk ik dat het hier om een Intel 430TX chipset gaat. Het beestje kan dan wel maximaal 256MB SDRAM hebben, maar de reepjes moeten wel 16Mbit of 64Mbit zijn. En die dingen zijn tegenwoordig relatief duurder dan el cheapo no-name geheugen, dikke kans dus dat je 128MB reepje gewoonweg niet aan de eisen van de TX voldoet. Mocht je toch extra geheugen voor het beestje willen hebben, dan moet je wat gerichter zoeken op SDRAM reepjes :)
Met de i430TX heb ik weinig problemen gehad, 128MB DIMMs heb ik naar hartelust erin kunnen stoppen (64Mbx16 is vrij standaard), probleem is eerder de i430VX- daar gaan dus alleen 16Mb modules in, dus 8 chips voor 16MB, 16 voor 32MB en 32 chips voor 64MB (zie je vrijwel nooit)

Oslik blyat! Oslik!

• Bossie

[..]

Toon mij een mobo met PPro en SDRAM en ik vreet mijn t-shirt op.
LOL, hier gaat iemand zijn t-shirt binnenkort eten,

Ik heb die bak ff bekeken en er viel mij direct een ali-chip op

binnenkort ff pics maken

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 28 mei 2002 18:12 schreef TLRnZ het volgende:

[..]

LOL, hier gaat iemand zijn t-shirt binnenkort eten,

Ik heb die bak ff bekeken en er viel mij direct een ali-chip op

binnenkort ff pics maken
Ppro met een ALi chipset :?

Klinkt ergens als een Aladdin 5 met een Pentium MMX, of anders een AladdinProII met P2

Maar kom maar op met die pics- als het klopt ligt een tshirt klaar :P

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb nog een of twee reepjes 32MB liggen thuis. 66 MHz. Als je interesse hebt dan hoor ik het wel. Wil ze best ruilen voor 128 hoor! ;-)
Pagina: 1